Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyměnit České dráhy za RegioJet? Tunel jako Opencard, říkají odbory

  10:51aktualizováno  13:46
Železniční odboráři se nehodlají smířit s tím, že provoz rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou začne od prosince příštího roku provozovat společnost RegioJet namísto Českých drah. Po neúspěšných pokusech zablokovat soutěž u antimonopolního úřadu hledají další způsoby, jak plán ministerstva dopravy objednat na dalších patnáct let rychlíky u RegioJetu zarazit.

Jaroslav Pejša na archviním snímku z odborářské demonstrace 25. listopadu 2011 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle šéfa Odborového sdružení Jaroslava Pejši je rozhodnutí ministra dopravy Zbyňka Stanjury zadat zakázku napřímo RegioJetu "tunel podobný Opencard". "Je to skandální rozhodnutí, odporující nejen zdravému rozumu, ale porušuje i zákony této země," citoval Pejšu železniční odborový týdeník Obzor.

Odboráři vystupují proti liberalizaci železnice dlouhodobě. Pejša tento týden uvedl, že chce s ministrem ještě jednat, jinak příští týden otevře toto téma na tripartitě před premiérem Petrem Nečasem. Odboráři podle něj připravují i právní analýzu, která má ukázat, zda ministerstvo plánem zadat bez soutěže zakázku v hodnotě více než dvě miliardy korun (celkem za 15 let) neporušilo zákon.

"Železniční odbory v České republice nezastupují zaměstnance, ale mluví za management Českých drah," reagoval na kroky odborářů majitel RegioJetu a Student Agency Radim Jančura. Odbory se podle něj postavily proti zaměstnanosti na železnici, v regionu i proti cestujícím a jejich nároku na lepší a levnější služby.

"Odbory, které by měly zastupovat všechny zaměstnance bez ohledu na to, pro kterou firmu pracují a obecně podporovat zaměstnanost, sedí v řídících orgánech Českých drah. Díky tomu halasně prezentují názory managementu ČD tam, kde si to management nemůže dovolit," říká Jančura.

RegioJet podle něj hodlá zachovat veškerá pracovní místa. V jednom vlaku IC RegioJet navíc podle Jančury pracuje v průměru až 8 zaměstnanců oproti třem zaměstnancům na vlacích ČD. "Zejména slabé Bruntálsko, ale také Krnovsko dostane příchodem kvalitního dopravce RegioJet výrazný ekonomický impusl podporující dostupnost, zaměstnanost a ekonomický rozvoj," domnívá se Jančura.

Zdravý rozum versus byrokracie

Ministr Stanjura se rozhodl na konci března uzavřít smlouvu s RegioJetem poté, co ministerstvo zrušilo první soutěž na provoz rychlíků. Dosud čtyři miliardy ročně na provoz rychlíků dostávají s výjimkou dvou tratí České dráhy jen na základě dlouhodobé smlouvy uzavřené bez jakékoliv soutěže (více čtěte zde).

RegioJet zůstal v soutěži na rychlíky jediným, Arrivu muselo ministerstvo kvůli nesplnění podmínek vyřadit (více čtěte zde). Ministerstvu přímé zadaní zakázky podle jeho právního výkladu umožňuje zákon o veřejných službách. Smlouva však dosud není uzavřená.

"Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," uvedl ministr Stanjura.

Do tendru se přitom České dráhy vůbec nepřihlásily. Vysvětlily to tím, že jsou omezeny zákonem o veřejných zakázkách. Když totiž v soutěži sháněly vozidla pro tuto trasu, přihlásila se jen polská Pesa a podle zákona musely dráhy tendr zrušit. Dráhy však mohly začít soutěžit ještě podle starého zákona, o podmínkách na vlaky se vědělo několik měsíců před začátkem platnosti novely.

Odboráři, kteří drží tři křesla v dozorčí radě drah, chtějí podniknout veškeré právní kroky, zvažují i trestní oznámení na Stanjuru. Tvrdí, že dráhy by nabídly cenu o třicet korun nižší než RegioJet.

Poslední veřejně známý údaj mluví o ceně přes dvě stě korun za kilometr, v ceně byly ale v současnosti již neobjednávané rychlíky na jesenické rameno. Dráhy pak uvedly, že jezdí na krnovských rychlících za 160 korun za kilometr, cenu však není možné nikde ověřit.

Služeb RegioJetu využil také bývalý prezident Václav Klaus 

6. prosince 2011

Autor:
  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Česko už není montovna aut, ale utíkají nám investice, varuje průmyslník

Vysíláme

Tuzemský automobilový průmysl prochází klíčovými změnami. Podle člena představenstva Sdružení automobilového průmyslu a šéfa české divize společnosti Schaeffler Lukáše Rosůlka už Česko není...

12. prosince 2024

Rakouský koncern OMV vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách plynu

Rakouský energetický koncern OMV ve středu uvedl, že vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách zemního plynu. Ruské státní společnosti vyčítá opakované „závažné porušování“ kontraktu, který měl...

12. prosince 2024  7:35

Češi ve velkém zneplatňují půjčky. Firmy neprověří, zda si splátku mohli dovolit

Premium

Rychle přibývá Čechů, kteří se snaží zneplatnit svou úvěrovou smlouvu s cílem zaplatit ideálně jen půjčenou částku, a zbavit se tak povinnosti platit úroky. Ty v některých případech půjčku nafouknou...

12. prosince 2024

Tři měsíce bez zakázek. Pomalá likvidace drážďanského mostu ochromila dopravu

Po třech měsících od pádu jednoho z polí drážďanského mostu Carolabrücke do Labe je teprve teď jasné, že most bude muset jít k zemi, tedy do koryta Labe, celý. Diskuse o zachování nebo bourání...

12. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...