Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 15. srpna 2022 Hana

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

  16:14aktualizováno  19. října 8:01
Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky Qantas testuje zhruba dvacetihodinovou cestu. Jedná se o dosud nejdelší let na světě. Očekávaný přílet je v neděli v sedm hodin ráno australského času, v sobotu v deset večer středoevropského letního času.

Od země se letoun odlepil v pátek po 21. hodině newyorského času, tedy po deváté dopolední SEČ. Dosud nejdelší pravidelnou linkou je osmnáctihodinový let ze Singapuru do amerického Newarku. Páteční let Qantasu si tak může připsat prvenství nejen pro aerolinku, ale i pro celé letecké odvětví. Více než 16 000 kilometrů dlouhý let je prvním ze tří, které firma plánuje. Všechny jsou součástí výzkumného projektu Sunrise, informuje letecký web Airline Ratings.

Na testovací lety společnost použije letoun Boeing 787-9 Dreamliner. Toho pátečního se účastní přibližně 50 pasažérů. Na palubě budou kromě techniků a výzkumníků přítomni i zástupci médií a ředitel společnosti Qantas, Alan Joyce.

Postupující pokrok v letectví dlouhým letům přeje. Výrazně je usnadňují lepší způsoby zpracování paliva, schopnost letadla uletět delší vzdálenost i zautomatizování funkcí pomocí nových technologií. Důležitým faktorem je však i ten lidský. Otázkou totiž stále zůstává, jak takto dlouhé lety zvládnou pasažéři.

Dehydratace, vysoký tlak či dezorientace

Dlouhé lety představují pro člověka mnoho rizik. Kromě únavy, zaléhání uší či možné dehydratace může dojít i k závažnějším problémům, jako je například rapidní zvýšení krevního tlaku nebo vznik trombózy.

Let představuje výzvu i pro vytrvalé letadlové spáče. Posun o 15 časových pásem může způsobit dezorientaci, zvyšuje se také riziko umocnění běžných zdravotních problémů při létání. Patří mezi ně například vysychání očí, popraskání rtů, suchá pokožka či bolesti hlavy.

Kvůli zdravotním rizikům budou na palubě i vědci z Univerzity Monash v australském Melbourne. Ti budou před letem, během něj i po něm sledovat hladiny melatoninu v těle posádky. Navíc budou piloty po celou dobu letu sledovat přístrojem EEG, který bude monitorovat jejich mozkovou činnost a ověřovat, jestli jsou stále dostatečně ostražití.

Testovací lety se provádějí hlavně kvůli doladění celého chodu dlouhých letů. Řešit se bude spánkový režim zaměstnanců, nutnost volného pohybu po kabině kvůli letu, úpravy designu kabiny pro větší komfort i možnosti zábavy.

„Jsme první aerolinkou, která projevuje takovou míru odhodlání ve snaze zlepšit dálkové lety. Naším hlavním cílem je minimalizovat jet lag a vytvořit příjemné prostředí, ve kterém naši pasažéři budou chtít strávit svůj čas a užijí si příjemný a ničím nerušený let,“ uvedl Joyce pro web Business Insider.

Testuje se i komfort posádky

Dalším problémem u takto dlouhého letu je komfort posádky. Podle předpisů totiž smějí piloti a letušky pracovat pouze určitý počet hodin, bude tak nezbytné jich mít na palubě více. Jen tak budou mít všichni zaměstnanci čas si odpočinout. Sporná je však i kvalita spánku, jelikož odpočívací kabiny pro posádku jsou malé a často nepříliš komfortní.

„Je pro nás nesmírně důležité, aby (posádka) měla dostatek spánku a mohli tak při službě podávat skvělé pracovní výkony,“ říká Joyce.

V případě, že by se let osvědčil a měla by být zavedena pravidelná linka, by Qantas potřeboval povolení od australského Úřadu pro civilní letectví. Posádka by totiž musela být ve službě více než 20 hodin a i s předepsanými pauzami na spaní by bylo nezbytné uzavřít nové pracovní smlouvy s piloty.

Kromě potíží však dlouhé lety bez přestupů přináší i pozitiva. V současné době trvá cesta z New Yorku do Sydney okolo 24 hodin, a to ještě v případě, že je po cestě jen jeden přestup bez dlouhého čekání. S delším přestupem se pak celkový čas cesty může vyšplhat až na 40 hodin. Kromě rychlejšího přesunu by také cesta bez nutnosti přesedat na jiné letadlo a podstupovat mnoho kontrol také nepochybně zvýšila pohodlí pasažérů.

Přes 19 hodin v letadle. Qantas otestují, zda lidé nejdelší let vydrží

Dlouhé lety jsou oblíbené

Nejdelší let současnosti, linka Singapur–New York, se těší velké oblibě. Podle průzkumů je hlavním faktorem právě ušetřený čas na cestě. „Máme mnoho stálých pasažérů, kteří mezi New Yorkem a Singapurem cestují i několikrát měsíčně. Celkový součet ušetřeného času je pak opravdu markantní,“ uvedly Singapore Airlines, které spojení provozují.

Asijská aerolinka na doposud nejdelším letu nabízí pouze první a business třídu. Společnost Qantas zatím neoznámila, zda se hodlá držet stejné strategie.

S dlouhými lety už má společnost Qantas zkušenosti. Její nejdelší současnou linkou je let z Londýna do Perthu. Ten trvá 17 hodin a v prvním roce svého fungování přepravil 155 tisíc pasažérů. „Zavedení této linky předčilo naše očekávání,“ pochvaloval si ředitel Qantasu.

Pravidelně nejdříve za dva roky

Případné zavedení pravidelné linky New York-Sydney by bylo reálné až v roce 2022. Současná letadla totiž zatím nejsou schopná takto dlouhý let absolvovat tak, aby mohl být letoun plně obsazen pasažéry. Jak Airbus, tak Boeing však v současnosti pracují na vývoji nových letadel, která by takovou výzvu mohla zvládnout.

Úspěch linky závisí také na ekonomických faktorech. „Zavedení pravidelné linky by bylo skvělé a jsme z této představy velmi nadšení. Na druhou stranu, celé je to pouze obchodní rozhodnutí, které musí souznít s celou ekonomickou strategií firmy,“ doplnil Joyce.

Plánovaná cena letenek zatím není známa. Qantas očekává, že let budou využívat především byznysmeni, kteří letenku dostanou od své firmy. Od tohoto očekávání se nejspíš bude odrážet i její cena.

Dalším letem z projektu Sunrise bude trasa Sydney–Londýn. Ta bude ještě o 800 kilometrů delší a let tak prodlouží o další hodinu.

Rekord dosud držela aerolinka Singapore Airlines se svým letem ze Singapuru do New Yorku:

11. října 2018

Autor:
  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přímotopy jsou past na statisíce. Rodina může za rok zaplatit až čtvrt milionu

Premium Domácnosti, které vytápějí elektrickými přímotopy, čekají velké problémy. Podle propočtů je roční vytápění vyjde na víc...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Manažeři Qantasu k pásu. Kvůli nedostatku personálu budou odbavovat zavazadla

Australská letecká společnost Qantas kvůli akutnímu nedostatku zaměstnanců vyzvala své vedoucí pracovníky, aby dočasně...

O kolik zdraží jízdné? Dopravním podnikům rostou náklady na energie

Nejen na domácnosti a soukromé společnosti, ale i na městské dopravní podniky dopadá prudký růst cen energií. Jejich...

Vyměňte „a“ za „nebo“. Jinak hrozí rušení i hojně využívaných tratí

Už poněkolikáté se ministerstvo dopravy pokouší zkrátit délku železniční sítě v Česku prostřednictvím rušení málo...

Zrušte nákup jízdenek ve vlacích bez přirážky, žádá kraj. Lidi už umí s mobilem

Nákup jízdenek ve vlaku bez přirážky navrhuje zrušit Jihomoravský kraj. Podle něj se totiž mobilní gramotnost...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...