Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Dopravní podnik plánuje vyslat pražské autobusy do středních Čech

  13:59
Budete stát v Benešově nebo v Kladně na autobusovém nádraží, když k zastávce přijede autobus s logem pražského Dopravního podniku. Připadá vám to jako hloupost? Pak vězte, že to až taková utopie není. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce expandovat do sousedního kraje a rozpoutat konkurenční boj mezi tamními soukromými dopravci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Chceme získat příměstské linky,“ nastiňuje budoucí strategii podniku ředitel firmy Martin Dvořák. Hovoří o linkách, které jsou zahrnuty v síti Pražské integrované dopravy a začínají trojkou nebo čtyřkou.

Ze 150 linek provozuje 16

Ze zhruba sto padesáti příměstských autobusových linek jich nyní Dopravní podnik obsluhuje šestnáct. Zbytek si mezi sebou dělí jedenáct soukromých firem.

Největší je Veolia Transport s šestatřiceti linkami, ČSAD Střední Čechy s devětadvaceti či Okresní autobusová doprava Kolín se třinácti.

Pro podnik to má jednu velkou výhodu - nebude závislý pouze na dotacích od pražského magistrátu, se kterým se dosud každý rok handrkoval o výši plateb za ujeté kilometry. Peníze mu půjdou do kasy i od středočeského krajského úřadu a jednotlivých obcí.

Expanze je zatím ve stadiu úvah, manažeři podniku připravují strategii, jak linky ovládnout. Není to totiž jen tak. Na každou linku se pravidelně vypisuje výběrové řízení a o provozování soupeří vždy několik firem. Velkou roli hraje cena, za niž je dopravce schopný ujet jeden kilometr. A pražský Dopravní podnik patří k nejdražším.

Podnik nabízí lepší služby

Na druhou stranu si středočeské obce mnohdy rády připlatí. Největší dopravní podnik v zemi disponuje rozsáhlým vozovým parkem a v případě poruchy jednoho autobusu může vyslat náhradu. To většina menších soukromých dopravců nabídnout nemůže.

Když tedy jejich vůz někde zkolabuje nebo se připlete k nehodě, cestující čekají na zastávkách zbytečně mnohdy desítky minut, ale třeba i hodiny, než přijede další spoj.

Kolik stojí ujetý km u DP

Provozní náklady v Praze
Náklady 48,98 Kč
Sdílené služby (dispečink, revizoři, zastávky, infocentra) 3,03 Kč
Celkem 52,01

Provozní náklady ve stř. Čechách
Nižší mzda pro řidiče -3,86 Kč
Vyšší prům. rychlost -3,02 Kč
Celkem 45,13 Kč

A to je devíza, na kterou starostové obcí slyší. I některé pražské radnice upřednostňují městský podnik před soukromníky. Například na lince 110, která jezdí z Čakovic do Dolních Počernic.

"Žádám, aby linku 110 provozoval Dopravní podnik," napsal třeba manažerům podniku nespokojený starosta Prahy 14 Miroslav Froněk.

Na privátní dopravce reptá i Újezd u Průhonic a středočeský Vestec, kde žádají návrat linky 326 pod křídla Dopravního podniku.

Jezdit za Prahou je levnější

O svůj monopol začal Dopravní podnik přicházet v roce 1992, kdy začaly vznikat první příměstské linky. "Původně šlo jen o prodloužení městských linek. Nebyl potřeba šofér navíc ani vůz, jen se jezdily delší trasy,“ popisuje nynější dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Nejprve na nich jezdil právě městský dopravce, ale pak se začala dávat přednost soukromníkům. Bylo "divné", když pražské autobusy svištěly po středočeských okreskách. "Jenže soukromníkům se nedal jen úsek trasy ve středních Čechách, ale i ten pražský," dodal Blažek. Dopravní podnik se za hranice metropole nehrnul a dobrovolně vyklízel konkurenci pozice. Přitom provoz mimoměstských linek je výrazně levnější než těch městských a dopravce na nich může vydělat.

"Nestaví tak často v zastávkách, netrčí v kolonách, nezastavuje tak často na světelných křižovatkách, jezdí na silnicích rychleji," shrnul úspory na spotřebě nafty Vladimír Návrat z UDI Morava, odborník v oblasti integrované dopravy.

A tak manažeři Dopravního podniku připravují plán, jak vyhrát výběrová řízení na licence k jednotlivým mimpražským linkám, jež vypisuje organizace Ropid.

Pro expanzi potřebují garáže

Mohou třeba použít taktiku, ke které se přiklonili při soutěži o speciální autobusovou linku AE, která spojuje hlavní nádraží s ruzyňským letištěm. Tehdy dopravce nabídl nižší cenu za ujetý kilometr, než si mohl sám dovolit. Linka by byla ztrátová, ale podnik o ni stál. Nabídl nižší cenu, získal licenci a pak ji pronajal levnější soukromé firmě.

Když plány vyjdou a Dopravnímu podniku se podaří linky kolem Prahy obsadit, mohl by začít překonávat další hranici a začít usilovat o místo v městské hromadné dopravě středočeských okresních měst. "To by ale bylo potřeba již vybudovat garáže," upozornil na příliš vysoké investice Blažek.

Autobusové linky

Městské linky (číslo 100-299)

Městských linek 132
Dopravní podnik provozuje 117
Ostatní dopravci provozují 15
Počet soukromých dopravců 4

Příměstské linky (č. 300-499)

Příměstských linek 142
Z toho jezdí na území Prahy 80
Z toho jezdí mimo Prahu 62
Dopravní podnik provozuje 16
Ostatní dopravci provozují 126
Počet soukromých dopravců 11

Zdroj: Ropid

Autor:
  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S penězi problém nebude. Čekejte stabilitu a levné úvěry, říká Michl z ČNB

Česká národní banka zřejmě nebude v dohledné době hýbat úrokovými sazbami, které drží kvůli koronavirové krizi nízko....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Boeing 737 MAX je bezpečný a může se vrátit na nebe. Pasažéři se ale nehrnou

Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit...

Výroba aut se začíná blížit předkrizovým hodnotám. Registrace také rostou

Vrátit výrobu aut k číslům alespoň podobným předkrizovým hodnotám se tuzemským automobilkám podařilo zhruba v polovině...

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...