Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Krize ve stavebnictví není daleko. Chybět bude písek i štěrk

  1:00
Krize ve stavebních surovinách je za dveřmi. Aktivní lomy na kámen, štěrk a písek se v Česku za pár let dotěží a pro další těžbu chybějí povolení. Dovoz tohoto materiálu začíná prodražovat stavby silnic, železnic i budov.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Magistrát hl. m. Prahy

„Během pěti až deseti let hrozí stavební surovinová krize,“ varuje ložiskový geolog Josef Godány z České geologické služby (ČGS). Z údajů organizace vyplývá, že do sedmi let se polovina z 222 využívaných kamenolomů dotěží. U ložisek štěrkopísků je bilance ještě horší – v daném horizontu se vyčerpá 103 ze 178 využívaných ložisek.

„Velká část využívaných ložisek těchto surovin byla geologicky ověřena v 70. a 80. letech minulého století a z těchto období pocházejí i mnohá těžební povolení,“ říká Martin Netoušek z těžební firmy Českomoravský štěrk. I v případě, že těžař žádá o pokračování či rozšíření těžby ve stávajícím lomu, trvá povolovací proces až deset let.

Důvodem je veřejný zájem. Tím může sice být i ekonomické dotěžení neobnovitelných nerostných surovin, které jinak zůstanou nevyužité pod zemí. Často však nad ekonomikou vítězí odpor obyvatel v obcích v blízkosti ložiska, podepřený argumenty na ochranu vzácných rostlin a živočichů.

Cihly došly. Stavební boom nahrává dřevostavbám

Takovou zkušenost má Jiří Čech, jednatel společnosti Kamenolom Brniště, která se zabývá rekultivací starých důlních děl s dotěžením ložiska kamene. O obnovení těžby v zavřeném kamenolomu Tlustec na Liberecku usiluje už jedenáctý rok. V tomto kraji se do sedmi let dotěží osm z deseti využívaných lomů.

„Ti, kdo proti těžbě protestují, mají baráky, jezdí po silnici a po železnici a neuvědomují si, že kámen a písek je základní stavební hmota do betonu a příštích 100 let ji nic nenahradí,“ říká. Přetahuje se s ekology o to, zda se vzácné druhy nacházejí pouze v dotčené lokalitě, nebo i jinde v okolí.

„Lidé samozřejmě nechtějí, aby kolem jejich baráku projížděly kamiony, ale dají se udělat opatření, aby se to eliminovalo,“ domnívá se Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic. Připomíná, že silnice jsou tvořeny z nejméně 93 procent kamenivem, asfalt tvoří menšinu.

Ekologické organizace obvykle za největší problém považují těžbu hnědého uhlí. Na těžbu kameniva a stavebních surovin se například Hnutí Duha dívá smířlivěji. „Tam opravdu jde dosáhnout toho, aby těžba nepoškozovala životní prostředí a dotěžené lomy byly naopak prospěšné pro ochranu přírody. Vytvářejí se zajímavé podmínky pro netypické druhy rostlin,“ říká mluvčí hnutí Jiří Koželouh.

Krizi se dá předejít

V Česku je přitom dostatečná zásoba kameniva a surovinové krizi by se dalo předejít. Podle geologů z ČGS se záměry na dotěžení, rozšíření či novou otvírku za posledních několik let posuzovalo asi tři desítky v případě kamenolomů a stejné množství v případě štěrkopísků. Jen část byla úspěšná.

Rozhoduje cena a normy. Zadavatelům stavebních zakázek o kvalitu moc nejde

„To výhledově nestačí na to, co se v tomto státě plánuje za stavby podpořené dotačními prostředky. V mnoha místech materiálové krytí vázne,“ říká Luboš Bouček, jednatel společnosti Bazal CZ, která provozuje tři lomy, z toho dva už dotěžuje. Podle něj je už teď problém spárovat regionálně poptávku ze staveb a nabídku surovin z nejbližších lomů. Lomy nemohou věnovat celou kapacitu výrobě kameniva jen v určité požadované velikosti.

„Řeší, jestli dělat štěrk pro železniční koridory, nebo pro silnice. Do asfaltových směsí je třeba širší sortiment výrobků,“ vysvětluje Svoboda. Určité frakce kameniva v některých regionech chybějí dlouhodobě. Například na Zlínsko musejí dovážet drobné a hrubé drcené kamenivo i ze Slovenska.

Podle Svobody se do deseti let značně zvýší dovozní vzdálenost pro stavební materiál. „Byli jsme zvyklí to vozit 40 až 50 kilometrů, nově to bude 100 až 150 kilometrů,“ předpovídá. Doprava tak v případě tohoto těžkého a objemného materiálu překračuje jeho cenu. Tím se pochopitelně stavby prodraží, včetně těch z veřejných peněz.

„Vláda může některé nerostné suroviny označit za vyhrazené, z kameniva by se stala strategická surovina,“ uvažuje nahlas Svoboda. Další možností je větší využívání recyklátu ze stavebních demolic. Ten se ale dá do staveb přidávat jen v omezené míře.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....