„Nevnímáme je jako konkurenci, ale naopak jako doplněk k hromadné dopravě,“ řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Cestující se tak bude moci v nově vyvíjené mobilní aplikaci dozvědět kdy a jak dlouho mu do cíle pojede spoj městské hromadné dopravy a nabídne mu alternativu v podobě aktuálně dostupného řidiče taxi včetně ceny.
V prvním kroku si cestující zaklikne, zda chce pro jízdu použít MHD, taxi, sdílená vozidla, nebo sdílená kola a podle výsledku vyhledávání se bude moci rozhodnout, za jak dlouho a za kolik peněz do cíle dorazí, dodal šéf dopravního podniku.
„Předávání dat mezi online platformami pro taxislužbu a tuzemskými městy novinkou není, změnou ale je jejich komerční zapojení do systémů MHD,“ uvedl spolumajitel Liftaga Ondřej Krátký. Liftago předává data z jízd svých řidičů zástupcům měst v Praze i v Brně. Takováto data umožňují lépe plánovat a odhadnout vznik dopravních kolon nebo spočítat v dopravě poměr běžných vozidel vůči komerčním šoférům a vozidlům taxislužby.
Odchod Taxify z regionů
Zapojení druhé jmenované společnosti do systému městské dopravy v Ostravě však komplikuje oznámení šéfa českého Taxify Romana Sysla, že firma zvažuje stažení ze čtveřice krajských měst, do kterých se letos v létě rozšířila. Kvůli údajným útokům klasických taxikářů a systematickému pokutování od úřadů zvažuje kromě Ostravy opustit i Olomouc, Plzeň a České Budějovice.
Z jejich případného stažení se konkurence nebude radovat dlouho. Původně estonská firma má v úmyslu se vrátit hned, jak začne platit novela zákona o taxislužbě, která otevře prostor pro fungování alternativní taxislužby bez taxametru. „V Česku se úřady i konkurence chovají extrémně nátlakově a snaží se protlačit něco, co se do pár měsíců stát chystá povolit,“ uvedl Sysel.
Nová pravidla mají části profesionálních šoférů umožnit podnikat bez taxametru za podmínky, že cestující bude znát konečnou cenu přepravy předem. Tím se z šoférů alternativních taxiplatforem stanou klasičtí smluvní přepravci. V tomto duchu už upravila svoji aplikaci například americká společnost Uber.
Šoféry rovněž nebude stát nutit vybavovat vozy střešní lucernou, podmínkou ale bude taxikářská licence a vozidlo evidované jako vůz taxislužby. To zdaleka ne všichni šoféři mobilních platforem splňují, na což si dlouhodobě stěžují klasičtí taxikáři.
Kromě zapojení taxislužeb chystá ostravský podnik i další změny včetně sbírání dat o cestujících. „Z anonymního cestujícího udělat registrovaného zákazníka,“ uvedl Morys. Podnik může například informace o výlukách posílat pouze těm cestujícím, kteří konkrétní trasu pravidelně využívají, a zbytek nepotřebnou informací nezatěžovat.
Podmínkou pro připojení k wi-fi ve vozech ostravské MHD bude registrace včetně zanechání e-mailové adresy.