Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejoblíbenější značky v Česku jsou z internetu. Auta i pivo oslabily

  13:13
Nejúspěšnější mladé české značky se stále častěji nacházejí na internetu. A je jedno, jestli jde o portál, e-shop či antivirový program.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Nejsilnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle odborníků Seznam.cz. Česká internetová ikona tomuto žebříčku vévodí prakticky od nepaměti.

Letos se však vedle ní zařadily také další internetové firmy, které byste dříve v čele žebříčku hledali marně.

Druhou nejsilnější značkou se vůbec poprvé stala Alza.cz, největší tuzemský e-shop s tržbami přes 11 miliard korun. Na čtvrtém místě se umístil další internetový obchod Mall.cz. Do první desítky se vešli rovněž světově úspěšní výrobci antivirového softwaru Avast a AVG.

Oděvní značky mají problém

Pracují pro nás děti uprchlíků ze Sýrie, zjistily oděvní značky H&M a Next

Syrské děti prchající s rodiči před Islámským státem nedaleko turecké hranice...

Vyplývá to z tradiční studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, která oslovila na 150 marketingových odborníků v ČR.

„Změnilo se nákupní chování, trendem je internet, internetové obchodování a e-shopy. Rychlé a dostupné informace se staly samozřejmostí, lidé si chtějí zajistit vše potřebné obratem a jednoduše za výhodnou nebo konkurenceschopnou cenu,“ glosuje výsledky Michal Richtr, řídící partner společnosti Dynamo design, která se specializuje na grafický design značek a vizuální komunikaci.

Popularita e-shopů roste

Značky jako Alza.cz či Mall.cz působí na trhu více než dekádu, ale jejich popularita vystřelila nahoru až v posledních pěti letech. Dokonce i oproti roku 2013, kdy se tento průzkum uskutečnil naposledy, je vidět značný posun.

Naopak z desítky nejznámějších dle mínění marketérů zmizela investiční skupina PPF, značka prodejen s elektrospotřebiči Datart či sázková kancelář Fortuna. Oslabily autobazary AAA Auto stejně jako pivovar Bernard.

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Z tradičních „off-line“ značek své pozice statečně hájí jedině Student Agency podnikatele v dopravě Radima Jančury a přes mírný pokles i jihočeská značka zahradní techniky Mountfield.

„Kdybych to vzal z pohledu zákazníků, tak je jasné, že e-commerce značky jim jsou mnohem blíže a jejich vztah je intenzivnější než s ‚off-line‘ značkami. Zároveň je tam kus té novoty,“ myslí si Oldřich Bajer, marketingový odborník a internetový podnikatel, svého času spolumajitel a spoluzakladatel společnosti Centrum.cz.

„Pokud to hodnotí marketingoví odborníci, tak to může být i o paradoxu – tradiční značky stěhují komunikaci na internet, naopak internetové značky jsou vidět více mimo internet. Je to dáno tím, že je tu obrovský boom nákupů na internetu a e-shopy se snaží co nejrychleji a inovativně oslovit nové zákazníky,“ dodává Bajer, který je spolumajitelem internetového obchodu s módou Zoot. Právě ten, jako vůbec nejmladší projekt v žebříčcích, odborníci zařadili mezi desítku značek s největší perspektivou růstu.

„Rosteme v obratu o sto procent ročně, výrazně jsme zvýšili počet výdejních míst. Kromě on-line marketingu za našimi zákazníky chodíme všude – na festivaly, do kina. Takže i my expandujeme mimo internet,“ dodává Bajer.

Vůbec nejvíce odborníci věří společnostem Alza.cz, Student Agency a Avastu.

S dalším vysvětlením ohledně pohybů popularity u jednotlivých značek přichází Ondřej Obluk, ředitel skupiny Ogilvy & Mather Prague, která průzkum připravila. „Některé pohyby jsou dané i tím, že lidé vybrané značky již nevnímají jako nové. Ostatně historie některých z nich je delší než 20 let. To je třeba případ PPF i Mountfieldu,“ myslí si Obluk.

Bonton a Koryna na ústupu

Naopak mezi značky, kterým marketingoví manažeři věští problémy, se propadl kdysi úspěšný Bonton. Někdejší součást mediální skupiny a

Kdo táhl v roce 2013

Průzkum týkající se značek vzniklých po roce 1989 se naposledy uskutečnil před 3 roky.

  • Za nejúspěšnější nové české značky tehdy marketéři považovali značky Seznam.cz, PPF, Student Agency, Alza.cz, Mountfield, AAA Auto, Datart a Avast.
  • Nejvyšší tržní hodnotu měl dle respondentů internetový portál Seznam.cz, stejně jako letos. Za ním se umístily PPF a Student Agency.
  • Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj si u marketérů získaly značky Alza.cz, PPF a Agrofert.
  • V ohrožení naopak podle nich byly značky U:fon, LEO Express, Bonton, Bushman a Centrum.cz.

hudebního vydavatelství, kterou založil v roce 1989 podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl a právník Zdeněk Kozák, je dnes rozdrolena do více projektů. Společnost Bonton zápasí s milionovými účetními ztrátami a kdysi významný řetězec s hudebními nosiči Bontonland pozavíral většinu poboček v obchodních centrech. Tím se značka výrazně stáhla z očí veřejnosti.

Také výrobce kuchyní Koryna se v minulých letech potýkal s finančními problémy, marketéři příliš nevěří ani českým oděvním firmám.

Mezi desítkou potenciálně ohrožených značek se tak objevili oděvní výrobci jako Pietro Filipi, Alpine Pro, Bushman či Blažek.„Jde o značky, kde odborníci nevidí prostor pro větší růst. Zejména oděvní značky z Česka mají podle nich velmi obtížnou pozici,“ říká k výsledkům Obluk.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Benátky inspirují. Vybírat poplatek od turistů chce i švýcarské městečko

20. května 2024  11:02

Ve snaze snížit počet turistů, kteří každoročně navštěvují obec Lauterbrunnen, zveřejnil tamní úřad...

Zlato je na rekordu, jeho cena se přiblížila 2 450 dolarům za troyskou unci

20. května 2024  9:46

Cena zlata dosáhla rekordu, brzy ráno se dostala těsně pod 2 450 dolarů (55 605 Kč) za troyskou...

Prevence jako u zubaře. Na co dát pozor při péči o zrak a výběru nových brýlí

20. května 2024

Advertorial Zatímco potřebu preventivních prohlídek u zubaře či obvodního lékaře lidé obecně chápou,...

Elektrokamiony ujedou půlku toho, co je potřeba, kilometr stojí o 10 korun víc

20. května 2024

Premium Nedostatečný dojezd a vyšší náklady jsou hlavními problémy, které vyplynuly z minimálně ročního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...