A zdůvodnění, proč jsou žadatelé vyhazováni od zkoušky? Jeden příklad za všechny: „Jste příliš nervózní, a nervózní by řidič být neměl. Tak si zkoušku zopakujete.“ Přesně to slyšela jedna ze zmíněných žadatelek. A další zdůvodnění? Šedesátiletý muž, který si dodělával řidičák v Ostravě poté, co o něj přišel, vyprávěl, že byl jednou vyhozen, protože dal blinkr moc brzy.
VIDEO: Čerstvým řidičům chybí praxe, staří mají špatné návyky |
„Jednou mě vyhodili za to, že jsem jela moc suverénně,“ vypráví naopak Klimšová. Její otec Petr Klimša minulý týden poslal stížnost na příliš přísné komisaře na ostravský magistrát. Počkal, až jeho dcera řidičské oprávnění konečně dostane, aby se jí nikdo nemohl mstít.
Myslí si, že za nuceným opakováním zkoušek je snaha radnic vydělat peníze do rozpočtu. „Pokud žáci přicházejí opakovaně platit zkoušku, magistrát vydělává, odměny pro komisaře je z čeho vyplácet,“ píše Klimša.
Ostravský magistrát za svými komisaři stojí a odmítá, že by žáky šikanovali nebo byli neúměrně přísní. „Setkáváme se také s nepochopitelným myšlením některých žadatelů, kteří berou autoškolu jako běžnou školu, kde, když se žadatel ulije, má více času pro sebe. Většina neúspěšných doma rodičům raději sdělí, že ten špatný komisař mu zase zkoušku nedal za to, že nedal jednou směrovku,“ odpověděl včera vedoucí odboru dopravních agend ostravské radnice Dalibor Mozdřeň.
Jenomže Ostrava, kde zkoušky na řidičák udělá jen 38 procent adeptů, se opravdu vymyká. Tamní žáci dokonce houfně přecházejí dělat zkoušky do sousedních měst, aby měli větší šanci.
Údaje z dalších měst nicméně ukazují, že žáci se u zkoušek trápí i jinde, i když skóre tam nevychází tak nepříznivě jako na severu Moravy. „V řadě autoškol je úspěšnost studentů pod padesáti procenty,“ přiblížil situaci v Praze Vít Hofman z pražského magistrátu. V Brně měli uchazeči v roce 2017 úspěšnost na 45 procentech.
MF DNES mluvila celkem s pěti ostravskými žáky z autoškol a byli různého věku. Někteří už mají zkoušky za sebou, jiní je pořád dělají. Většinou mluví i o tom, že stejné zkušenosti mají jejich příbuzní a kamarádi.
Na zkoušky chtějí jinamUčitel z ostravské autoškoly Club Pavel Blahut připouští, že město se stalo postrachem žáků. „Setkáváme se i s požadavky, že žadatelé chtějí jezdit po Ostravě, ale zkoušky dělat mimo,“ říká. Jsou z vašeho pohledu ostravští zkušební komisaři příliš přísní? Nemyslím si. Je to intenzitou provozu. Ostrava je náročná, je tam pohyb tramvají. Magistrát města – odbor zkušebních komisařů – sídlí v centru, takže žadatel hned zapadne do hustého provozu. V zákoně je přitom napsáno, že první část zkoušky má začínat v mírném provozu. A upřímně, to v Ostravě dodrženo není. Z hlediska žadatele by tedy bylo jednodušší dělat zkoušku mimo Ostravu, na malém městě? Skutečně se setkáváme i s požadavky, že žadatelé chtějí jezdit po Ostravě, ale zkoušky dělat mimo. Jenže i při zkušební jízdě může komisař z Hlučína chtít zajíždět do Ostravy, kde je provoz obtížný. Podle Antonína Měsíce, který má na ostravském magistrátu na starosti zkušební komisaře, je problém v nekvalitní výuce autoškol. Co tomu říkáte? V Ostravě je konkurence, tak je tu tlak na cenu. Žadatel si vybírá podle toho, aby byla autoškola za rohem, a podle ceny. Mám kolegu ve Frýdku-Místku, který má ceny vyšší, ale také 34 hodin jízd místo 28 hodin. A má větší úspěšnost u zkoušek. Slyšel jsem, že někdo byl vyhozen třeba je za to, že byl nervózní. Je to podle vás v pořádku? Pokud třeba na poslední chvíli přejede z pruhu do pruhu – i když nikoho neomezí – jeho reakce mohou být pro okolí nečekané. I takový šofér může být nebezpečný. |
Další z adeptek, dvacetiletá Tereza z Ostravy (redakce příjmení zná), vypráví, že od zkoušky „vyletěla“, protože komisaře neposlechla – dostala za úkol odbočit doleva, ale jela jinam. Jenže žádné předpisy neporušila.
„Sestru zase vyhodili, protože nezařadila včas pětku a prý jela neekonomicky,“ uvedla Tereza. Tereza řidičák získala, až když zkusila místo Ostravy udělat zkoušky v sousedním Bohumíně.
Žadatelé na druhé straně jednoznačně popírají, že by komisaři byť jen naznačovali, že chtějí úplatek – jsou podle nich jen „protivní“.
Zkoušky v autoškole s opakovanými pokusy většině oslovených zabraly necelého půl roku a zaplatili za ně navíc řádově tisíce korun. Jedna opravná zkouška stojí 400 korun. Největším strašákem ale pro žáky je, že nezvládnou opravné jízdy do šesti měsíců od první zkoušky. Pak by totiž museli absolvovat celou výuku znovu.
Pavel Greiner z Asociace zkušebních komisařů neúspěšným žadatelům radí, aby si po zkoušce vyzvedli protokol, a pokud budou mít pocit, že byli vyhozeni neoprávněně, mohou si stěžovat na ministerstvu dopravy.
Kolikrát jste dělali závěrečnou zkoušku v autoškole?
Dvacet osm hodin jízd nestačí
Vedoucí oddělení provozu autoškol na ostravském magistrátu Antonín Měsíc si myslí, že opakované vyhazování žáků padá především na hlavu nekvalitních autoškol, které své adepty neumějí pořádně připravit.
„Tady máme 120 autoškol, které si konkurují cenami. Co mohou ale žáka naučit za 5 500 korun? Mně tady volají tatínkové a maminky, že syn neudělal zkoušku třikrát, ale on třeba třikrát vjel málem pod náklaďák,“ argumentuje šéf komisařů Měsíc. Dokonce říká, že opakované vyhazování od zkoušek může být znakem toho, že komisaři v Ostravě na rozdíl od jiných dělají svoji práci správně, protože se drží zákona.
Čtvrtinu smrtelných nehod zaviní nezkušení řidiči, pomoci má jízda na okruhu |
Úředníci i sami instruktoři autoškol mluví o tom, že povinných 28 hodin jízd v autoškole, které mají adepty na zkoušku připravit, je málo. To potvrzuje i instruktor z ostravské autoškoly Club Pavel Blahut. Rovnou dává příklad kolegy, který má dražší autoškolu ve Frýdku-Místku – víc hodin jízd a větší úspěšnost.
Jenže v Ostravě jsou autoškoly pod tlakem, aby se podbízely cenou. Na druhé straně Blahut říká, že v Ostravě komisaři nedodržují pravidlo, že zkouška by měla začínat v mírném provozu, kdežto žáci tam sedají za volant přímo v centru města.
Komisaři z POZOR
Zkoušky v autoškolách chtějí reformovat i zákonodárci. Poslanec za ANO Martin Kolovratník, předseda dopravního podvýboru ve Sněmovně, by nejraději komisaře jako zaměstnance radnic úplně zrušil a zřídil centrální zkušební organizaci.
Měla by mimochodem vtipnou zkratku POZOR, tedy Pověřená zkušební organizace, a spadala by přímo pod ministerstvo dopravy.
Čerstvým řidičům chybí praxe, staří mají špatné návyky:
5. dubna 2019 |