Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Stát určí, jak poznat autovrak. Prošlá STK bude znamenat odtah vozu

  1:00aktualizováno  1:00
Zapomenout na termín technické kontroly bude zřejmě ještě větší problém než doposud. Auta s půl roku propadlou kontrolou totiž bude možné odtáhnout a po uplynutí tříměsíční lhůty je úřady prodají nebo nechají sešrotovat. Počítá s tím návrh poslanců ANO v čele s ministrem dopravy Danem Ťokem, který vloni před Vánocemi posvětila vláda.

V praxi správce komunikace nejprve majitele vozidla vyzve k jeho odstranění. | foto: Profimedia.cz

Snazší možnost odvézt a zlikvidovat vozidlo, ke kterému se jeho majitel nehlásí, má uvolnit parkovací místa, kterých je ve velkých městech nedostatek.

Rychlého odstranění vraků se i přes několikerou změnu zákona zatím dosáhnout nepodařilo. Novela z roku 2015 navíc práci úředníků čistících ulice od opuštěných vozů dokonce značně zkomplikovala. Mohla za to nejasná definice toho, co je to vrak. Do té doby totiž mohly úřady označit za vrak auto bez poznávací značky nebo auto zjevně trvale nezpůsobilé.

Česko jako továrna na řidičáky. Tuzemské průkazy jsou za hubičku

Novela zákona z roku 2015, která umožnila správcům silnic odtažené vraky zpeněžit, je však začala označovat jako „vozy neopravitelné bez podstatné změny části vozidla“. Rozhodování, jaké vozy lze ještě opravit a jaké už ne, úřadům svázalo ruce. Je to patrné i z množství zlikvidovaných vraků v jednotlivých letech. V Brně v roce 2013 odstranili 23 vozů ze 101 nahlášených. V roce 2017 to už byly jen čtyři vozy z 35, které jako vraky evidovali správci silnic.

Pevně daná půlroční lhůta práci strážníků a úředníků značně usnadní. K získání oprávnění pro odtah bude stačit zkontrolovat datum poslední platné technické prohlídky.

Na druhou stranu ale může hrozit, že kvůli opomenutí nechat vozidlo zkontrolovat může mít zapomnětlivý řidič problém i se zánovním vozem. Navíc mu bude hrozit tučná pokuta. Odstavení nezpůsobilého vozidla na jakémkoliv druhu veřejné komunikace nebo parkoviště je v návrhu pokutováno částkou do 300 tisíc korun.

Zakrytý kód nepomůže

Součástí navrhované změny je i oprávnění silničního úřadu otevřít vozidlo bez přítomnosti majitele, při kterém úředníci zkontrolují takzvaný VIN kód. Tím zjistí majitele i platnost prohlídky u vozidel, která jsou odstavena na silnici bez registračních značek a která mají VIN kódy zvenčí nečitelné.

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

V praxi správce komunikace nejprve majitele vozidla vyzve k jeho odstranění. Pokud nezareaguje do dvou měsíců, vůz odtáhne a po dalších třech měsících jej prodá.

„Nedochází rovnou k likvidaci vozidla, ale k jeho zpeněžení s tím, že výtěžek je pak předán provozovateli vozidla. Teprve když se vozidlo nepodaří prodat ve veřejné dražbě, a je tedy zjevně bezcenné, dojde k jeho likvidaci,“ uvedli autoři v důvodové zprávě.

Se stanovením jasnější definice vraku úřady problém nemají. „Praha novelu zákona vítá, protože současné znění, tak jej vymyslelo ministerstvo dopravy v roce 2015, nebylo šťastné,“ řekl MF DNES vedoucí oddělení organizace dopravy na pražském magistrátu Libor Šíma. Otázkou pouze bylo stanovení délky období po propadlé technické prohlídce.

Jak se likvidují vraky

Podobný, ale přísnější návrh na odtahování aut z pera TOP 09 vláda vloni na podzim zamítla. Ten předpokládal, že by z ulic mohly mizet vozy, které mají tři měsíce propadlou technickou prohlídku. „Tříměsíční lhůta podle návrhu stanoviska nezohledňuje situace, kdy by byl majitel vozidla dlouhodobě v nemocnici, nebo v zahraničí, nebo dočasně nebyl schopen obstarat peníze na opravu,“ uvedl kabinet ve svém stanovisku.

Jedenáct měsíců stačí

Návrh vládních poslanců proti tomu naopak ponechává jedenáctiměsíční lhůtu mezi vypršením technické kontroly a definitivní likvidací vozidla. To je podle dopravního experta Romana Budského z Platformy vize 0 dostatečná doba pro vyloučení případů, kdy by o vozidlo mohl přijít člověk dlouhodobě hospitalizovaný, nebo někdo, kdo nemůže okamžitě reagovat.

Zavoláš policii, zaplatíš! Ťok chce omezit zbytečné výjezdy k nehodám

Podle mluvčího brněnského magistrátu Filipa Poňuchálka ale mohl návrh zpřesněním definice skončit. Největším problémem, na který poukazují brněnští úředníci, je přesun povinnosti odtahovat vraky na správce silnic, kterými jsou v případě místních komunikací obce a kterým by nařízení přineslo řadu výdajů.

„Budou muset vynaložit nové náklady na zřízení vhodného místa, kam se budou vraky odstavovat. A za tato vozidla budou mít odpovědnost, to znamená, že plocha musí být hlídaná,“ uvedl mluvčí. Podle něj se nedá očekávat, že se tyto náklady podaří uhradit z prodeje těchto vozidel.

Ta ve skutečnosti mají minimální hodnotu, která v řadě případů nedokáže pokrýt ani náklady na jejich dražbu, natož aby se z ní mohly hradit i další výdaje. Dále poukázal na problém, že ani prohlídka vozidla nemusí vždy vést k určení skutečného vlastníka. Podle zkušeností úředníků totiž stále existuje dost aut, u kterých vlastník uvedený v kupní smlouvě nekoresponduje s údajem zapsaným v registru vozidel.

Zmizí a objeví se jinde

Na další běžně používanou fintu majitelů vraků poukázali úředníci v Ostravě. „Zcela legálně se již dříve mnohokrát stalo, že téměř poslední den před vypršením dvouměsíční lhůty k odstranění vozidla z pozemní komunikace ho majitel přemístil na jinou pozemní komunikaci a celé správní kolečko mohlo začít znovu,“ uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Ostrava by proto byla naopak pro zkrácení lhůt ze šesti měsíců od propadnutí STK na tři měsíce. Následnou dvouměsíční lhůtu na odstranění by rovněž ostravský magistrát požadoval zkrátit na polovinu.

Schovat na dvůr nebo do garáže

Pokud se ale člověk naopak nesnaží pokoutně zbavit nepoužívaného vraku, ale jen nemá čas nebo peníze na uvedení vozidla do řádného technického stavu, nezbývá mu, než vůz uklidit mimo veřejné komunikace.

„Do garáže, nebo na soukromý pozemek například na chatu. Pokud uvažuji o tom, že vůz zaregistruji jako veterána, tak to převézt do nějaké dílny,“ uvedl Budský. V opačném případě člověku hrozí uvedená až 300tisícová pokuta. Tu ale nedostane člověk za první prohřešek. Jde o postih například pro servisy, které jsou zvyklé odstavovat rozmontovaná vozidla na veřejná prostranství, dodal Budský.

  • Nejčtenější

Žluté vlaky do Chorvatska mohou podle ministerstva porušit slovinské nařízení

Úterní start vlaků RegioJetu z Česka do Chorvatska může zkomplikovat koronavirová překážka na trati. Slovinsko totiž...

Kvůli propouštění přibývá cizinců, kteří rázem zůstali v Česku bez peněz

Některé fabriky na Tachovsku stále ještě po nouzovém stavu na plno neobnovily výrobu. Jako první přitom dostali výpověď...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

Zdá se vám schodek 500 miliard málo astronomický? Ptá se Schillerové Kalousek

Rozpočtový výbor doporučil přidat ve státním rozpočtu na letošní rok 2 miliardy korun na odměny, především do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sen bydlet ve vlastním se Čechům stále víc vzdaluje. Byt stojí 137 výplat

Dostupnost nového bydlení v Česku byla loni ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi třetí rok po sobě nejhorší. Nový...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Češi začali šetřit na módě. Nahrává to levným značkám

Premium Módní trh je pod tlakem. Jarní a letní kolekce v době uzavírek zastaraly a prodejci se jich zbavují se slevou....

Lidé si raději pojistí auto než život. Nezměnil to ani strach z viru

Premium Životní pojistku má v Česku jen každý druhý. Počet smluv navíc setrvale klesá, za posledních deset let jich ubylo 1,7...

Německo zvyšuje minimální mzdu, české kamiony lepší výdělek nejspíš nečeká

V následujících dvou letech navýší Německo minimální mzdu v přepočtu na téměř 280 korun za hodinu. Tamější...

Výpadek na pražské burze, obchodní systém Xetra měl technické potíže

Frankfurtský systém pro elektronické obchodování s akciemi Xetra se potýkal s technickými potížemi. Oznámil to mluvčí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...