Přes 19 hodin v letadle. Qantas otestují, zda lidé nejdelší let vydrží

  12:41aktualizováno  12:41
Australské aerolinky Qantas plánují pravidelný spoj mezi Sydney a Londýnem bez přestávky. Fungovat ovšem bude nejdříve od roku 2022. Letecká společnost musí totiž nejprve zjistit, jak lidský organismus zareaguje na více než 19 hodin v letadle nonstop.

Letadlo aerolinek Qantas nad Sydney | foto: www.qantas.com.au/

Ze singapurského letiště odstartoval loni airbus, aby po osmnácti a půl hodinách a 15344 kilometrech usedl na plochu newyorského vzdušného přístavu Newark. Dobyl tak pro Singapore Airlines prvenství v kategorii „nejdelší pravidelný let světa“, když na druhé místo odsunul trasu konkurenčního Qantasu.

Nejdelší přímý let. Cesta mezi Singapurem a New Yorkem trvala 18 hodin

Australské aerolinky si však prvenství hodlají vzít během následujících let zpátky. Zajistit jim je mají lety na trase Sydney – New York a Sydney–Londýn o délce 17 tisíc kilometrů. Každá by měla trvat přes 19 hodin v závislosti na podmínkách letu. Podle šéfa Qantasu Alana Joyce představuje přímé spojení metropolí „nejzazší hranici letectví“.

Dosahování „nejzazších mezí“ se obvykle neobejde bez krycího jména (Australani přišli s „operací úsvit“) a bez náročné fyzické přípravy. Není totiž zřejmé, zda průměrný lidský organismus takovou vzdušnou „štreku“ přečká bez úhony. Proto letoun Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Qantas ještě letos podnikne nejméně tři testovací lety se 40 lidmi na palubě.

U dobrovolníků z řad zaměstnanců aerolinek budou lékaři sledovat případné změny v krevním oběhu, které by mohly vyústit v nebezpečnou trombózu. Dále ohlídají příjem potravy a tekutin a podle hladiny hormonu melatoninu budou odhadovat dopady jet lagu, tedy odtržení biologických hodin pasažérů od času na hodinkách.

Pokusní králíci se stanou také z posádky. Na tak dlouhém letu se budou muset pravděpodobně prostřídat hned čtyři směny, na jednu by měly připadat zhruba čtyři hodiny. Piloti dostanou „čepice“ s EEG, aby mohli lékaři sledovat změny v jejich reakcích a dokázali lépe odhadnout, kdy se do jejich výkonu začne promítat únava.

Bez tělocvičny a bez jeslí

Ze všech dosavadních průzkumů leteckých společností vyplývá, že pasažéři preferují lety bez přestupu. Aerolinky se jim proto snaží vyjít vstříc, přičemž první tři nejdelší lety aktuálně provozují Singapore Airlines (let zmíněný v úvodu článku), Qatar Airlines (Auckland–Dauhá; 14535km) a Qantas (Perth–Londýn; 14449km).

Delším letům by se však měla přizpůsobit také letadla. Původně měl Alan Joyce představy, že by pasažérům na palubě mohly sloužit třeba tělocvična, jesle nebo by měli k dispozici lůžka. Jenže pak ho suchá čísla vrátila do reality – stroj s takovými dispozicemi by totiž nevydělal dost peněz.

Postel u 20hodinového letu? Bude jen „místo k protažení”

Vybavení navíc by zvýšilo hmotnost letounu natolik, že by se musel snížit počet pasažérů, což by znamenalo méně peněz za letenky. A provozovat ztrátové spojení jenom kvůli prestiži spojené s nejdelším letem Qantas nehodlá.

V ideálním případě by letadla měla létat od roku 2022. Šéf Qantasu nicméně o termínu hovoří velmi opatrně a se spoustou kdyby. Pokud testy dopadnou dobře, mělo by vedení rozhodnout o přesném datu nasazení nové linky do konce letošního roku.

Zatím však není ani zřejmé, kdo nakonec letoun pro cestu přes půl světa dodá. Qantas létají jak se stroji Boeingu, tak s evropskou konkurencí od Airbusu. A i když americký výrobce získá díky testovacímu dreamlineru výhodu, nakonec se budou Qantas pravděpodobně rozhodovat mezi modelem Boeing 777X, který však zatím komerčně nelétá, a Airbusem A350, který spojuje Singapur s New Yorkem.

Inženýři při konstrukci těchto strojů použili méně kovů, zato více lehkých karbonových komponentů, což se odrazilo na celkové spotřebě stroje. Díky vyššímu podílu nekovových komponentů je možné v kabině udržovat vyšší vlhkost vzduchu, vysušená kůže a pálení očí totiž patří k častým stížnostem pasažérů. A v neposlední řadě je možné kabinu více tlakovat, takže se zmírňují potíže se změnami tlaku a není nutné tolikrát polykat „naprázdno“.

V říjnu 2018 obnovila společnost Singapore Airlines let trvající 18 hodin:

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

České dráhy chtějí doplnit stavy v představenstvu. Čeká se na dva kandidáty

Dveře nebyly řádně zabezpečené.

Výběrová komise vybrala šest kandidátů na doplnění dvou míst v představenstvu Českých drah. Mezi nimi je i náměstek...

Aerolinky omezují počet prodaných míst u A320neo, vychyluje se těžiště

Letadlo Airbus A320neo

Nízkonákladové aerolinie se v poslední době snaží naplňovat svá letadla, jak jen to jde. Díky zmenšování prostoru pro...

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Ekonom Kysilka vstoupil do dozorčí rady Českých drah. Nahradil Pospíšila

Ekonom Pavel Kysilka

Ekonom Pavel Kysilka se stal novým členem dozorčí rady Českých drah. V radě nahradil jejího předsedu Karla Pospíšila,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz