Podle šéfa Odborového sdružení Jaroslava Pejši je rozhodnutí ministra dopravy Zbyňka Stanjury zadat zakázku napřímo RegioJetu "tunel podobný Opencard". "Je to skandální rozhodnutí, odporující nejen zdravému rozumu, ale porušuje i zákony této země," citoval Pejšu železniční odborový týdeník Obzor.
Odboráři vystupují proti liberalizaci železnice dlouhodobě. Pejša tento týden uvedl, že chce s ministrem ještě jednat, jinak příští týden otevře toto téma na tripartitě před premiérem Petrem Nečasem. Odboráři podle něj připravují i právní analýzu, která má ukázat, zda ministerstvo plánem zadat bez soutěže zakázku v hodnotě více než dvě miliardy korun (celkem za 15 let) neporušilo zákon.
"Železniční odbory v České republice nezastupují zaměstnance, ale mluví za management Českých drah," reagoval na kroky odborářů majitel RegioJetu a Student Agency Radim Jančura. Odbory se podle něj postavily proti zaměstnanosti na železnici, v regionu i proti cestujícím a jejich nároku na lepší a levnější služby.
"Odbory, které by měly zastupovat všechny zaměstnance bez ohledu na to, pro kterou firmu pracují a obecně podporovat zaměstnanost, sedí v řídících orgánech Českých drah. Díky tomu halasně prezentují názory managementu ČD tam, kde si to management nemůže dovolit," říká Jančura.
RegioJet podle něj hodlá zachovat veškerá pracovní místa. V jednom vlaku IC RegioJet navíc podle Jančury pracuje v průměru až 8 zaměstnanců oproti třem zaměstnancům na vlacích ČD. "Zejména slabé Bruntálsko, ale také Krnovsko dostane příchodem kvalitního dopravce RegioJet výrazný ekonomický impusl podporující dostupnost, zaměstnanost a ekonomický rozvoj," domnívá se Jančura.
Zdravý rozum versus byrokracie
Ministr Stanjura se rozhodl na konci března uzavřít smlouvu s RegioJetem poté, co ministerstvo zrušilo první soutěž na provoz rychlíků. Dosud čtyři miliardy ročně na provoz rychlíků dostávají s výjimkou dvou tratí České dráhy jen na základě dlouhodobé smlouvy uzavřené bez jakékoliv soutěže (více čtěte zde).
RegioJet zůstal v soutěži na rychlíky jediným, Arrivu muselo ministerstvo kvůli nesplnění podmínek vyřadit (více čtěte zde). Ministerstvu přímé zadaní zakázky podle jeho právního výkladu umožňuje zákon o veřejných službách. Smlouva však dosud není uzavřená.
"Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," uvedl ministr Stanjura.
Do tendru se přitom České dráhy vůbec nepřihlásily. Vysvětlily to tím, že jsou omezeny zákonem o veřejných zakázkách. Když totiž v soutěži sháněly vozidla pro tuto trasu, přihlásila se jen polská Pesa a podle zákona musely dráhy tendr zrušit. Dráhy však mohly začít soutěžit ještě podle starého zákona, o podmínkách na vlaky se vědělo několik měsíců před začátkem platnosti novely.
Odboráři, kteří drží tři křesla v dozorčí radě drah, chtějí podniknout veškeré právní kroky, zvažují i trestní oznámení na Stanjuru. Tvrdí, že dráhy by nabídly cenu o třicet korun nižší než RegioJet.
Poslední veřejně známý údaj mluví o ceně přes dvě stě korun za kilometr, v ceně byly ale v současnosti již neobjednávané rychlíky na jesenické rameno. Dráhy pak uvedly, že jezdí na krnovských rychlících za 160 korun za kilometr, cenu však není možné nikde ověřit.
Služeb RegioJetu využil také bývalý prezident Václav Klaus
6. prosince 2011 |