Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

  15:02aktualizováno  15:02
Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pravidelné vlaky na trať vyjedou na konci roku 2017, už tento měsíc ale začnou zkušební jízdy souprav s rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

Podle německých médií jde ze stavebního hlediska o nejnáročnější stavbu železnice v Německu - na 107 kilometrech vlaky pojedou po 29 mostech a 22 tunely, nejdelší z nich je dlouhý přes kilometr. Nová trať je už vybavena nejmodernějším zabezpečovacím systémem a připravena i na dobu, kdy z lokomotiv zmizí strojvedoucí.

Rychlé spojení mezi Berlínem a Mnichovem se začalo budovat už v roce 1991 jako jeden z hlavních projektů pro sjednocení Německa, pětadvacet let poté je hotové. Stavba byla na sedm let přerušena, podle původních plánů měly vlaky jezdit už na přelomu tisíciletí. Náklady na stavbu dosáhnou deseti miliard eur, dvakrát více, než se původně čekalo.

Dokončení celého úseku bude znamenat především velké zrychlení. Rychlovlaky ICE dosud mezi Berlínem a Mnichovem trasu zvládaly nejrychleji za 6 hodin a 13 minut, nově se mají dostat na čtyři hodiny. Už teď přitom vlaky využívají na většinou vysokorychlostní železnici, musí ale cestu přes Durynský les objíždět z Norimberka do Erfurtu přes Würzburg a Fuldu.

Rychlé vlaky by měly výrazně omezit leteckou dopravu mezi Mnichovem a Berlínem, podobně se tak stalo například po otevření rychlotrati mezi Barcelonou a Madridem.

Autor:

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz