Kultovní reklamy: Žena u pivařů neprošla. Prodeje zvýšil až Divnej vrchní

  11:00aktualizováno  11:00
Koncem roku 1997 čelil osmý největší pivovar v zemi z Velkých Popovic vážným problémům kvůli propadu prodejů. Žena v reklamě jako nositel hodnot ve spojitosti s popíjením piva nezabrala. Kozla do hry vrátila až kampaň Divnej vrchní a Divná vrchní.

V soutěži o nejefektivnější reklamu Effie si kampaň na Kozla v roce 1999 odnesla druhé místo. „V komunikaci značky přináší nejen dlouhodobé zvýšení prodeje, ale též pomáhá prohlubovat věrnost zákazníků a hodnoty značky,“ uvedla porota.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Reklama byla jednoduchá, vtipná a zasazená do tradičního prostředí pivní kultury v České republice. Tím se odlišovala od předchozí nevydařené kampaně „Dívka a Kozel“.

„Předcházela tomu velice prapodivná kampaň, ve které figurovala žena v roli svůdnice. Obrat šel ale dolů. Nebylo žádoucí, aby pivo takhle propagovaly ženy. O kampani se vědělo, všichni o ní věděli, ale prodeje Velkopopovického Kozla klesly,“ popsal realitu odborník na reklamu Jiří Mikeš.

V neúspěšné reklamě se objevila herečka Kateřina Hrachovcová-Herčíková, kterou proslavil seriál Život na zámku. V záběru sedí v idylické přírodě na stromě a vyznává se k lásce k pivu a k velkopopovickému knížeti. Scénka působila jako z pohádky. Už v této reklamě má vrchní hlavu kozla.

V roce 1997 čelil Pivovar Velké Popovice s tržním podílem 2,5 procenta vážným poklesům v prodeji. Výroba a prodej klesly na své dno, až na 460 tisíc hektolitrů. Zdrojem problémů byla slabší kvalita výrobku v minulosti, ale také nepodařená komunikace značky.

Trend se z nepříznivých čísel začal otáčet po odvysílání kampaně Divnej vrchní. Autorem spotu je agentura Ogilvy&Mather, která za reklamu utratila částku mezi 10 a 20 miliony korun.

Recept byl vlastně docela jednoduchý. Pivo se zasadilo do prostředí klasické pivnice, těžištěm byl pak překvapivý moment v závěru, kdy vrchní roznáší pivo v groteskní masce kozla, zatímco to glosují štamgasté: „Pivo je jako křen, jen ten vrchní je nějakej divnej.“ Právě herecká přesvědčivost štamgastů je jedním z důvodů, proč byla reklama tak úspěšná.

„Propady se okamžitě zastavily, Kozel se stal opět populárním,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který působil v Asociaci komunikačních agentur. Od roku 2002 je Velkopopovický Kozel součástí skupiny SABMiller, světové dvojky v pivovarnictví. Je tak pod jednou střechou se značkami Radegast, Gambrinus a Pilsner Urquell.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Ministerstvo vyčíslilo cenu za slevy na jízdném, za rok stály 5,6 miliardy

Státní slevy v dopravě pro studenty a důchodce stály za rok fungování přes 5,6 miliardy korun. Je to o něco méně, než...

Brambory možná podraží, přestože je česká úroda dobrá, tvrdí pěstitelé

Letošní úroda brambor bude podle pěstitelů oproti loňsku vyšší o 57 tisíc tun. Brambory však možná zdraží, záležet bude...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Máme se dobře, hodnotí Češi. Ekonomickou situaci vidí kladně víc než půlka

Současnou ekonomickou situaci Česka hodnotilo v září kladně 52 procent lidí. Podíl se tak vrátil na nejvyšší úroveň od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz