Pár korun, přečtené noviny a občas i svačina - to jsou úplatky, jaké dostávají řidiči autobusů příměstských linek od cestujících. Šoféři pak přimhouří oči nad tím, že si cestující nekoupí jízdenku.
Přitom jsou to právě oni, kdo má ohlídat, zda cestující mají platnou legitimaci či lístek. Do příměstských autobusů, tedy linek 300 a 400, totiž cestující nastupují pouze předními dveřmi. A vzhledem k tomuto systému se v nich kontroloři objevovali jen zřídkakdy.
Ropid posiluje hlídky kontrolorů
Ovšem nyní organizátor příměstské dopravy, společnost Ropid, tvrdí, že zdvojnásobil hlídky revizorů na spojích jedoucích mezi Prahou a příměstskými oblastmi.
"Ve spolupráci s revizory Dopravního podniku provádíme společné kontrolní akce na příměstských linkách pokud možno v co nejneobvyklejší časy a na co nejneobvyklejších místech. Letos jsme jejich počet zdvojnásobili," říká mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.
POKUTY ŘIDIČŮM ZA NEVYDÁNÍ JÍZDENKY1. pol. 2010 380 000 Kč zkontrolovaných spojů 500 2009 440 000 Kč zkontrolovaných spojů 530 2008 430 000 Kč zkontrolovaných spojů 350 Pozn.: V roce 2008 se platila pokuta 2 000 Kč za každý případ. Zdroj: Ropid |
To znamená, že kontroloři jen letos odhalili 95 případů, kdy řidič nevydal cestujícímu jízdenku. Přitom loni vybral Ropid zhruba 440 tisíc korun, což představuje 110 případů za celý rok.
"V loňském roce byla přepravní kontrola posílena firmou ČSAD Ingsped, nicméně z důvodu malé efektivity již nebyla s touto firmou spolupráce letos obnovena," dodává Drápal. Čísla však dokazují, že cest bez jízdenky na příměstských linkách od loňska neubylo, spíše naopak.
Cestující se revizorů nebojí
Lidé si levnější způsob cestování pochvalují. Místo toho, aby si koupili jízdenku například za dvacet šest korun, vytáhnou z kapsy desetikorunu a vtisknou ji řidiči autobusu do dlaně. Ten pochopí, řekne děkuji a cestující si postoupí dále do vozu bez platného lístku.
"Jsem rád, že to mám levnější. Například když jedu z Budějovické do Dolních Břežan, chtějí po mně peníze ne za první pásmo, ale jenom za Prahu," říká jeden z cestujících, který denně jezdí linkami 333 a 331.
Stejně si cestující počínají i na autobusových linkách, které jezdí z Prahy směrem na Jesenici. "Ze zkušeností vím, že v našich autobusech kontrolory moc často nepotkávám. Takže klidně jezdím bez jízdenky, obzvlášť když se jízdné neustále zdražuje," říká žena z Dolních Jirčan.
Dopravce má menší tržby, ty musí doplatit obce
Lidé si ale často neuvědomují, že na jízdném sice sami ušetří, ale o to víc pak musí zaplatit obec, která si konkrétní linky objednává.
"Cílem je samozřejmě provádět co nejvyšší počet kontrol a zajistit, aby nedocházelo k výrazným a systémovým únikům tržeb, které pak musí doplatit obce," upozorňuje Drápal s tím, že Ropid vytipoval řidiče, kteří nejčastěji a ve velkém krátili tržby. Ti následně dostali výpověď.