Přejdou české hospody na lahvové pivo? Ceny tomu nahrávají

  4:01aktualizováno  4:01
Lahvové pivo je levnější a lépe se prodává. Přejdou na něj i hospody? Pivovary v tom trend nevidí, děje se tak zatím jen v sezonních a malých podnicích. Podíl prodeje lahvového však stále roste a i podle pivovarů bude vždy levnější než točené.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

"Naštvala mě cenová politika pivovarů," vysvětluje pro iDNES.cz hospodský a hoteliér Jiří Rauš z Velké Bíteše. Prodejnám totiž dodávají pivo levněji než hospodám. V supermarketu tak Rauš nakoupil lahvové, nechal natisknout reklamy a vedle točené desítky Kozel začal nabízet i její lahvovou variantu. K tomu přidal ještě jihočeského Samsona, kde byla cena ještě výhodnější.

Leták upozorňující zákazníky hotelové restaurace na nabídku lahvového piva,

"Na jednom pivu je rozdíl více než pět korun," říká Rauš. O svém úmyslu informoval obchodního zástupce Plzeňského Prazdroje, který mu točené pivo dodává. "Zanedlouho ke mně přijeli včetně ředitele brněnské pobočky a přemlouvali mě, abych to nedělal," vypráví.

"Ptal jsem se, jestli točí do lahví méně kvalitní pivo, protože jinak si nižší cenu nedokážu vysvětlit. Oni argumentují vyššími náklady na točené, které zahrnují výčepy, tácky a jiný servis, který hospodám poskytují."

To potvrzuje mluvčí pivovaru Jiří Mareček. "Rozdílnost cen sudového a lahvového piva odráží výši nákladů vynaložených na distribuci, servis a prezentaci pivních značek v místě prodeje."

Podíl točeného klesá

V loňském roce se podle údajů Českého svazu pivovarů v ČR točeného piva ze sudů či cisteren prodalo 43,58 procenta. V roce 2007 to bylo 47,27 procenta.

Podle Petra Samce z Budějovického Budvaru má prodej lahvového piva místo piva sudového v gastronomii význam zejména v provozovnách s nízkým prodejem, kde by kvalita sudového piva trpěla. "Ad hoc nákupy lahvového piva v případě agresivních cenových promocí obchodních řetězců se projevují zejména u sezonních provozoven či hospod nižší úrovně," říká Samec.

Cenovou akci odstartoval Rauš na podzim. Jaký je po půl roce o lahvové zájem? "U nás se to moc neuchytilo, lidé říkají, že k jídlu si vždycky raději dají točené," přiznává hoteliér. Smysl nabídky je však podle něj upozornit na nerovné podmínky, které likvidují tradiční české hospůdky. "Lidé si nakupují pivo v lahvích, či dokonce v plastu a pak pijí doma na zahradě. Letitý kolorit posedávání a debatování v hospodách tak mizí, což je podle mě škoda," uzavírá.

Nůžky se rozevřou. V Německu je rozdíl až sedminásobný

To, že bude lahvové pivo vždy levnější než točené, připouštějí všechny pivovary, které iDNES.cz oslovil. "Tuto cenovou nesrovnalost ovlivňuje především trvalá cenová politika prodejních řetězců, které se snaží tlačit ceny dodavatelů co nejníže, často pod hranici výrobních nákladů," říká obchodní ředitel Bernardu Zdeněk Šípek. "Zároveň si je ovšem potřeba uvědomit, že zakoupením čepovaného piva a návštěvou restaurace si nekupuji pouze pivo, ale službu," dodává. (více o rozdílu cen v restauracích čtěte zde)

Podle Petra Samce se u nás se zpožděním opakuje scénář ze západní Evropy. "Již řadu let vytrvale klesá podíl piva prodaného v sudech ve prospěch piva v lahvích. Hlavní příčinou je rozevírání cenových nůžek mezi maloobchodem a gastronomií." Tento trend bude podle Samce u nás určitě pokračovat. Máme totiž stále daleko do poměrů například v Německu, kde je cenový rozdíl mezi pivem koupeným v obchodě a v restauraci běžně pěti- až sedminásobný. U nás je zatím dvoj- až trojnásobný.

Přelévané pivo? Nepitelné

Nebudou však nakonec hospodští kupovat pivo v PET lahvích, přelévat ho do sudů a vydávat za ho točené? Takové spekulace se totiž nedávno objevily v diskusích na pivních webech.

"Osobně příliš nevěřím tomu, že by český pivař proslulý svou náročností byl ochoten takto přelité pivo přijmout jako čepované pivo," říká obchodní a distribuční ředitel Heinekenu Jiří Daněk. "Tímto postupem by totiž došlo k výrazným změnám senzorického profilu každého piva a tím i ke snížení jeho kvality. Po úniku CO2 je totiž pivo v podstatě nepitelné," doplňuje.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Češi budou víc klikat kvůli jídlu, věří e-shopy. Čekají rychlý růst

Ilustrační snímek

Loňský rok byl pro e-shopy nadmíru úspěšný. Nejvíce narostly ty, které nabízejí jídlo a pití, a to o více než padesát...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Každá čtvrtá restaurace použila přepálený fritovací olej, tvrdí inspektoři

Každá čtvrtá kontrolovaná restaurace používala podle výsledků SZPI nevhodné...

Více jak čtvrtina kontrolovaných restaurací používala přepálené fritovací oleje. Státní zemědělská inspekce provedla...

Najdete na iDNES.cz