Nejoblíbenější značky v Česku jsou z internetu. Auta i pivo oslabily

  13:13aktualizováno  13:13
Nejúspěšnější mladé české značky se stále častěji nacházejí na internetu. A je jedno, jestli jde o portál, e-shop či antivirový program.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Nejsilnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle odborníků Seznam.cz. Česká internetová ikona tomuto žebříčku vévodí prakticky od nepaměti.

Letos se však vedle ní zařadily také další internetové firmy, které byste dříve v čele žebříčku hledali marně.

Druhou nejsilnější značkou se vůbec poprvé stala Alza.cz, největší tuzemský e-shop s tržbami přes 11 miliard korun. Na čtvrtém místě se umístil další internetový obchod Mall.cz. Do první desítky se vešli rovněž světově úspěšní výrobci antivirového softwaru Avast a AVG.

Oděvní značky mají problém

Pracují pro nás děti uprchlíků ze Sýrie, zjistily oděvní značky H&M a Next

Syrské děti prchající s rodiči před Islámským státem nedaleko turecké hranice...

Vyplývá to z tradiční studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, která oslovila na 150 marketingových odborníků v ČR.

„Změnilo se nákupní chování, trendem je internet, internetové obchodování a e-shopy. Rychlé a dostupné informace se staly samozřejmostí, lidé si chtějí zajistit vše potřebné obratem a jednoduše za výhodnou nebo konkurenceschopnou cenu,“ glosuje výsledky Michal Richtr, řídící partner společnosti Dynamo design, která se specializuje na grafický design značek a vizuální komunikaci.

Popularita e-shopů roste

Značky jako Alza.cz či Mall.cz působí na trhu více než dekádu, ale jejich popularita vystřelila nahoru až v posledních pěti letech. Dokonce i oproti roku 2013, kdy se tento průzkum uskutečnil naposledy, je vidět značný posun.

Naopak z desítky nejznámějších dle mínění marketérů zmizela investiční skupina PPF, značka prodejen s elektrospotřebiči Datart či sázková kancelář Fortuna. Oslabily autobazary AAA Auto stejně jako pivovar Bernard.

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Z tradičních „off-line“ značek své pozice statečně hájí jedině Student Agency podnikatele v dopravě Radima Jančury a přes mírný pokles i jihočeská značka zahradní techniky Mountfield.

„Kdybych to vzal z pohledu zákazníků, tak je jasné, že e-commerce značky jim jsou mnohem blíže a jejich vztah je intenzivnější než s ‚off-line‘ značkami. Zároveň je tam kus té novoty,“ myslí si Oldřich Bajer, marketingový odborník a internetový podnikatel, svého času spolumajitel a spoluzakladatel společnosti Centrum.cz.

„Pokud to hodnotí marketingoví odborníci, tak to může být i o paradoxu – tradiční značky stěhují komunikaci na internet, naopak internetové značky jsou vidět více mimo internet. Je to dáno tím, že je tu obrovský boom nákupů na internetu a e-shopy se snaží co nejrychleji a inovativně oslovit nové zákazníky,“ dodává Bajer, který je spolumajitelem internetového obchodu s módou Zoot. Právě ten, jako vůbec nejmladší projekt v žebříčcích, odborníci zařadili mezi desítku značek s největší perspektivou růstu.

„Rosteme v obratu o sto procent ročně, výrazně jsme zvýšili počet výdejních míst. Kromě on-line marketingu za našimi zákazníky chodíme všude – na festivaly, do kina. Takže i my expandujeme mimo internet,“ dodává Bajer.

Vůbec nejvíce odborníci věří společnostem Alza.cz, Student Agency a Avastu.

S dalším vysvětlením ohledně pohybů popularity u jednotlivých značek přichází Ondřej Obluk, ředitel skupiny Ogilvy & Mather Prague, která průzkum připravila. „Některé pohyby jsou dané i tím, že lidé vybrané značky již nevnímají jako nové. Ostatně historie některých z nich je delší než 20 let. To je třeba případ PPF i Mountfieldu,“ myslí si Obluk.

Bonton a Koryna na ústupu

Naopak mezi značky, kterým marketingoví manažeři věští problémy, se propadl kdysi úspěšný Bonton. Někdejší součást mediální skupiny a

Kdo táhl v roce 2013

Průzkum týkající se značek vzniklých po roce 1989 se naposledy uskutečnil před 3 roky.

  • Za nejúspěšnější nové české značky tehdy marketéři považovali značky Seznam.cz, PPF, Student Agency, Alza.cz, Mountfield, AAA Auto, Datart a Avast.
  • Nejvyšší tržní hodnotu měl dle respondentů internetový portál Seznam.cz, stejně jako letos. Za ním se umístily PPF a Student Agency.
  • Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj si u marketérů získaly značky Alza.cz, PPF a Agrofert.
  • V ohrožení naopak podle nich byly značky U:fon, LEO Express, Bonton, Bushman a Centrum.cz.

hudebního vydavatelství, kterou založil v roce 1989 podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl a právník Zdeněk Kozák, je dnes rozdrolena do více projektů. Společnost Bonton zápasí s milionovými účetními ztrátami a kdysi významný řetězec s hudebními nosiči Bontonland pozavíral většinu poboček v obchodních centrech. Tím se značka výrazně stáhla z očí veřejnosti.

Také výrobce kuchyní Koryna se v minulých letech potýkal s finančními problémy, marketéři příliš nevěří ani českým oděvním firmám.

Mezi desítkou potenciálně ohrožených značek se tak objevili oděvní výrobci jako Pietro Filipi, Alpine Pro, Bushman či Blažek.„Jde o značky, kde odborníci nevidí prostor pro větší růst. Zejména oděvní značky z Česka mají podle nich velmi obtížnou pozici,“ říká k výsledkům Obluk.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Zemědělci jsou s digitalizací dál než průmysl, tvrdí průzkum

Autonomní stroj Robotti poprvé v Česku. Stroj zvládne obdělat deset hektarů...

Zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl, tvrdí nový průzkum Asociace malých a středních podniků, který se zabýval...

Euro pomáhá, míní podle průzkumu většina Čechů. Ale pouze firmám

Euro s německou orlicí

Zavedení eura by tuzemským podnikům zjednodušilo obchodování a administrativu, myslí si 55 procent Čechů. Vyplývá to z...

Amazon zvyšuje mzdy. Řadoví pracovníci budou vydělávat až 175 korun na hodinu

Dobrovízské distribuční centrum Amazonu má rozlohu 95 tisíc čtverečních metrů.

Amazon plánuje od září zvednout mzdy pracovníkům svého logistického centra v Dobrovízi u Prahy, zaměstnanci si polepší...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz