Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kultovní reklamy: Kožený lákal na desetinásobek. K úhradě spotů se neměl

  12:00
Divoká privatizační ruleta o majetek za stovky miliard z počátku 90. let minulého století byla první velkou příležitostí pro tuzemský reklamní trh. Stovky investičních fondů potřebovaly svou identitu.

Téměř tisíc investičních fondů v každé ze dvou privatizačních vln a miliony netušících lidí, kteří se právě stali investory. Mostem, po kterém chtěla řada z fondů přejít a získat si důvěru lidí a jejich peníze, byly reklamní agentury. Pro ně byla privatizace nepoznanou příležitostí, jak vyrůst. Prodávaly se státní podniky za téměř 400 miliard korun.

„Vznikl obrovský přetlak poptávky, první velká reklamní žeň,“ píše ve své knize Reklama od pana Vajíčka k falešným sobům Jaroslav Krupka. Podle něj teprve kupónová privatizace nastartovala reklamní trh a zejména původní tvorbu.

Pamětníci si vzpomenou třeba na reklamu s vejcem na Creditanstalt. Nebo na billboardy se sloganem „Dívejte se naším směrem“ a portréty hudebníků Kocába s Kratochvílem, kteří byli hlavními propagátory později vytunelovaného fondu Trend (v té době už v něm nefigurovali). Kellnerův fond PPF zase podporovala řada herců. V reklamě se angažoval například Milan Šteindler, herec Josef Dvořák a další. „Privatizační reklamy hodně často lákaly na známé tváře,“ říká pamětník a odborník na reklamu Jiří Mikeš.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

V počátcích však především zaujala reklama na Harvardské fondy, která se obešla bez podpory herců a známých osobností. Byla postavena na svědectví neznámých lidí. Kampaň údajně stála Viktora Koženého 35 milionů korun a jak Krupka zmiňuje ve své knize, už tyto peníze byl problém od Koženého získat. Zástupce agentury Mark BBDO kvůli tomu musel letět dokonce do Ženevy.

Obrovská kampaň startovala na začátku roku 1992. Teprve Viktor Kožený lidem, kteří privatizaci nerozuměli, v reklamě srozumitelně a jasně sdělil, o co jde. „Kožený se stal fenoménem, jen během ledna mu svěřilo své kuponové body na 200 tisíc lidí. Hlavní zásluhu na tom měl právě ‚kobercový nálet‘ jeho kampaně,“ uvádí Krupka ve své knize.

A proč vlastně měly harvardské fondy takový úspěch? „Na rozdíl od všech ostatních Viktor uměl vystupovat jako jakýsi monarcha, rozhodoval se rychle a nebál se riskovat,“ vysvětlil to autor reklamy z BBDO Marek Šebesťák. Desetinásobek zisku za rok bylo podle něj první srozumitelné sdělení pro lidi v záplavě stovek privatizačních fondů.

Podle Krupky reklamní agentury díky privatizaci zprofesionalizovaly svou práci, ale na druhou stranu zkušenosti s vytunelovanými fondy reklamu znevěrohodnily.

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Investice do sítí se odrazí na fakturách, pomoci by mohly peníze z EU

16. května 2024  14:35

Modernizace elektroenergetických soustav v Česku vyžaduje nové peníze. Podle analytiků by tyto...

Victoria’s Secret se vrací ke kořenům. Na molech opět zazáří její andílci

16. května 2024  11:52

Supermodelky s andělskými tvářemi, těly i křídly, oblečené ve spodním prádle zdobeném šperky....

Ekonomika Japonska klesla víc, než se očekávalo. Spotřebu brzdí vysoké ceny

16. května 2024  11:19

Japonská ekonomika v letošním prvním čtvrtletí klesla v celoročním přepočtu o dvě procenta, což je...

VIDEO: Pracovník letiště vypadl z dveří letadla. Kolega mu ujel se schody

16. května 2024  10:54

Na letišti v indonéské Jakartě došlo před vzletem Airbusu A320 společnosti TransNusa k bizarní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...