Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Studie na rychlovlaky čelí kritice. Někde mají jezdit jen 60 km/h

  9:19
Vláda tlačí na ministerstvo dopravy, aby urychlilo přípravy na výstavbu tratí pro rychlovlaky. Resort vypracoval na projekt až za 500 miliard další studii, materiál má však řadu kritiků. Ti požadují, aby tratě byly stavěné pro rychlost až tři sta kilometrů za hodinu. A tvrdí, že studie ministerstva podceňuje potenciál vysokorychlostní železnice.

Německý rychlovlak od Siemensu. Ilustrační foto. | foto: SiemensiDNES.cz

Koncepce rychlovlaků v Česku je napsaná tak, aby se nakonec žádné tratě nestavěly, vyčítají kritici ministerstvu dopravy.

Zatímco ve Francii minulý týden otevřeli dalších tři sta kilometrů nové vysokorychlostní tratě, v Česku se poslanci usnesli, že je potřeba popohnat vládu s přípravou takových tratí. Jenže to tak jednoduché nebude – ministerstvo dopravy dokončilo další materiál o rychlých spojeních, který čelí velkému počtu připomínek a navíc z velké části poslancům odporuje. Úřad ho však předělávat nechce.

Už teď je jasné, že se přitom rýsuje mezi poslanci a ministerstvem velký střet dvou přístupů – vysokorychlostních optimistů (poslanci) a pesimistů a „zdržovačů“ (ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty).

Ministerský materiál nepřináší mnoho objevného, z velké části jde o recyklaci starých plánů, kudy by měly rychlé vlaky jezdit. Poslanci však minulý týden projevili nezvyklou jednotu a napříč všemi stranami prosadili usnesení, které zavazuje vládu, aby urychlila přípravy vysokorychlostních tratí, protože v nich vidí zásadní ekonomický rozvoj. Poslanci věří, že v roce 2025 by se mohlo začít stavět.

Zlomem je v usnesení podmínka, že stát má postavit tratě s rychlostí nejméně 300 kilometrů v hodině. Už to je zásadní průlom, dosud se mluvilo o pomalejších tratích mezi 200 až 250 kilometry v hodině – a ministerský materiál na tom nic nezměnil a za rychlovlaky vydává rychlost nad 200 kilometrů v hodině.

200 km/h. To je rychlost

„Nesmí nastat snaha upravovat stávající tratě, musí to být v nových trasách,“ říká například poslanec Karel Šidlo. Dosud je výsledkem modernizací za stovky miliard korun maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu, v některých případech dokonce i zpomalení jízdní doby proti původní rychlosti.

Přesně takovým způsobem se v Česku dosud rychlost na železnici zvyšovala a na podobnou rychlost se chystá i trať Brno–Přerov, která může být prvním „rychlým spojením“, jak úředníci vysokorychlostním tratím říkají. A také stavbou, která může zarazit další rozvoj – posuzovala se jen pro samotnou trasu z Brna do Přerova, nikoliv jako součást vysokorychlostní magistrály pro rychlovlaky z Prahy přes Brno do Ostravy.

„Stejně jako se nestavěla dálnice D1 z Jihlavy do Velké Bíteše ve dvoupruhu a na 90 km/h, není možné stavět Brno–Přerov jako modernizovaný koridor na 200 km/h. Jaké by to mělo dopady na silniční dopravu, si umí představit každý, na železnici tyto problémy vidět nechceme,“ říká Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Podle něj je hlavním problémem malá rychlost pro dálkovou dopravu a nedostatečná kapacita.

Upozorňuje i na některé až bizarní chyby v projektu – například přímé zapojení koridoru do přerovského nádraží, kde by musely všechny rychlovlaky brzdit na 60 km/h.

Materiál z dílny ministerstva dopravy sice už přesně stanovuje ceny jízdenek na rychlovlaky mezi jednotlivými městy a má být jízdním řádem pro budoucí výstavbu, v meziresortním připomínkovém řízení k němu však přišly desítky připomínek. Jedním z největších kritiků je Hospodářská komora.

„Materiál nepřesvědčuje, že ministerstvo dopravy má skutečně v úmyslu přípravu rychlých spojení urychlit a manažersky řídit,“ uvádí komora. Ta materiál, který má být přípravou pro investice za nejméně 500 miliard korun, považuje za špatný i kvůli nedostatečným alternativám.

Velmi často se v připomínkách mluví především o kvalitě dat, ze kterých vychází. Všude na světě přinesly rychlé vlaky na železnici nárůst počtu cestujících v řádu stovek procent, české odhady jsou skromnější, v některých případech dokonce podhodnocené.

Podezřelá data

„Celá přepravní prognóza je nedůvěryhodná. Čísla vůbec nepočítají s tím, že rychlé spojení může stimulovat poptávku po železniční dopravě, jsou tam úplně nesmyslné výsledky. Třeba to, že by z Prahy do Hradce Králové jezdilo po celkové modernizaci tratě a zavedení expresů s jízdní dobou do centra Prahy kolem hodiny jen o málo více cestujících než dnes, se mi nechce věřit,“ říká Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Podle Miroslava Vyky zkušenosti z jiných zemí ukazují, že rychlé vlaky přilákají výrazně více lidí z aut i úplně nové cestující. „Jedna třetina nových cestujících ve vlacích TGV jsou lidé, kteří začali cestovat jen proto, že ta možnost vznikla. To umožňuje lidem ze vzdálenějších regionů dojíždět za prací do ekonomicky se rozvíjejících center, což zamezuje vylidňování venkova,“ podotkl Vyka.

U silnic přitom takto počítat stát umí. V případě dostavby D35 počítají ministerské plány, že u Moravské Třebové se počty osob téměř ztrojnásobí, v případě rychlých vlaků počítá, že mezi Čechami a střední Moravou přibude tisíc cestujících denně, tedy jen zhruba pět procent. To nahrává tomu, aby ekonomická návratnost nevyšla.

Podobně o datech mluví i nákladní dopravci. „Některé údaje v materiálu o výhledové nákladní dopravě, která je výstupem zpracovaného dopravního modelu, jsou značně nevěrohodné,“ tvrdí v připomínkách sdružení nákladních dopravců Žesnad.

Materiál počítá například s poklesem nákladní dopravy na tratích do Bavorska, i když má dojít k jejich modernizaci a dopravci po této trase dlouhodobě volají.

Je otázkou, zda ministerstvo má takové chyby ve studiích záměrně, nebo vlastní chybou. Odbor strategie roky vede Luděk Sosna, pod jehož vedením neudělalo ministerstvo k rychlým vlakům téměř ani krok.

Je přitom zřejmé, že rychlotratě řadě firem v Česku nevyhovují, protože stávající, často monopolní dodavatelé na železnici umějí projektovat či vyrábět jen na nižší rychlosti. Sosna přišel na ministerstvo ze společnosti Sudop Group, která stojí za většinou projektů na české železnici. Projekt, podle kterého by se vysokorychlostní trať postavila, ale ještě nedělali.

Ministerstvo dopravy nepočítá s tím, že by materiál předělalo. „Ministerstvo dopravy se nyní zabývá zapracováváním připomínek vzešlých v rámci meziresortního připomínkového řízení. Materiál zpřesníme, doplníme, ale rozhodně ho nebudeme celý přepracovávat,“ řekl mluvčí Tomáš Neřold.

I to naznačuje, jak vážně hodlá ministerstvo usnesení Sněmovny brát.

Autor:

Cílem směrnice EU je rovnostářství a vyvolá tlak na růst platů, říká expert

  • Nejčtenější

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových kanálů. Částka momentálně dosahuje na těžko představitelných 2,1 kvintiliardy...

30. října 2024  15:27

Máslo nad zlato. Ruská ekonomika se přehřívá, Putin dál přikládá pod kotel

Ruská ekonomika sice na papíře prospívá, za pěknými statistikami se ovšem čím dál víc objevují praskliny. Ceny v obchodech raketově rostou, což se naposledy projevilo především u másla. Centrální...

1. listopadu 2024  18:06

Hlavní nádraží chátrá a teče do něj. Opravu haly ale brzdí vleklé tahanice

Diskuse o vhodnosti nové podoby hlavního nádraží na řadu měsíců upozadila fakt, že do odbavovací haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká a je ve velmi špatném technickém stavu. Poté, co...

4. listopadu 2024

Co s miliony litrů závadné kokakoly? Likvidaci ztěžují cukr i kyselina fosforečná

Společnost Coca-Cola HBC Rakousko začala v posledních dnech stahovat z trhu zhruba 28 milionů půllitrových PET láhví s limonádami značek Sprite, Fanta, Mezzomix a Coca-Cola. Na vině jsou obavy ze...

4. listopadu 2024  9:50

Technologické firmy propouštějí ve velkém, může za to i umělá inteligence

Zaměstnanci technologických firem neprožívají zrovna snadné časy. Propouštění zasáhlo obor už loni, kdy se v celosvětovém měřítku seškrtalo jen za první kvartál víc míst než za celý rok 2022. A letos...

3. listopadu 2024

V roboautě žádný šlofík nebo maily. Na převzetí řízení budou sekundy

Česko po vzoru Německa plánuje změnit zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby umožnil provoz aut, která za určitých okolností zvládají řídit i bez dohledu řidiče. Takzvaný třetí stupeň...

5. listopadu 2024

Víc za suroviny i energie. Vánoční cukroví bude proti loňsku o dost dražší

Premium

Do konce října si cukráři a pekaři dávali čas na stanovení ceníků pro letošní vánoční cukroví. Teď už je jasno. Většina kvůli stále dražším surovinám, zvyšování mzdových nákladů a cenám energií...

5. listopadu 2024

Být drahý nestačí. Západní luxus v Číně dostává šach mat, ani výhled není lepší

Západní značky vyrábějící luxusní zboží momentálně narážejí na čínském trhu na tvrdou realitu. Po rychlém a nečekaném poklesu výdajů zákazníků počítají prodejní ztráty po milionech. Ani výhledy do...

4. listopadu 2024

Sedm statečných světa akcií. Investor prozradil, jak přezdívku vymyslel

Americký investiční stratég Michael Hartnett se zapsal do burzovního slovníku, když loni v květnu použil po označení sedmi technologických firem výraz Magnificent seven. Jazyková hříčka jednak...

4. listopadu 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Exmanželka Seana Penna se ukázala nahá v intimních scénách nového seriálu

Australská herečka Leila George (32) překvapila diváky seriálu Dokonalý cizinec, když se zde v několika intimních...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Herečka Timková ze seriálu Jedna rodina žije s přítelem na Malé Straně

Herečka Monika Timková s přítelem, bývalým hokejovým útočníkem, Danielem Přibylem vlastní byt na Malé Straně. Interiér...