Dopravní podnik plánuje vyslat pražské autobusy do středních Čech

  13:59
Budete stát v Benešově nebo v Kladně na autobusovém nádraží, když k zastávce přijede autobus s logem pražského Dopravního podniku. Připadá vám to jako hloupost? Pak vězte, že to až taková utopie není. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce expandovat do sousedního kraje a rozpoutat konkurenční boj mezi tamními soukromými dopravci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Chceme získat příměstské linky,“ nastiňuje budoucí strategii podniku ředitel firmy Martin Dvořák. Hovoří o linkách, které jsou zahrnuty v síti Pražské integrované dopravy a začínají trojkou nebo čtyřkou.

Ze 150 linek provozuje 16

Ze zhruba sto padesáti příměstských autobusových linek jich nyní Dopravní podnik obsluhuje šestnáct. Zbytek si mezi sebou dělí jedenáct soukromých firem.

Největší je Veolia Transport s šestatřiceti linkami, ČSAD Střední Čechy s devětadvaceti či Okresní autobusová doprava Kolín se třinácti.

Pro podnik to má jednu velkou výhodu - nebude závislý pouze na dotacích od pražského magistrátu, se kterým se dosud každý rok handrkoval o výši plateb za ujeté kilometry. Peníze mu půjdou do kasy i od středočeského krajského úřadu a jednotlivých obcí.

Expanze je zatím ve stadiu úvah, manažeři podniku připravují strategii, jak linky ovládnout. Není to totiž jen tak. Na každou linku se pravidelně vypisuje výběrové řízení a o provozování soupeří vždy několik firem. Velkou roli hraje cena, za niž je dopravce schopný ujet jeden kilometr. A pražský Dopravní podnik patří k nejdražším.

Podnik nabízí lepší služby

Na druhou stranu si středočeské obce mnohdy rády připlatí. Největší dopravní podnik v zemi disponuje rozsáhlým vozovým parkem a v případě poruchy jednoho autobusu může vyslat náhradu. To většina menších soukromých dopravců nabídnout nemůže.

Když tedy jejich vůz někde zkolabuje nebo se připlete k nehodě, cestující čekají na zastávkách zbytečně mnohdy desítky minut, ale třeba i hodiny, než přijede další spoj.

Kolik stojí ujetý km u DP

Provozní náklady v Praze
Náklady 48,98 Kč
Sdílené služby (dispečink, revizoři, zastávky, infocentra) 3,03 Kč
Celkem 52,01

Provozní náklady ve stř. Čechách
Nižší mzda pro řidiče -3,86 Kč
Vyšší prům. rychlost -3,02 Kč
Celkem 45,13 Kč

A to je devíza, na kterou starostové obcí slyší. I některé pražské radnice upřednostňují městský podnik před soukromníky. Například na lince 110, která jezdí z Čakovic do Dolních Počernic.

"Žádám, aby linku 110 provozoval Dopravní podnik," napsal třeba manažerům podniku nespokojený starosta Prahy 14 Miroslav Froněk.

Na privátní dopravce reptá i Újezd u Průhonic a středočeský Vestec, kde žádají návrat linky 326 pod křídla Dopravního podniku.

Jezdit za Prahou je levnější

O svůj monopol začal Dopravní podnik přicházet v roce 1992, kdy začaly vznikat první příměstské linky. "Původně šlo jen o prodloužení městských linek. Nebyl potřeba šofér navíc ani vůz, jen se jezdily delší trasy,“ popisuje nynější dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Nejprve na nich jezdil právě městský dopravce, ale pak se začala dávat přednost soukromníkům. Bylo "divné", když pražské autobusy svištěly po středočeských okreskách. "Jenže soukromníkům se nedal jen úsek trasy ve středních Čechách, ale i ten pražský," dodal Blažek. Dopravní podnik se za hranice metropole nehrnul a dobrovolně vyklízel konkurenci pozice. Přitom provoz mimoměstských linek je výrazně levnější než těch městských a dopravce na nich může vydělat.

"Nestaví tak často v zastávkách, netrčí v kolonách, nezastavuje tak často na světelných křižovatkách, jezdí na silnicích rychleji," shrnul úspory na spotřebě nafty Vladimír Návrat z UDI Morava, odborník v oblasti integrované dopravy.

A tak manažeři Dopravního podniku připravují plán, jak vyhrát výběrová řízení na licence k jednotlivým mimpražským linkám, jež vypisuje organizace Ropid.

Pro expanzi potřebují garáže

Mohou třeba použít taktiku, ke které se přiklonili při soutěži o speciální autobusovou linku AE, která spojuje hlavní nádraží s ruzyňským letištěm. Tehdy dopravce nabídl nižší cenu za ujetý kilometr, než si mohl sám dovolit. Linka by byla ztrátová, ale podnik o ni stál. Nabídl nižší cenu, získal licenci a pak ji pronajal levnější soukromé firmě.

Když plány vyjdou a Dopravnímu podniku se podaří linky kolem Prahy obsadit, mohl by začít překonávat další hranici a začít usilovat o místo v městské hromadné dopravě středočeských okresních měst. "To by ale bylo potřeba již vybudovat garáže," upozornil na příliš vysoké investice Blažek.

Autobusové linky

Městské linky (číslo 100-299)

Městských linek 132
Dopravní podnik provozuje 117
Ostatní dopravci provozují 15
Počet soukromých dopravců 4

Příměstské linky (č. 300-499)

Příměstských linek 142
Z toho jezdí na území Prahy 80
Z toho jezdí mimo Prahu 62
Dopravní podnik provozuje 16
Ostatní dopravci provozují 126
Počet soukromých dopravců 11

Zdroj: Ropid

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

8. dubna 2024

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Sexy zadeček z Turecka. Úřad varuje před reklamou spojující plastiky s dovolenou

14. dubna 2024

Ve Spojeném království roste počet instagramových reklam, které propagují kosmetické zákroky v...

Vláda projedná zavedení povinnosti uvádět vlastnosti na českých stavebninách

14. dubna 2024  7:02

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhne ve středu vládě úpravu nařízení, podle které by měli...

KOMENTÁŘ: Nerovnost platů mužů a žen škodí celé české ekonomice

14. dubna 2024

Premium Rozdíly v platech mužů a žen v Česku zákon zakazuje, ale statistiky dokazují, že stále existují....

Kiss, Sting i Phil Collins. Za kolik hvězdy prodaly své hudební katalogy

14. dubna 2024

Když hudebník prodává svůj katalog, znamená to, že se zbavuje práv na své skladby včetně autorských...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...