Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Pokuty za obstrukce staveb nebudou, Kremlík stahuje návrh svého předchůdce

  1:00
Opatření proti zdržování staveb ze strany ekologických a dalších aktivistů vypadne z připravované novely zákona, která má urychlit výstavbu silnic, železnic a další infrastruktury. Nejkontroverznější návrh exministra dopravy Dana Ťoka se nyní chystá zrušit jeho nástupce Vladimír Kremlík.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zavedení desetitisícových kaucí, které by museli skládat všichni, kteří nesouhlasí například s rozhodnutím úřadů o umístění trasy plánované dálnice a kteří se snaží ji změnit prostřednictvím rozkladů, už v minulosti kritizovaly ostatní resorty včetně ministerstev řízených vládním hnutím ANO.

„Návrh považujeme za rozporný s ústavním právem každého občana domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu,“ uvedlo letos v únoru v připomínkách ministerstvo životního prostředí.

Kromě nápadu poukazovalo rovněž na to, že původní výše kauce, které by v případě neúspěchu stížnosti propadaly státu, byly příliš vysoké – dosahovaly dvojnásobku tehdejší minimální mzdy. Ještě za ministra Ťoka proto resort oznámil, že z původních 25 tisíc korun za základní kauci a pěti tisíc korun za každé napadené stanovisko sleví na deset, respektive pět tisíc korun. Nyní bod týkající se kaucí z novely vypadne úplně.

„Právní úprava kaucí při podání rozkladu bude z návrhu vypuštěna,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

Úřad chce aktuální novelu zrychlující výstavbu dopravní nebo energetické infrastruktury představit kabinetu ideálně příští měsíc. Po vypadnutí problematických kaucí v ní zbývá například návrh na sloučení procesu umístění stavby v krajině a povolování stavby do jednoho společného řízení.

Letošní změna zákona navazuje na loňskou novelu, která významně usnadnila státním investorům vyvlastňování pozemků pro připravované dopravní stavby.

Železničáři dávají přednost vyvlastnění

Od loňského září, kdy změna začala platit, využili silničáři celkem čtrnáctkrát takzvané mezitímní rozhodnutí, které jim umožňuje nakládat s pozemky ještě před vypořádáním majetku s původními majiteli.

„Dvanáct případů je prozatím v řízení, a tedy neukončených, kladně vydaným rozhodnutím byly ukončeny dva případy,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Zatímco silničáři tuto největší výhodu plynoucí ze zákona urychlujícího dopravní výstavbu používají celkem běžně, na železnici dává Správa železniční dopravní cestě (SŽDC) zatím přednost klasickému vyvlastnění.

Právě zdlouhavému vyvlastňování, které má zpravidla dohru u soudu, se měla loňská novela zákona vyhnout. „U vybraných prioritních staveb to umožní začít stavět ještě před vyvlastněním všech pozemků v trase budoucí dálnice nebo železnice. Odpadne tak možnost odvolání proti vyvlastnění, které o měsíce až roky zdržuje výstavbu,“ zdůvodnil legislativní změnu tehdejší ministr Ťok. Správa železnic zvažovala kratší cestu ve dvou případech, ale nakonec od využití mezitímního rozhodnutí upustila.

Kdo to všechno zaplatí. Stát plánuje stavět silnice i ­koleje za stamiliardy

„Pokaždé jsme ale návrh vzali zpět a podali klasické vyvlastnění, protože průběh řízení naznačoval, že bude současně rozhodnuto jak o vyvlastnění, tak i o náhradě,“ uvedla mluvčí státního správce tratí Nela Friebová. Do budoucna se využití nových pravidel bránit nebude.

Podle expertky na dopravní výstavbu a soudní znalkyně Miloslavy Pošvářové je urychlení přípravy staveb potřeba. Podoba citovaného zákona působí pouze represivně a hází do jednoho pytle lidi, kteří se zdržováním při výkupu pozemků snaží pouze dosáhnout vyšší ceny s těmi, kteří se výstavbou cítí poškozováni.

Lidé jsou bez obrany

„Při nesouhlasu s trasou stavby měli lidé jedinou možnost - neprodat pozemek. Nyní možnosti obrany občanů nejsou žádné, protože neexistuje oponentura k projektům prosazovaným ředitelstvím silnic,“ dodala Pošvářová.

Kromě citlivého tématu vyvlastňování pozemků přinesla novela i další na veřejnosti méně probíraná zlepšení. Jedním z těch, na které poukazují úředníci ŘSD i správy železnic, je možnost vykupovat i ty pozemky, které nejsou nezbytně nutné pro samotnou dopravní stavbu. Toto dokáže přesvědčit řadu lidí, kteří v minulosti měli s odprodejem pozemků státu problémy.

„To byl například problém jednoho majitele pozemku pod plánovaným severovýchodním obchvatem Pardubic. Komunikace měla směřovat prostředkem jeho pole. Pán neměl problém je státu prodat, ale chtěl je prodat celé,“ řekl MF DNES poslanec Martin Kolovratník, který se na přípravě loňské změny zákona podílel.

  • Nejčtenější

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Každý by měl v 18 letech dostat 20 tisíc eur, říkají němečtí vědci

Chudší polovina německých obyvatel zdědí něco málo, anebo vůbec nic. Němečtí výzkumníci přichází s nápadem, jak takovou...

Nebývalá věc. Už v polovině ledna jsou evropské zásobníky plynu poloprázdné

Naplněnost evropských zásobníků plynu ve středu klesla pod 50 procent. Jde o rekord, většinou se zásoby dostanou pod...

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Energetické plány jsou utopie, Evropa z nich vycouvá, říká odborník

Premium Mezi lidmi z energetické branže zavládlo začátkem roku rozčarování. Evropská komise zveřejnila návrh taxonomie, určitý...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Propad dekády. Volkswagen loni prodal méně než devět milionů aut

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v loňském roce snížil na desetileté minimum 8,9...

Britští železniční dopravci nemají personál a omezují spoje. V ČR potíže nejsou

Britské železniční dopravce trápí nedostatek personálu. Některé společnosti zrušily velkou část spojů a připravily nové...

České dráhy omezí spoje mezi Prahou a Ostravou, důvodem je nižší poptávka

České dráhy omezí od 24. ledna provoz vlaků Pendolino na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou. Reagují...

Letiště prodloužilo smlouvu stávajícím taxi, tendr vypíše příští rok

Na pražském letišti budou dál působit stávající smluvní taxislužby TAXI Praha a FIX, kterým letiště prodloužilo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...