Vyměnit České dráhy za RegioJet? Tunel jako Opencard, říkají odbory

  10:51aktualizováno  13:46
Železniční odboráři se nehodlají smířit s tím, že provoz rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou začne od prosince příštího roku provozovat společnost RegioJet namísto Českých drah. Po neúspěšných pokusech zablokovat soutěž u antimonopolního úřadu hledají další způsoby, jak plán ministerstva dopravy objednat na dalších patnáct let rychlíky u RegioJetu zarazit.

Jaroslav Pejša na archviním snímku z odborářské demonstrace 25. listopadu 2011 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle šéfa Odborového sdružení Jaroslava Pejši je rozhodnutí ministra dopravy Zbyňka Stanjury zadat zakázku napřímo RegioJetu "tunel podobný Opencard". "Je to skandální rozhodnutí, odporující nejen zdravému rozumu, ale porušuje i zákony této země," citoval Pejšu železniční odborový týdeník Obzor.

Odboráři vystupují proti liberalizaci železnice dlouhodobě. Pejša tento týden uvedl, že chce s ministrem ještě jednat, jinak příští týden otevře toto téma na tripartitě před premiérem Petrem Nečasem. Odboráři podle něj připravují i právní analýzu, která má ukázat, zda ministerstvo plánem zadat bez soutěže zakázku v hodnotě více než dvě miliardy korun (celkem za 15 let) neporušilo zákon.

"Železniční odbory v České republice nezastupují zaměstnance, ale mluví za management Českých drah," reagoval na kroky odborářů majitel RegioJetu a Student Agency Radim Jančura. Odbory se podle něj postavily proti zaměstnanosti na železnici, v regionu i proti cestujícím a jejich nároku na lepší a levnější služby.

"Odbory, které by měly zastupovat všechny zaměstnance bez ohledu na to, pro kterou firmu pracují a obecně podporovat zaměstnanost, sedí v řídících orgánech Českých drah. Díky tomu halasně prezentují názory managementu ČD tam, kde si to management nemůže dovolit," říká Jančura.

RegioJet podle něj hodlá zachovat veškerá pracovní místa. V jednom vlaku IC RegioJet navíc podle Jančury pracuje v průměru až 8 zaměstnanců oproti třem zaměstnancům na vlacích ČD. "Zejména slabé Bruntálsko, ale také Krnovsko dostane příchodem kvalitního dopravce RegioJet výrazný ekonomický impusl podporující dostupnost, zaměstnanost a ekonomický rozvoj," domnívá se Jančura.

Zdravý rozum versus byrokracie

Ministr Stanjura se rozhodl na konci března uzavřít smlouvu s RegioJetem poté, co ministerstvo zrušilo první soutěž na provoz rychlíků. Dosud čtyři miliardy ročně na provoz rychlíků dostávají s výjimkou dvou tratí České dráhy jen na základě dlouhodobé smlouvy uzavřené bez jakékoliv soutěže (více čtěte zde).

RegioJet zůstal v soutěži na rychlíky jediným, Arrivu muselo ministerstvo kvůli nesplnění podmínek vyřadit (více čtěte zde). Ministerstvu přímé zadaní zakázky podle jeho právního výkladu umožňuje zákon o veřejných službách. Smlouva však dosud není uzavřená.

"Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," uvedl ministr Stanjura.

Do tendru se přitom České dráhy vůbec nepřihlásily. Vysvětlily to tím, že jsou omezeny zákonem o veřejných zakázkách. Když totiž v soutěži sháněly vozidla pro tuto trasu, přihlásila se jen polská Pesa a podle zákona musely dráhy tendr zrušit. Dráhy však mohly začít soutěžit ještě podle starého zákona, o podmínkách na vlaky se vědělo několik měsíců před začátkem platnosti novely.

Odboráři, kteří drží tři křesla v dozorčí radě drah, chtějí podniknout veškeré právní kroky, zvažují i trestní oznámení na Stanjuru. Tvrdí, že dráhy by nabídly cenu o třicet korun nižší než RegioJet.

Poslední veřejně známý údaj mluví o ceně přes dvě stě korun za kilometr, v ceně byly ale v současnosti již neobjednávané rychlíky na jesenické rameno. Dráhy pak uvedly, že jezdí na krnovských rychlících za 160 korun za kilometr, cenu však není možné nikde ověřit.

Služeb RegioJetu využil také bývalý prezident Václav Klaus 


Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

Hooters Air

Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla...

Najdete na iDNES.cz