Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Vlaky z Břeclavi do Bohumína čeká změna. Po 140 letech pojedou vpravo

  4:04aktualizováno  10:12
Tuzemskou železnici čeká jedna z největších provozních změn v její historii, kterou pocítí výrazně i velké množství cestujících. Od 9. prosince letošního roku končí levostranný provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Bohumínem, která patří mezi hlavní železniční tepny v Česku. Vlaky budou, stejně jako v celé zemi, jezdit po pravé straně.

Už i v Bohumíně budou jezdit vlaky vpravo. Končí jedna železniční anomálie. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dosud dochází ke zvláštní situaci, kdy například vlak z Prahy do Ostravy jede až k Přerovu po pravé straně a dál po levé. Vlaky jezdí po levé straně na trati z Břeclavi do Bohumína přezdívané Ferdinandka od roku 1872. Důvodem změny je sjednocení pravidel evropské železniční sítě.

Severní dráha

Trať mezi Rakouskem a Polskem je označována i jmény "Ferdinandka" nebo "druhý koridor". Úsek mezi Břeclaví a Přerovem byl dokončen v roce 1841, celá trať z Vídně do Krakova byla v provozu od roku 1856. Původně se jezdilo vpravo, ale od roku 1872 se jezdí po levé straně. Od léta přecházejí napravo vlaky z Vídně do Břeclavi, v prosinci dál do Bohumína.

"Například již v srpnu 2012 bude zaveden pravostranný provoz na návazné trati z Břeclavi do Vídně," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Podle něj nepřinese změna žádné investiční náklady. "Modernizace koridoru byla připravena na 'obouživelný' provoz," vysvětlil Halla. SŽDC bude platit prakticky jen výměnu informačních tabulí ukazujících směr jízdy ve stanicích. Velká změna nastane nejen pro strojvedoucí a další zaměstnance dráhy, ale také pro cestující.

Na většině stanic se jim změní nástupiště. Nastupovat a vystupovat z vlaku budou na opačné straně než dosud. A ve větších stanicích budou muset na stejný vlak chodit i na jiné nástupiště. Měnit se bude také hlášení a přelepení či vyměnění čeká i směrové cedule.

Změna nemá způsobit žádné problémy s bezpečností: zabezpečovací systémy jsou připraveny na provoz v obou směrech. Trať je dálkově řízena z Přerova. Správa železniční dopravní cesty i České dráhy kvůli změně chystají také velkou informační kampaň. "Budeme lidem dopředu vysvětlovat, že k této změně dochází a co to pro ně znamená," přiblížil Halla. Upozornění bude i v jízdním řádu.

Upozornění bude i na jízdenkách

Informovat o tom, že vlaky pojedou po jiné koleji, hodlají i České dráhy. "Od listopadu budeme na tuto skutečnost upozorňovat lidi při nákupu jízdenky na pokladně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proč se jezdilo vlevo? Záhada

Důvody, proč se levostranný provoz na některých tratích v minulosti zaváděl, jsou dosud neznámé. "Je to záhada železniční historie. Hlavní roli zřejmě hrála inspirace v zahraničí, vlevo se dodnes standardně jezdí například ve Švýcarsku nebo ve Francii. V českých zemích přitom od roku 1851 platil zákon, který nařizoval pravostranný provoz," říká historik Pavel Schreier. 

Po pravé koleji se proto původně několik let jezdilo i na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína, v roce 1872 se tady však rozhodlo o převedení provozu doleva.

A nebyla to zdaleka poslední tuzemská trať, kde se takto netypicky jezdilo desítky let. "V živé paměti je levostranný provoz na trati mezi Chomutovem a Chebem, kde na posledním úseku skončil až v roce 2006. Už si jen pamětníci si ale vybaví, že vlevo se od roku 1905 až do konce 40. let jezdilo také z Prahy do Benešova," doplňuje další příklad historik Schreier.

Martin Vokáč, MF DNES 

Upozornění se má na jízdenky i tisknout. Jízda po levé straně je pozůstatkem ještě z dob Rakouska-Uherska, ve většině evropských zemí se nyní už jezdí vpravo. I proto jsou většinou lokomotivy konstruovány pro pravostranný provoz.

Ještě do roku 2009 se jezdilo vlevo i v úseku z Bohumína do Petrovic u Karviné. Už v létě skončí levostranný provoz i na rakouských tratích kolem Vídně, aby se mohlo na tamní nové hlavní nádraží najíždět jen pravostranně. Změna způsobí zřejmě malé komplikace jen v Ostravě, kde je nákladové nádraží hlavně na levé straně ve směru od Přerova, a nákladní vlaky tak budou muset projíždět křížem přes celou stanici.

V Česku zůstane ještě řada dalších železničních anomálií. Mezi ně patří především dvě různé napájecí soustavy na hlavních tratích, které se navíc liší od napětí v Rakousku a v Německu. V praxi tak řada lokomotiv může jezdit jen v části země.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....