Zavoláš policii, zaplatíš! Ťok chce omezit zbytečné výjezdy k nehodám

  6:00aktualizováno  6:00
Dopravní policisty stále častěji zatěžují banální nehody, jako jsou promáčknuté nárazníky. Lidé si příliš zvykli volat policii i k haváriím, které si mohou vyřešit sami, vadí ministru dopravy Danu Ťokovi. Šéf dopravního resortu proto zvažuje změnu pravidel, která by šoféry odradila od volání policie kvůli každému škrábanci.

Tragická dopravní nehoda u Chropyně | foto: Policie ČR

Kromě toho, že lidé telefonáty zbytečným výjezdem blokují hlídku, která by se mohla věnovat důležitější práci, způsobuje čekání na příjezd policie dopravní komplikace a ostatní řidiči pak zbytečně čekají v kolonách.

Podle Ťoka má cenu se inspirovat systémem, který funguje na západ od nás, kde je v takovýchto případech asistence policie zpoplatněná. Zvyšující se počet nehod, ke kterým vyjížděli policisté zbytečně, potvrdil i ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Vloni vyjeli policisté k téměř 44 tisícům nehod jen proto, aby si řidiči havarovaných vozidel za přítomnosti policie vzájemně vyplnili formuláře o nehodě. Ve srovnání s rokem 2016 množství policejních asistencí u nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti vzrostlo o více než deset procent a tvořilo čtvrtinu všech výjezdů k nehodám.

Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

„Je to oznámení občana, které je policie povinna přijmout. Ale pokud by byla mezi řidiči větší osvěta a těchto oznámení ubylo, pak bychom se mohli věnovat jiným činnostem,“ dodal šéf dopravní policie. Pravidla pro její přivolání jsou přitom jednoduchá. Policii je nutné zavolat, pokud je při nehodě někdo zraněný, pokud škoda na některém z vozidel překročí sto tisíc korun, nebo pokud vznikla jiná škoda.

To se vztahuje na nehody, při kterých vozidla při havárii poškodila například svodidla nebo dopravní značení.

Nejproblematičtější je podle oslovených odborníků bod týkající se odhadu výše škody. „V řadě zemí proto povinnost volat policii kvůli hmotným škodám není,“ řekl MF DNES Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Například v Rakousku je možné policii k takové nehodě přivolat, ale ta si výjezd nechá zaplatit. Nejde přitom o pokutu, ale o pevně stanovenou cenu za výjezd a zdokumentování nehody. Toho někteří motoristé využívají, aby měli silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnou, dodal expert zabývající se dopravním poradenstvím.

Podle Lercha navíc k nárůstu počtu volání k méně závažným nehodám přispívají i pravidla firem, které uživatelům služebních vozidel nařizují asistenci policie ve všech případech. A také to, že zejména u nových vozidel nabitých elektronikou si nemůže být řidič jistý, zda promáčknutý blatník nepoškodil drahá čidla. Podle Budského by tak situaci mohlo vyřešit i zvýšení stotisícové hranice na dvojnásobek nebo trojnásobek.

Policisté i ministerstvo dopravy zatím sázeli na osvětu. Jejím prostřednictvím se snažili omezit množství zbytečných výjezdů dopravní policie. Případná finanční „motivace“, aby si řidiči nehodu zdokumentovali sami, by tak byla novinkou.

VIDEO: Riskujete na přejezdech? Podívejte se na simulovanou srážku s vlakem

„Snažíme se, aby řidiči věděli, že je tu možnost řešit nehodu bez účasti policie, prostřednictvím takzvaného euroformuláře nebo záznamu o dopravní nehodě,“ uvedl šéf Ředitelství služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Kromě přesně definované škody, zranění nebo úmrtí, kdy je přítomnost dopravní policie nutností, stanovuje zákon ještě další podmínky. Pokud se chtějí účastníci nehody bez policie obejít, musí být sami schopni obnovit provoz. To může být problém zejména u nových vozidel. Stává se totiž, že jejich elektronická zařízení vyhodnotí na první pohled mírná poškození jako závažná a znemožní pokračování v jízdě.

Rychlejší obnovení provozu

Nová pravidla na přivolání policie souvisí s rozsáhlejším plánem ministra dopravy, kterým se snaží rychleji obnovit provoz po dopravní nehodě. U závažnějších nehod, kdy technický stav vozidla vyžaduje odtah, navrhuje šéf dopravního resortu povinnost bezodkladného odtahu na nejbližší odpočívku.

Povinnost okamžitého odtahu má podle Ťoka připadnout správci silnice, což v případě dálniční sítě a silnic první třídy znamená Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je tento návrh proti plánu na omezení množství zbytečných výjezdů policie více rozpracovaný a úřad v současnosti pracuje na příslušném návrhu změny zákona.

„Chceme dostat rychle z dálnic nepojízdná auta. Běží čas, tvoří se kolony, řidiči naštvaně čekají. ŘSD má překážku hned odstranit a nečekat na příjezd a pokyn policisty,“ komentoval záměr ministr Ťok. Už dnes ale policie neasistuje u většiny nehod. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) je z 270 tisíc škod řešených z povinného ručení policie přítomná zhruba u 50 tisíc případů.

Dalších asi 52 tisíc nehod pak připadá na nehody, při kterých viník poškodí pouze svoje vozidlo a které tak nespadají pod systém povinného ručení, dodala mluvčí asociace pojišťoven Veronika Exnerová.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz