Nejoblíbenější značky v Česku jsou z internetu. Auta i pivo oslabily

  13:13
Nejúspěšnější mladé české značky se stále častěji nacházejí na internetu. A je jedno, jestli jde o portál, e-shop či antivirový program.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Nejsilnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle odborníků Seznam.cz. Česká internetová ikona tomuto žebříčku vévodí prakticky od nepaměti.

Letos se však vedle ní zařadily také další internetové firmy, které byste dříve v čele žebříčku hledali marně.

Druhou nejsilnější značkou se vůbec poprvé stala Alza.cz, největší tuzemský e-shop s tržbami přes 11 miliard korun. Na čtvrtém místě se umístil další internetový obchod Mall.cz. Do první desítky se vešli rovněž světově úspěšní výrobci antivirového softwaru Avast a AVG.

Oděvní značky mají problém

Pracují pro nás děti uprchlíků ze Sýrie, zjistily oděvní značky H&M a Next

Syrské děti prchající s rodiči před Islámským státem nedaleko turecké hranice...

Vyplývá to z tradiční studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, která oslovila na 150 marketingových odborníků v ČR.

„Změnilo se nákupní chování, trendem je internet, internetové obchodování a e-shopy. Rychlé a dostupné informace se staly samozřejmostí, lidé si chtějí zajistit vše potřebné obratem a jednoduše za výhodnou nebo konkurenceschopnou cenu,“ glosuje výsledky Michal Richtr, řídící partner společnosti Dynamo design, která se specializuje na grafický design značek a vizuální komunikaci.

Popularita e-shopů roste

Značky jako Alza.cz či Mall.cz působí na trhu více než dekádu, ale jejich popularita vystřelila nahoru až v posledních pěti letech. Dokonce i oproti roku 2013, kdy se tento průzkum uskutečnil naposledy, je vidět značný posun.

Naopak z desítky nejznámějších dle mínění marketérů zmizela investiční skupina PPF, značka prodejen s elektrospotřebiči Datart či sázková kancelář Fortuna. Oslabily autobazary AAA Auto stejně jako pivovar Bernard.

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Z tradičních „off-line“ značek své pozice statečně hájí jedině Student Agency podnikatele v dopravě Radima Jančury a přes mírný pokles i jihočeská značka zahradní techniky Mountfield.

„Kdybych to vzal z pohledu zákazníků, tak je jasné, že e-commerce značky jim jsou mnohem blíže a jejich vztah je intenzivnější než s ‚off-line‘ značkami. Zároveň je tam kus té novoty,“ myslí si Oldřich Bajer, marketingový odborník a internetový podnikatel, svého času spolumajitel a spoluzakladatel společnosti Centrum.cz.

„Pokud to hodnotí marketingoví odborníci, tak to může být i o paradoxu – tradiční značky stěhují komunikaci na internet, naopak internetové značky jsou vidět více mimo internet. Je to dáno tím, že je tu obrovský boom nákupů na internetu a e-shopy se snaží co nejrychleji a inovativně oslovit nové zákazníky,“ dodává Bajer, který je spolumajitelem internetového obchodu s módou Zoot. Právě ten, jako vůbec nejmladší projekt v žebříčcích, odborníci zařadili mezi desítku značek s největší perspektivou růstu.

„Rosteme v obratu o sto procent ročně, výrazně jsme zvýšili počet výdejních míst. Kromě on-line marketingu za našimi zákazníky chodíme všude – na festivaly, do kina. Takže i my expandujeme mimo internet,“ dodává Bajer.

Vůbec nejvíce odborníci věří společnostem Alza.cz, Student Agency a Avastu.

S dalším vysvětlením ohledně pohybů popularity u jednotlivých značek přichází Ondřej Obluk, ředitel skupiny Ogilvy & Mather Prague, která průzkum připravila. „Některé pohyby jsou dané i tím, že lidé vybrané značky již nevnímají jako nové. Ostatně historie některých z nich je delší než 20 let. To je třeba případ PPF i Mountfieldu,“ myslí si Obluk.

Bonton a Koryna na ústupu

Naopak mezi značky, kterým marketingoví manažeři věští problémy, se propadl kdysi úspěšný Bonton. Někdejší součást mediální skupiny a

Kdo táhl v roce 2013

Průzkum týkající se značek vzniklých po roce 1989 se naposledy uskutečnil před 3 roky.

  • Za nejúspěšnější nové české značky tehdy marketéři považovali značky Seznam.cz, PPF, Student Agency, Alza.cz, Mountfield, AAA Auto, Datart a Avast.
  • Nejvyšší tržní hodnotu měl dle respondentů internetový portál Seznam.cz, stejně jako letos. Za ním se umístily PPF a Student Agency.
  • Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj si u marketérů získaly značky Alza.cz, PPF a Agrofert.
  • V ohrožení naopak podle nich byly značky U:fon, LEO Express, Bonton, Bushman a Centrum.cz.

hudebního vydavatelství, kterou založil v roce 1989 podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl a právník Zdeněk Kozák, je dnes rozdrolena do více projektů. Společnost Bonton zápasí s milionovými účetními ztrátami a kdysi významný řetězec s hudebními nosiči Bontonland pozavíral většinu poboček v obchodních centrech. Tím se značka výrazně stáhla z očí veřejnosti.

Také výrobce kuchyní Koryna se v minulých letech potýkal s finančními problémy, marketéři příliš nevěří ani českým oděvním firmám.

Mezi desítkou potenciálně ohrožených značek se tak objevili oděvní výrobci jako Pietro Filipi, Alpine Pro, Bushman či Blažek.„Jde o značky, kde odborníci nevidí prostor pro větší růst. Zejména oděvní značky z Česka mají podle nich velmi obtížnou pozici,“ říká k výsledkům Obluk.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Konec vapování v Česku? Ministerstvo rozporuje, že by k tomu novela mohla vést

Vláda se ve svém programovém prohlášení v souvislosti s návykovými látkami zavázala k uplatňování politiky snižování rizik. Tento závazek v praxi znamená odstupňování regulace podle relativní míry...

Egypt dokončil investice do areálu pyramid. Jen muzeum stálo víc než miliardu dolarů

Pyramidy v Gíze se řadí mezi nejoblíbenější destinace na světě. Každý rok je navštíví přibližně 2,5 milionu lidí. Léta ale cestovatelům cestu za zážitkem kazili neodbytní obchodníci s pochybným...

Spořicí účet nevydělává? Investice do nemovitostí nabízí téměř osm procent ročně

Advertorial

Inflace sice zpomalila, ale peníze na spořicích účtech stále ztrácejí hodnotu. V takové době dává ještě větší smysl investovat chytře a bezpečně. Jednou z cest, jak chránit úspory a získat pravidelný...

24. června 2025

Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a zdokumentovala ceny potravin v menší samoobsluze patřící do sítě Studenac v istrijské Poreči, pak Lidl ve...

24. června 2025

Strašák jménem povolenka. Kolik mohou domácnosti připlácet za topení i benzin

Premium

Domácnosti obchází strašidlo nových emisních povolenek, které mají už za rok a půl zdražit vytápění a pohonné hmoty. O kolik přesně, to však nebude až do poslední chvíle jisté. Může jít o tisíce ale...

24. června 2025

USA oživují po více než 15 letech atom. Novou elektrárnu postaví i New York

Stát New York plánuje výstavbu moderní jaderné elektrárny s výkonem nejméně jeden gigawatt, což by mělo stačit k pokrytí spotřeby zhruba jednoho milionu domácností. Bude to jeden z prvních nových...

23. června 2025  22:20

Maďarsko a Slovensko nepodpoří sankce proti Rusku. Kvůli zákazu dovozu plynu

Maďarsko a Slovensko se rozhodly nepodpořit 18. unijní sankční balík proti Rusku. Důvodem je plán Evropské unie ukončit energetický import z Ruska, sdělil maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó....

23. června 2025  20:38

Padělků luxusního zboží přibývá. Obchodníci najímají vlastní kontrolory

Protože nové „superpadělky“ luxusních značek klamou i zkušené odborníky, mnohé obchodní firmy budují specializovaná centra sázející na nové technologie, aby dokázaly rozeznat originál od téměř...

23. června 2025

ČEZ vyplatí dividendu 47 korun za akcii, celkově 25,3 miliardy

Energetická společnost ČEZ vyplatí svým akcionářům dividendu z loňského očištěného zisku 47 korun za akcii. Celkově tak mezi akcionáře rozdělí 25,3 miliardy korun, stát jako většinový akcionář...

23. června 2025

EuroNova Group dala k ÚOHS podnět proti ovládnutí BigBoardu firmou BB Group

Reklamní společnost EuroNova Group podala k antimonopolnímu úřadu (ÚOHS) podnět proti ovládnutí BigBoardu firmou BB Group. Firma to uvedla v tiskové zprávě. BB Group je podle ní napojena na...

23. června 2025  18:47

Tesla zahájila očekávanou službu robotického taxi. Zatím jen pro pár vyvolených

Společnost Tesla v neděli spustila dlouho slibovanou taxislužbu bez řidiče. První jízdy robotaxi se však omezily pouze na úzkou část „rodného“ města Tesly Austinu. Premiéra se navíc odehrála jen pro...

23. června 2025

Spíš bezpečný přístav než daňový ráj. Američany lákají „zlatá víza“ Nového Zélandu

Poté, co novozélandská koaliční vláda ve snaze podpořit skomírající ekonomiku uvolnila požadavky na takzvaná zlatá investorská víza, nabídku vyslyšeli bohatí Američané. Právě nyní vedou v počtu těch,...

23. června 2025  16:23

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Konec vapování v Česku? Ministerstvo rozporuje, že by k tomu novela mohla vést

Vláda se ve svém programovém prohlášení v souvislosti s návykovými látkami zavázala k uplatňování politiky snižování rizik. Tento závazek v praxi znamená odstupňování regulace podle relativní míry...

23. června 2025  9:50,  aktualizováno  15:29

Vyplatí se dovolená v Chorvatsku v roce 2025? Srovnání cen potravin, zmrzliny a benzínu

Léto je tu a s ním také tradiční vlna českých turistů mířících k azurovým břehům Jaderského moře. Chorvatsko je pro Čechy stále oblíbenou destinací díky dojezdové vzdálenosti autem a malebným plážím....

23. června 2025  14:33
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.