Kultovní reklamy: Žena u pivařů neprošla. Prodeje zvýšil až Divnej vrchní

  11:00aktualizováno  11:00
Koncem roku 1997 čelil osmý největší pivovar v zemi z Velkých Popovic vážným problémům kvůli propadu prodejů. Žena v reklamě jako nositel hodnot ve spojitosti s popíjením piva nezabrala. Kozla do hry vrátila až kampaň Divnej vrchní a Divná vrchní.

V soutěži o nejefektivnější reklamu Effie si kampaň na Kozla v roce 1999 odnesla druhé místo. „V komunikaci značky přináší nejen dlouhodobé zvýšení prodeje, ale též pomáhá prohlubovat věrnost zákazníků a hodnoty značky,“ uvedla porota.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Reklama byla jednoduchá, vtipná a zasazená do tradičního prostředí pivní kultury v České republice. Tím se odlišovala od předchozí nevydařené kampaně „Dívka a Kozel“.

„Předcházela tomu velice prapodivná kampaň, ve které figurovala žena v roli svůdnice. Obrat šel ale dolů. Nebylo žádoucí, aby pivo takhle propagovaly ženy. O kampani se vědělo, všichni o ní věděli, ale prodeje Velkopopovického Kozla klesly,“ popsal realitu odborník na reklamu Jiří Mikeš.

V neúspěšné reklamě se objevila herečka Kateřina Hrachovcová-Herčíková, kterou proslavil seriál Život na zámku. V záběru sedí v idylické přírodě na stromě a vyznává se k lásce k pivu a k velkopopovickému knížeti. Scénka působila jako z pohádky. Už v této reklamě má vrchní hlavu kozla.

V roce 1997 čelil Pivovar Velké Popovice s tržním podílem 2,5 procenta vážným poklesům v prodeji. Výroba a prodej klesly na své dno, až na 460 tisíc hektolitrů. Zdrojem problémů byla slabší kvalita výrobku v minulosti, ale také nepodařená komunikace značky.

Trend se z nepříznivých čísel začal otáčet po odvysílání kampaně Divnej vrchní. Autorem spotu je agentura Ogilvy&Mather, která za reklamu utratila částku mezi 10 a 20 miliony korun.

Recept byl vlastně docela jednoduchý. Pivo se zasadilo do prostředí klasické pivnice, těžištěm byl pak překvapivý moment v závěru, kdy vrchní roznáší pivo v groteskní masce kozla, zatímco to glosují štamgasté: „Pivo je jako křen, jen ten vrchní je nějakej divnej.“ Právě herecká přesvědčivost štamgastů je jedním z důvodů, proč byla reklama tak úspěšná.

„Propady se okamžitě zastavily, Kozel se stal opět populárním,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který působil v Asociaci komunikačních agentur. Od roku 2002 je Velkopopovický Kozel součástí skupiny SABMiller, světové dvojky v pivovarnictví. Je tak pod jednou střechou se značkami Radegast, Gambrinus a Pilsner Urquell.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Do Česka se z Polska dovezlo 16 tun masa se salmonelou. Mířilo i do Alberta

Kuřecí maso

Z Polska se do České republiky od poloviny dubna dovezlo celkem 16 tun masa se zjištěnou salmonelou. Na všech dvanáct...

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Najdete na iDNES.cz