Pátek 29. září 2023, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. září 2023 Michal

Přes 19 hodin v letadle. Qantas otestují, zda lidé nejdelší let vydrží

  12:41
Australské aerolinky Qantas plánují pravidelný spoj mezi Sydney a Londýnem bez přestávky. Fungovat ovšem bude nejdříve od roku 2022. Letecká společnost musí totiž nejprve zjistit, jak lidský organismus zareaguje na více než 19 hodin v letadle nonstop.

Letadlo aerolinek Qantas nad Sydney | foto: www.qantas.com.au/

Ze singapurského letiště odstartoval loni airbus, aby po osmnácti a půl hodinách a 15344 kilometrech usedl na plochu newyorského vzdušného přístavu Newark. Dobyl tak pro Singapore Airlines prvenství v kategorii „nejdelší pravidelný let světa“, když na druhé místo odsunul trasu konkurenčního Qantasu.

Nejdelší přímý let. Cesta mezi Singapurem a New Yorkem trvala 18 hodin

Australské aerolinky si však prvenství hodlají vzít během následujících let zpátky. Zajistit jim je mají lety na trase Sydney – New York a Sydney–Londýn o délce 17 tisíc kilometrů. Každá by měla trvat přes 19 hodin v závislosti na podmínkách letu. Podle šéfa Qantasu Alana Joyce představuje přímé spojení metropolí „nejzazší hranici letectví“.

Dosahování „nejzazších mezí“ se obvykle neobejde bez krycího jména (Australani přišli s „operací úsvit“) a bez náročné fyzické přípravy. Není totiž zřejmé, zda průměrný lidský organismus takovou vzdušnou „štreku“ přečká bez úhony. Proto letoun Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Qantas ještě letos podnikne nejméně tři testovací lety se 40 lidmi na palubě.

U dobrovolníků z řad zaměstnanců aerolinek budou lékaři sledovat případné změny v krevním oběhu, které by mohly vyústit v nebezpečnou trombózu. Dále ohlídají příjem potravy a tekutin a podle hladiny hormonu melatoninu budou odhadovat dopady jet lagu, tedy odtržení biologických hodin pasažérů od času na hodinkách.

Pokusní králíci se stanou také z posádky. Na tak dlouhém letu se budou muset pravděpodobně prostřídat hned čtyři směny, na jednu by měly připadat zhruba čtyři hodiny. Piloti dostanou „čepice“ s EEG, aby mohli lékaři sledovat změny v jejich reakcích a dokázali lépe odhadnout, kdy se do jejich výkonu začne promítat únava.

Bez tělocvičny a bez jeslí

Ze všech dosavadních průzkumů leteckých společností vyplývá, že pasažéři preferují lety bez přestupu. Aerolinky se jim proto snaží vyjít vstříc, přičemž první tři nejdelší lety aktuálně provozují Singapore Airlines (let zmíněný v úvodu článku), Qatar Airlines (Auckland–Dauhá; 14535km) a Qantas (Perth–Londýn; 14449km).

Delším letům by se však měla přizpůsobit také letadla. Původně měl Alan Joyce představy, že by pasažérům na palubě mohly sloužit třeba tělocvična, jesle nebo by měli k dispozici lůžka. Jenže pak ho suchá čísla vrátila do reality – stroj s takovými dispozicemi by totiž nevydělal dost peněz.

Postel u 20hodinového letu? Bude jen „místo k protažení”

Vybavení navíc by zvýšilo hmotnost letounu natolik, že by se musel snížit počet pasažérů, což by znamenalo méně peněz za letenky. A provozovat ztrátové spojení jenom kvůli prestiži spojené s nejdelším letem Qantas nehodlá.

V ideálním případě by letadla měla létat od roku 2022. Šéf Qantasu nicméně o termínu hovoří velmi opatrně a se spoustou kdyby. Pokud testy dopadnou dobře, mělo by vedení rozhodnout o přesném datu nasazení nové linky do konce letošního roku.

Zatím však není ani zřejmé, kdo nakonec letoun pro cestu přes půl světa dodá. Qantas létají jak se stroji Boeingu, tak s evropskou konkurencí od Airbusu. A i když americký výrobce získá díky testovacímu dreamlineru výhodu, nakonec se budou Qantas pravděpodobně rozhodovat mezi modelem Boeing 777X, který však zatím komerčně nelétá, a Airbusem A350, který spojuje Singapur s New Yorkem.

Inženýři při konstrukci těchto strojů použili méně kovů, zato více lehkých karbonových komponentů, což se odrazilo na celkové spotřebě stroje. Díky vyššímu podílu nekovových komponentů je možné v kabině udržovat vyšší vlhkost vzduchu, vysušená kůže a pálení očí totiž patří k častým stížnostem pasažérů. A v neposlední řadě je možné kabinu více tlakovat, takže se zmírňují potíže se změnami tlaku a není nutné tolikrát polykat „naprázdno“.

V říjnu 2018 obnovila společnost Singapore Airlines let trvající 18 hodin:

11. října 2018

Autor:
  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exportér: Proč s námi nejednáte, pane premiére? Hrozí ekonomická katastrofa

Rozstřel Česko má předražené energie. To snižuje konkurenceschopnost našeho průmyslu. Pokud s tím vláda něco neudělá, hrozí...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Polský startup zrychlí vlaky i bez lokomotivy. Chce zvýšit kapacitu tratí

Polská firma Nevomo představila výsledky testů svého prototypu vozu pro futuristické hybridní vlaky. Soupravy dokážou...

Přestavba smíchovského nádraží startuje. Na roky oddělí čtvrť od Radlic

Přestavba Smíchovského nádraží na moderní dopravní uzel začne v říjnu. Tehdy správa železnic začne bourat lávku...

Mírnější limity i delší lhůty. Ministři EU schválili novou normu Euro 7

Ministři EU schválili novou normu Euro 7, uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Emisní limity pro auta jsou mírnější,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...