Natěšení Češi před Vánocemi utratili v e-shopech o pětinu více než loni

  13:08aktualizováno  13:08
České e-shopy v předvánočním období utržily přibližně o pětinu více než loni. Podíl na tom má rozjetá česká ekonomika i dlouhodobější trend, kdy se nákupy z kamenných obchodů přesouvají na internet. Celkem letos podle odhadů zákazníci nechají v českých e-shopech 81 miliard korun.

Trendová čísla potvrzují i jednotlivé velké e-shopy. | foto: Profimedia

„Letošní Vánoce byly, jak jsme si již v posledních letech zvykli, rekordní. Během posledního letošního čtvrtletí utratí zákazníci na českých e-shopech za zboží přibližně 25 miliard korun. Oproti roku 2014 se jednalo o dvacetiprocentní růst, který kopíroval celoroční růst tržeb e-komerce v Česku,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Meziroční růst na 20 procent odhaduje i konzultační společnost Acomware.

K těmto výsledkům e-shopům pomohlo obecně to, že se daří ekonomice jako celku. Hrubý domácí produkt za třetí čtvrtletí meziročně vzrostl o 4,3 procenta (více zde), průměrná mzda ve stejném srovnání stoupla o 944 korun (více zde).

To vše se nejspíše odrazilo i na v pondělí zveřejněných datech ČSÚ, podle nichž vzrostlo saldo indikátoru spotřebitelské důvěry na nejvyšší hodnoty od počátku průzkumů v roce 1998. „Spotřebitelé cítí větší jistotu na všech frontách: jak ohledně celkového vývoje v ekonomice, tak ohledně výhledu jejich vlastní finanční situace či výhledu vývoje na trhu práce,“ vysvětluje ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Celkově potom společná statistika APEK a Heuréka.cz odhaduje, že se letos v českých e-shopech prodá zboží za 81 miliard korun. Příští rok by se potom tržby už mohly blížit i symbolické stomiliardové hranici. „Pro rok 2016 očekáváme, že se českým online prodejcům bude nadále dařit a meziroční růst by měl být v rozmezí 15 až 20 procent. Opět bude záviset na vývoji celé české ekonomiky,“ dodává Vetyška.

Trendová čísla potvrzují i jednotlivé velké e-shopy. „Vánoční sezona byla podle očekávání mimořádná - tržby vzrostly o desítky procent. Dokonce o 40 procent potom meziročně vzrostl počet objednávek z mobilních zařízení,“ říká mluvčí největšího českého e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková.

O růstu tržeb v desítkách procent mluví i zástupci Mall.cz. „Další nápor potom znamenají aktuální výprodeje. Očekáváme, že zájem bude nejsilnější ode dneška (pondělí) do silvestra,“ říká mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Nejvíc se utrácelo v půlce prosince

Zatímco v anglosaském světě jsou nejsilnějšími starty sezony marketingové akce známé jako Černý pátek (Black Friday - letos 27. listopadu) a následující Kybernetické pondělí (Cyber Monday - letos 30. listopadu), Česko tento trend zatím spíše míjí.

Místo toho podle analytiků první špičku představuje jiná marketingová akce, během níž mohou zákazníci ušetřit - Den dopravy zdarma, který se letos uskutečnil 18. listopadu. Podle pořadatelů z Heuréka.cz se do něj zapojilo 1546 internetových obchodů, na nichž lidé během akce utratili přes 211 milionů korun.

I zde ale může dojít ke změnám - podle Gregorové z Mall.cz (který se účastnil Dne dopravy zdarma) byl pro druhý největší český e-shop nejvýznamnějším listopadovým dnem právě Černý pátek.

Opravdová špička ale nastává až v prosinci a končí přibližně týden před Štědrým dnem. „Jen v období od 4. do 18. prosince utržily české e-shopy 6 miliard korun,“ říká šéf APEK Vetyška.

Samotným dnem s největším počtem objednávek potom bylo podle ředitele Acomware Jana Penkaly podle očekávání pondělí 14. prosince, následované úterým 15. prosince.

Češi nakupují v pracovní době

V největším českém e-shopu Alza.cz podle mluvčí Jakoubkové zaznamenali absolutní špičku právě v úterý, kdy se tržby vyšplhaly na šestinásobek denního průměru. O týden později - 22. prosince - měli zase nejrušněji na výdejnách.

Podle zkušeností firmy Shoptet zaměřující se na pronájem e-shopových řešení jsou velké rozdíly mezi objednávkami v pracovní a nepracovní dny. Ačkoli je totiž on-line nakupování volnočasová aktivita, Češi si jím velmi často krátí svou pracovní dobu. „Lidé si objednávají zboží v práci, kde si v klidu mohou vše rozmyslet. Víkendy patří rodině a přátelům,“ vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Red Bull otevřel obchod v pražském hračkářství. Energetické nápoje nenabízí

Hračkářství Hamleys v Praze rozjelo netradiční spolupráci. Obchod v obchodě si...

Jako místo své první české pobočky si výrobce známých energetických nápojů Red Bull vybral hračkářství Hamleys v centru...

PŘEHLEDNĚ: E.ON pohltí innogy. Jak se obchod dotkne českých zákazníků

Logo E.ON

Brusel v úterý kývl na obří transakci mezi německými energetickými společnostmi E.ON a RWE, která značně překreslí...

Luxusní byznys v Pařížské je spíše otázkou prestiže, úspěch přichází později

Pařížská ulice v Praze.

Úspěch na české ulici luxusu, Pařížské, slaví osvědčené nadnárodní módní značky jako Louis Vuitton, z českých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz