Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Přes 19 hodin v letadle. Qantas otestují, zda lidé nejdelší let vydrží

  12:41
Australské aerolinky Qantas plánují pravidelný spoj mezi Sydney a Londýnem bez přestávky. Fungovat ovšem bude nejdříve od roku 2022. Letecká společnost musí totiž nejprve zjistit, jak lidský organismus zareaguje na více než 19 hodin v letadle nonstop.

Letadlo aerolinek Qantas nad Sydney | foto: www.qantas.com.au/

Ze singapurského letiště odstartoval loni airbus, aby po osmnácti a půl hodinách a 15344 kilometrech usedl na plochu newyorského vzdušného přístavu Newark. Dobyl tak pro Singapore Airlines prvenství v kategorii „nejdelší pravidelný let světa“, když na druhé místo odsunul trasu konkurenčního Qantasu.

Nejdelší přímý let. Cesta mezi Singapurem a New Yorkem trvala 18 hodin

Australské aerolinky si však prvenství hodlají vzít během následujících let zpátky. Zajistit jim je mají lety na trase Sydney – New York a Sydney–Londýn o délce 17 tisíc kilometrů. Každá by měla trvat přes 19 hodin v závislosti na podmínkách letu. Podle šéfa Qantasu Alana Joyce představuje přímé spojení metropolí „nejzazší hranici letectví“.

Dosahování „nejzazších mezí“ se obvykle neobejde bez krycího jména (Australani přišli s „operací úsvit“) a bez náročné fyzické přípravy. Není totiž zřejmé, zda průměrný lidský organismus takovou vzdušnou „štreku“ přečká bez úhony. Proto letoun Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Qantas ještě letos podnikne nejméně tři testovací lety se 40 lidmi na palubě.

U dobrovolníků z řad zaměstnanců aerolinek budou lékaři sledovat případné změny v krevním oběhu, které by mohly vyústit v nebezpečnou trombózu. Dále ohlídají příjem potravy a tekutin a podle hladiny hormonu melatoninu budou odhadovat dopady jet lagu, tedy odtržení biologických hodin pasažérů od času na hodinkách.

Pokusní králíci se stanou také z posádky. Na tak dlouhém letu se budou muset pravděpodobně prostřídat hned čtyři směny, na jednu by měly připadat zhruba čtyři hodiny. Piloti dostanou „čepice“ s EEG, aby mohli lékaři sledovat změny v jejich reakcích a dokázali lépe odhadnout, kdy se do jejich výkonu začne promítat únava.

Bez tělocvičny a bez jeslí

Ze všech dosavadních průzkumů leteckých společností vyplývá, že pasažéři preferují lety bez přestupu. Aerolinky se jim proto snaží vyjít vstříc, přičemž první tři nejdelší lety aktuálně provozují Singapore Airlines (let zmíněný v úvodu článku), Qatar Airlines (Auckland–Dauhá; 14535km) a Qantas (Perth–Londýn; 14449km).

Delším letům by se však měla přizpůsobit také letadla. Původně měl Alan Joyce představy, že by pasažérům na palubě mohly sloužit třeba tělocvična, jesle nebo by měli k dispozici lůžka. Jenže pak ho suchá čísla vrátila do reality – stroj s takovými dispozicemi by totiž nevydělal dost peněz.

Postel u 20hodinového letu? Bude jen „místo k protažení”

Vybavení navíc by zvýšilo hmotnost letounu natolik, že by se musel snížit počet pasažérů, což by znamenalo méně peněz za letenky. A provozovat ztrátové spojení jenom kvůli prestiži spojené s nejdelším letem Qantas nehodlá.

V ideálním případě by letadla měla létat od roku 2022. Šéf Qantasu nicméně o termínu hovoří velmi opatrně a se spoustou kdyby. Pokud testy dopadnou dobře, mělo by vedení rozhodnout o přesném datu nasazení nové linky do konce letošního roku.

Zatím však není ani zřejmé, kdo nakonec letoun pro cestu přes půl světa dodá. Qantas létají jak se stroji Boeingu, tak s evropskou konkurencí od Airbusu. A i když americký výrobce získá díky testovacímu dreamlineru výhodu, nakonec se budou Qantas pravděpodobně rozhodovat mezi modelem Boeing 777X, který však zatím komerčně nelétá, a Airbusem A350, který spojuje Singapur s New Yorkem.

Inženýři při konstrukci těchto strojů použili méně kovů, zato více lehkých karbonových komponentů, což se odrazilo na celkové spotřebě stroje. Díky vyššímu podílu nekovových komponentů je možné v kabině udržovat vyšší vlhkost vzduchu, vysušená kůže a pálení očí totiž patří k častým stížnostem pasažérů. A v neposlední řadě je možné kabinu více tlakovat, takže se zmírňují potíže se změnami tlaku a není nutné tolikrát polykat „naprázdno“.

V říjnu 2018 obnovila společnost Singapore Airlines let trvající 18 hodin:

11. října 2018

Autor:
  • Nejčtenější

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Nepřijatelné, demoverze za 300 milionů, kritizují nefunkční Havlíčkův e-shop

Politici se strefují do čerstvě spuštěného e-shopu s dálničními známkami, které v něm lidé mohli kupovat od úterý, ale...

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řetězce nasazují vozíky s umělou inteligencí, placení bude ve vteřinách

Řetězec Makro ve velkém nasadí inteligentní nákupní systém, který zákazníkům umožní, aby placení proběhlo v řádu vteřin...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Rošáda v Českých drahách dostává konkrétní obrysy, ČD Cargo má vést Tóth

Novým šéfem nákladního železničního dopravce ČD Cargo by se měl stát jeho dosavadní výkonný ředitel Tomáš Tóth....

Řidiči za tři dny koupili 9000 dálničních známek, systém jede bez problémů

Řidiči za první tři dny provozu koupili přes devět tisíc elektronických dálničních známek. Na Twitteru to uvedl ministr...

E-shop s dálničními známkami první den spadl, nefungoval do odpoledne

Ráno odstartoval prodej digitálních dálničních známek. Systém měl ale rozsáhlé výpadky. Znovu funkční byl až kolem 16....

Tankování starších vozů nepodraží, vyšší podíl biosložky v benzinu neprošel

Minimální podíl biosložky v benzinu se zatím zvyšovat nebude. Sněmovna ve středu neschválila pozměňovací návrh poslance...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...