Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kultovní reklamy: První trumf Čechům v cizině přinesl „vykradený“ Mrazík

  10:53aktualizováno  13:04
V kulisách divoké privatizační doby devadesátých let Češi pořádně neuměli točit reklamu, přesto však získali první velkou cenu - Stříbrného lva z festivalu v Cannes. Možná trochu nezaslouženě. Porota totiž záběr z Mrazíka z reklamy na Colgate považovala za původní dílo.

Psal se rok 1993. Daniel Růžička, dnes známá postava tuzemského reklamního byznysu, přišel do kanceláře svého kolegy v Praze. „Představ si, co po nás chtějí,“ vyjádřil se před ním Karel Greif, který se právě vrátil od klienta Colgate a přinesl od něho nápad natočit spot, inspirovaný ruskou filmovou pohádkou Mrazík. Řeč byla konkrétně o scénce, kde ošklivá Marfuša louská v zubech jeden ořech za druhým.

„Takovouhle sračku přece nebudeme točit,“ odpálil myšlenku Greif podle kreativního ředitele Young & Rubicam Daniela Růžičky. „Vždyť je to dobrý,“ řekl na to pobaveně aniž by tušil, co právě odstartoval.

Jak popisuje Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné soby, vydal se udělat špinavou práci a krátkou scénku z Mrazíka jel střihnout do studia. Na reklamě se podílel i Jan Svěrák, který však jen doplnil nový komentář a logo Colgate v závěru.

Herec Karel Greif ale Růžičkovu divokou interpretaci vzniku reklamy mírní. „„Nikdy jsem neřekl, že je to sračka. Pouze jsem řekl, že nám to ústředí neschválí, nikam jsem to neposlal a protlačil jsem to do televize. Do Cannes by to nemohlo jít, pokud by to neodvysílala televize. Televize nikdy neschválil reklamu Colgate do televize. Tak jsem vymyslel, že ve Studiu Kamarád bude sponzorský odkaz, že tento pořad vám přináší Colgate,“ reagoval Greif. Práva na scénku se prý koupila za 35 tisíc korun. „Balvín v televizi zuřil, že to není reklama, ale sponzorský odkaz,“ dodal Greif.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Tak či tak, reklama se později ocitla mezi kandidáty v nejprestižnější světové soutěži v Cannes. Tomu předcházelo setkání managementu Young & Rubicam v Cancúnu, kde měl spot velký úspěch. „Všichni kolegové nás plácali po zádech, jak se nám to povedlo natočit,“ vzpomíná Růžička.

Reklama se do Cannes skutečně poslala a k překvapení všech získala Stříbrného lva. Pikantní přitom je, že také porota považovala záběry s Marfušou za původní a nevěděla, že jde vlastně o „vykradený“ obsah z ruského filmu. Podle Růžičky zahraniční experti na reklamu ocenili její natočení i obzvlášť výborný casting.

Krkolomné vítězství se dnes v reklamních análech považuje za vůbec první velký úspěch české reklamy v zahraničí. „Od té doby jsme čekali skoro deset let na nějaké další bronzy či stříbra. První zlato dokonce vyhráli Češi teprve loni,“ shrnul odborník na reklamu Vladimír Bystrov z agentury Bison and Rose. Pražská pobočka agentury Y&R získala totiž v roce 2014 hned dva Zlaté lvy za práci pro Harley-Davidson.

Po nečekaném zářezu Marfuši v Cannes se už k reklamě hlásila spousta lidí. A mezi prvními byl i Karel Greif, herec a v době vzniku reklamy account director, který na začátku nápad tak ostře odsoudil. „Nechal se vyfotit do časopisu Story, jak kráčí po červeném koberci pro Stříbrného lva. To mě pobavilo. Do Cannes se totiž pro stříbrné sošky nechodí, chodí se jen pro zlaté,“ vzpomíná dnes Růžička na dvacet let starou slávu.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.
  • Nejčtenější

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga Bernabéu odehrál. Domovský stánek Realu Madrid, který je označován za nejmodernější současný stadion...

17. září 2024  17:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

Záplavy zasáhly i výrobu Sava v Bohumíně, po dezinfekcích stoupá poptávka

Záplavy postihly i bohumínský závod, ve kterém se vyrábí dezinfekční prostředky Savo. Právě po něm je přitom při povodních sháňka, jelikož je vhodné pro dezinfekci zasažených prostor. Firma už...

19. září 2024  14:28,  aktualizováno  15:56

Břeclavský Otis končí s eskalátory, výroba se stěhuje do Číny. Propustí 200 lidí

Břeclavský výrobce výtahů a eskalátorů Otis do konce příštího roku propustí 200 ze současných 250 zaměstnanců. Výrobu eskalátorů přesune americký vlastník do čínské továrny, výrobu a modernizace...

19. září 2024  15:45

Česko potřebuje 25 000 nájemních bytů ročně, konstatoval Summit dostupného bydlení

V Česku by pro zlepšení bytové situace bylo nutné každý rok postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů za minimálně sto miliard korun, zaznělo na Summitu dostupného bydlení. To se...

18. září 2024,  aktualizováno  19.9 13:43

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...