Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. října 2021 Sabina

Česko jako továrna na řidičáky. Tuzemské průkazy jsou za hubičku

  1:00
České autoškoly patří v rámci Evropy k nejlacinějším. Cena běžného kurzu pro absolvování řidičského průkazu na osobní automobil začíná na zhruba 6 500 korunách, může se však vyšplhat i na 14 000 korun. Nízká cena, na kterou slyší žáci, ale nutí autoškoly snižovat úroveň výuky a šidit počet odučených hodin.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Samotní provozovatelé autoškol proto požadují, aby stát výrazně zpřísnil pravidla a začal výuku nastávajících šoférů lépe kontrolovat. „Oslovila nás spotřebitelka s problémem, který je v českých autoškolách zcela běžný. Místo každé hodiny, kterou měla absolvovat za volantem a která měla trvat 45 minut, ve skutečnosti řídila pouze dvacet minut,“ uvedl místopředseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Kolik stojí autoškola

  • Nizozemsko - 65 000 Kč
  • Dánsko - 52 000 Kč
  • Německo - 50 000 Kč
  • Velká Británie - 41 600 Kč
  • Finsko - 31 200 Kč
  • Itálie - 26 000 Kč
  • Belgie - 26 000 Kč
  • Španělsko - 23 400 Kč
  • Estonsko - 18 200 Kč
  • Slovensko - 18 000 Kč
  • Česko - 10 000 Kč

Pramen: Asociace autoškol ČR

Dalším nešvarem, na který si žáci stěžují, je případ, kdy učitel v automobilu dohlíží na jízdu jednoho žáka a zároveň doprovází jiného na motocyklu. Autoškoly proto chtějí, aby stát lépe kontroloval jejich podnikání nebo aby kontrolu nechal rovnou na nich. Komora autoškol by ohlídala nekalé praktiky lépe než několik úředníků ministerstva. Cestou je i elektronická kontrola, jakou nedávno zavedlo Slovensko.

Na problematiku nízké kvality českých autoškol nedávno upozornil i předseda Senátu Jaroslav Kubera a strhl tak lavinu reakcí provozovatelů autoškol. „Je to úplně jednoduché, protože kvalita autoškol je děsivá, de facto si můžete řidičák podvodně koupit, aniž byste absolvovali jízdu,“ uvedl šéf horní komory parlamentu v diskusním pořadu Partie.

Na místo kritiky s ním však celá řada provozovatelů překvapivě souhlasila. „Jeden učitel může za měsíc připravit ke zkoušce zhruba sedm žáků, existují ale autoškoly, které dokážou za měsíc ke zkoušce předvést až 97 žadatelů,“ uvedl na svém facebookovém profilu majitel litvínovské autoškoly Jan Bittner. Konkurovat takovýmto školám je podle něj stále obtížnější.

Problém s vykazováním fiktivních jízd a teoretické výuky nedávno řešilo i sousední Slovensko, které kvůli němu zavedlo povinnou elektronickou evidenci, takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Žáci i vyučující se tak musí přihlásit elektronickým čipem v učebně i ve voze a samotnou jízdu mohou prostřednictvím GPS modulu sledovat úředníci státního odborného dozoru.

Elektronickou evidenci chtějí i české autoškoly

Elektronická evidence, kterou by asociace autoškol uvítala i v Česku, podle Horčičky odbourala většinu podvodů a skončila kvůli ní pětina autoškol.

Efektivní kontrola dodržování předepsaného učiva však na Slovensku skokově zvýšila cenu autoškoly o sto až dvě stě eur, tedy až o pět tisíc korun. Nárůst cen souvisí s tím, že elektronická evidence značně snížila manévrovací prostor autoškolám, které měly obchodní model postavený na neplnění pravidel.

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Zároveň zatížila všechny autoškoly řadou nákladů na pořízení nezbytného vybavení. Cena GPS modulu do zkušebních aut se pohybuje v rozmezí 150 až 200 eur (3 800 až 5 200 korun). Na dvojnásobek pak vyjde vybavení učebny nebo řidičského trenažéru identifikačním přístrojem pro spojení, uvedl provozovatel autoškoly v trnavské Galantě Vojtech Jurík. K tomu je potřeba ještě měsíčně připočítat cenu v rozmezí 8 až 12 eur (205 až 310 korun) za přenos dat z vozidla do centrály na slovenském ministerstvu dopravy a výstavby.

České ministerstvo už v létě připustilo, že stát prostředky na zefektivnění státního dohledu nad prací autoškol nemá, a chystá koncepci, která počítá i se zavedením komory autoškol, která bude nad svými členy dohlížet. Jako úplné minimum chtějí české autoškoly zavést přísnější požadavky na vzdělávání učitelů a na technické vybavení autoškol.

„U nás bohužel existuje skoro třetina autoškol, které papírově deklarují, že mají vozidla, učebnu nebo trenažér k dispozici. Ve skutečnosti se však mnohdy o jedno vozidlo dělí několik autoškol,“ uvedl Horčička. Podle asociace by tak minimálním standardem mělo být, aby každá autoškola měla vlastní vozidlo vybavené moderními prvky, jako jsou systém ABS, parkovací senzory nebo tempomat.

Sami učitelé by měli každých pět let absolvovat přezkoušení. Pro žáky by největší změnou byl požadavek na absolvování zkušební jízdy pod dohledem kamer.

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Bohemia Energy Jiří Písařík miluje rychlost, rychlý byl i jeho pád

Premium Nic na vás nehrajeme. Skupinu Bohemia Energy proslavil reklamní slogan, který posbíral řadu ocenění a přiměl spoustu...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Železnice do Německa potřebuje úpravy. Zabezpečení vyjde nečekaně draho

Vybavení hlavní tuzemské železniční spojnice do Německa evropským zabezpečovacím systémem se proti dosavadním cenám...

Více než půlmiliarda dotací za prázdné vlaky. Nejvíc dostanou České dráhy

Železniční dopravci dostanou za koronavirová omezení platná během první karantény přes 580 milionů korun. Celkem...

Boeing nadále zaostává za Airbusem. Letos dodal o polovinu letadel méně

Americký výrobce letadel Boeing v dodávkách letadel nadále výrazně zaostává za svým evropským konkurentem Airbus. Za...

EU opět rozdává mladým jízdenky, měsíc budou jezdit vlakem po Evropě zdarma

Evropská unie spouští další kolo programu DiscoverEU, v rámci nějž rozdává 18letým Evropanům bezplatné mezinárodní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...