Po 140 letech vystupujeme vpravo, varují letáky na poslední „levé“ trati

  16:20aktualizováno  16:20
Správa železniční dopravní cesty spustila informační kampaň, která má upozornit cestující na změnu, která po 140 letech změní český kolejový provoz na kompletně pravostranný. Poslední levostrannou tratí bude až do 9. prosince koridor Břeclav - Bohumín.

Leták upozorňující na změnu provozu z levostranného na pravostranný, a tím pádem i změny nástupišť pro cestující. | foto: SŽDC

Jednu z největších provozních změn v historii české železnice pocítí výrazně i množství cestujících. Od 9. prosince letošního roku končí levostranný provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Bohumínem, která patří mezi hlavní železniční tepny v Česku. Vlaky budou, stejně jako v celé zemi, jezdit po pravé straně. Důvodem změny je sjednocení pravidel evropské železniční sítě (více čtěte zde).

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto spouští kampaň, která má zejména pravidelné cestující varovat, že budou nově nastupovat a vystupovat z jiné strany nástupiště, než byli doposud zvyklí. "Letáky se objeví v dotčených stanicích ve stojanech, publikovat je budeme také v regionálním tisku," řekl iDNES.cz Pavel Tesař ze SŽDC. Měnit se bude také hlášení ve stanicích a přelepení či výměna čeká i směrové cedule.

Pro železniční nadšence a sběratele známek připravila u příležitosti konce levostranného provozu SŽDC unikátní poštovní razítka, která bude Česká pošta ve dnech 6., 7. a 8. prosince 2012 používat na nádražních poštách v Břeclavi a Bohumíně.

unikátní poštovní razítka, která bude Česká pošta ve dnech 6., 7. a 8. prosince


Informovat o tom, že vlaky pojedou po jiné koleji, hodlají i České dráhy. "Od listopadu budeme na tuto skutečnost upozorňovat lidi při nákupu jízdenky na pokladně," uvedl již v červnu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Upozornění se má na jízdenky i tisknout.

Dosud dochází ke zvláštní situaci, kdy například vlak z Prahy do Ostravy jede až k Přerovu po pravé straně, ale dál už po levé. Vlaky jezdí po levé straně na trati z Břeclavi do Bohumína přezdívané Ferdinandka od roku 1872.

Proč se jezdilo vlevo? Záhada

Důvody, proč se levostranný provoz na některých tratích v minulosti zaváděl, jsou dosud neznámé. "Je to záhada železniční historie. Hlavní roli zřejmě hrála inspirace v zahraničí, vlevo se dodnes standardně jezdí například ve Švýcarsku nebo ve Francii. V českých zemích přitom od roku 1851 platil zákon, který nařizoval pravostranný provoz," říká historik Pavel Schreier. 

Po pravé koleji se proto původně několik let jezdilo i na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína, v roce 1872 se tady však rozhodlo o převedení provozu doleva.

A nebyla to zdaleka poslední tuzemská trať, kde se takto netypicky jezdilo desítky let. "V živé paměti je levostranný provoz na trati mezi Chomutovem a Chebem, kde na posledním úseku skončil až v roce 2006. Už jen pamětníci si ale vybaví, že vlevo se od roku 1905 až do konce 40. let jezdilo také z Prahy do Benešova," doplňuje další příklad historik Schreier.

Martin Vokáč, MF DNES 

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Najdete na iDNES.cz