Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dopravní podnik plánuje vyslat pražské autobusy do středních Čech

  13:59
Budete stát v Benešově nebo v Kladně na autobusovém nádraží, když k zastávce přijede autobus s logem pražského Dopravního podniku. Připadá vám to jako hloupost? Pak vězte, že to až taková utopie není. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce expandovat do sousedního kraje a rozpoutat konkurenční boj mezi tamními soukromými dopravci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Chceme získat příměstské linky,“ nastiňuje budoucí strategii podniku ředitel firmy Martin Dvořák. Hovoří o linkách, které jsou zahrnuty v síti Pražské integrované dopravy a začínají trojkou nebo čtyřkou.

Ze 150 linek provozuje 16

Ze zhruba sto padesáti příměstských autobusových linek jich nyní Dopravní podnik obsluhuje šestnáct. Zbytek si mezi sebou dělí jedenáct soukromých firem.

Největší je Veolia Transport s šestatřiceti linkami, ČSAD Střední Čechy s devětadvaceti či Okresní autobusová doprava Kolín se třinácti.

Pro podnik to má jednu velkou výhodu - nebude závislý pouze na dotacích od pražského magistrátu, se kterým se dosud každý rok handrkoval o výši plateb za ujeté kilometry. Peníze mu půjdou do kasy i od středočeského krajského úřadu a jednotlivých obcí.

Expanze je zatím ve stadiu úvah, manažeři podniku připravují strategii, jak linky ovládnout. Není to totiž jen tak. Na každou linku se pravidelně vypisuje výběrové řízení a o provozování soupeří vždy několik firem. Velkou roli hraje cena, za niž je dopravce schopný ujet jeden kilometr. A pražský Dopravní podnik patří k nejdražším.

Podnik nabízí lepší služby

Na druhou stranu si středočeské obce mnohdy rády připlatí. Největší dopravní podnik v zemi disponuje rozsáhlým vozovým parkem a v případě poruchy jednoho autobusu může vyslat náhradu. To většina menších soukromých dopravců nabídnout nemůže.

Když tedy jejich vůz někde zkolabuje nebo se připlete k nehodě, cestující čekají na zastávkách zbytečně mnohdy desítky minut, ale třeba i hodiny, než přijede další spoj.

Kolik stojí ujetý km u DP

Provozní náklady v Praze
Náklady 48,98 Kč
Sdílené služby (dispečink, revizoři, zastávky, infocentra) 3,03 Kč
Celkem 52,01

Provozní náklady ve stř. Čechách
Nižší mzda pro řidiče -3,86 Kč
Vyšší prům. rychlost -3,02 Kč
Celkem 45,13 Kč

A to je devíza, na kterou starostové obcí slyší. I některé pražské radnice upřednostňují městský podnik před soukromníky. Například na lince 110, která jezdí z Čakovic do Dolních Počernic.

"Žádám, aby linku 110 provozoval Dopravní podnik," napsal třeba manažerům podniku nespokojený starosta Prahy 14 Miroslav Froněk.

Na privátní dopravce reptá i Újezd u Průhonic a středočeský Vestec, kde žádají návrat linky 326 pod křídla Dopravního podniku.

Jezdit za Prahou je levnější

O svůj monopol začal Dopravní podnik přicházet v roce 1992, kdy začaly vznikat první příměstské linky. "Původně šlo jen o prodloužení městských linek. Nebyl potřeba šofér navíc ani vůz, jen se jezdily delší trasy,“ popisuje nynější dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Nejprve na nich jezdil právě městský dopravce, ale pak se začala dávat přednost soukromníkům. Bylo "divné", když pražské autobusy svištěly po středočeských okreskách. "Jenže soukromníkům se nedal jen úsek trasy ve středních Čechách, ale i ten pražský," dodal Blažek. Dopravní podnik se za hranice metropole nehrnul a dobrovolně vyklízel konkurenci pozice. Přitom provoz mimoměstských linek je výrazně levnější než těch městských a dopravce na nich může vydělat.

"Nestaví tak často v zastávkách, netrčí v kolonách, nezastavuje tak často na světelných křižovatkách, jezdí na silnicích rychleji," shrnul úspory na spotřebě nafty Vladimír Návrat z UDI Morava, odborník v oblasti integrované dopravy.

A tak manažeři Dopravního podniku připravují plán, jak vyhrát výběrová řízení na licence k jednotlivým mimpražským linkám, jež vypisuje organizace Ropid.

Pro expanzi potřebují garáže

Mohou třeba použít taktiku, ke které se přiklonili při soutěži o speciální autobusovou linku AE, která spojuje hlavní nádraží s ruzyňským letištěm. Tehdy dopravce nabídl nižší cenu za ujetý kilometr, než si mohl sám dovolit. Linka by byla ztrátová, ale podnik o ni stál. Nabídl nižší cenu, získal licenci a pak ji pronajal levnější soukromé firmě.

Když plány vyjdou a Dopravnímu podniku se podaří linky kolem Prahy obsadit, mohl by začít překonávat další hranici a začít usilovat o místo v městské hromadné dopravě středočeských okresních měst. "To by ale bylo potřeba již vybudovat garáže," upozornil na příliš vysoké investice Blažek.

Autobusové linky

Městské linky (číslo 100-299)

Městských linek 132
Dopravní podnik provozuje 117
Ostatní dopravci provozují 15
Počet soukromých dopravců 4

Příměstské linky (č. 300-499)

Příměstských linek 142
Z toho jezdí na území Prahy 80
Z toho jezdí mimo Prahu 62
Dopravní podnik provozuje 16
Ostatní dopravci provozují 126
Počet soukromých dopravců 11

Zdroj: Ropid

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....