„Je v zájmu železnice, aby příští rok v krajských volbách kandidovali na členy krajských zastupitelstev také železničáři, kteří by hájili zájmy Českých drah,“ citoval odborářský server Obzor předsedu OSŽ Jaroslava Pejšu.
Podle něj je potřeba České dráhy ochránit před soukromými společnostmi. „Stále se ve větší míře snaží ovládnout lukrativní regionální tratě se všemi z toho vyplývajícími důsledky, včetně odlivu zisku do zahraničí,“ uvedl Obzor.
V případě Českých drah obavy z odlivu zisku odboráři mít nemusí: i přes více než 13 miliard, které dopravce získal od krajů a státu v loňském roce, je osobní doprava stále hluboce ztrátová. „Železnice není pekařství, kde když zkrachuje jeden pekař, nahradí ho jiný,“ dodal Pejša.
Odboráři zatím mapují zájem svých členů o vstup do politiky a v polovině roku se rozhodnou, jak budou dál postupovat. „Nepředpokládáme, že půjde o hromadnou kandidátku, spíše připojením k některým stranám,“ řekl Pejša. Neuvedl ani, zda sám bude chtít někde kandidovat.
Potvrdil, že programově jim je blízká například ČSSD, současně ale s jejími představiteli mají v některých krajích problém. Pejšovi se nelíbí především kroky jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, který vypsal soutěž na provoz části regionálních vlaků. Tu vyhrál soukromý dopravce GW Train Regio. České dráhy rozhodnutí napadly na popud odborářů u antimonopolního úřadu (více čtěte zde).
Podle šéfa Regiojetu Radima Jančury jsou politické ambice dokladem toho, že odboráři nekopou za blaho zaměstnanců. „Příchod soukromníku je pro zaměstnance jednoznačně pozitivum. Každý nový dopravce musí zaměstnancům, aby je přetáhl k sobě, nabídnout lepší plat, než mají dneska u ČD,“ reagoval podnikatel.
Stát chce jít bavorskou cestou
Příklady ze zahraničí přitom ukazují, že nástup soukromé konkurence pomohl výrazně zlepšit kvalitu cestování i ušetřit veřejné peníze. Například v Bavorsku se soutěžemi začali v roce 2003 a výrazně narušili tehdejší monopol státních Deutsche Bahn. Od té doby má za sebou tamější objednatel dopravy BEG více než třicítku soutěží. „Výrazně se zlepšila kvalita služeb i vozidel,“ říká prokurista Wolfgang Oeser.
V Bavorsku vysoutěžili dotované vlaky stylem, kdy dopravcům nechávají kompletní tržby a je na nich, aby se starali o nalákání dalších cestujících. „Čím více jich mají, tím mají větší příjmy,“ dodal Oeser. Podobnou cestou chce jít i ministerstvo dopravy, které se právě Bavorskem výrazně inspiruje.
Největší spolková země ročně mezi dopravce rozdělí 960 milionů eur. Za posledních deset let se přitom objem peněz prakticky nezměnil, vlaků přitom jezdí o 48 procent více, podobně přibylo i cestujících. „Je to jen díky soutěžím,“ dodal Oeser.
Železniční odboráři v politice nejsou novinkou. Na vysokém postu je například bývalý šéf OSŽ Jaromír Dušek, který je krajským náměstkem pro dopravu v Pardubickém kraji za SPOZ.