Prostě to postavíme. Praha oprášila myšlenku stavby metra až na letiště

  14:22aktualizováno  14:22
Praha oprášila myšlenku vybudování metra na letiště. Postavila by ho sama v případě, že by neuspěla na úterním jednání na ministerstvu dopravy. Magistrát totiž chce, aby stát deklaroval, že začne stavět chystanou železnici z Prahy do Kladna okolo letištního areálu i bez evropských dotací.

Vizualizace rychlodráhy, zastávka Veleslavín. | foto: Praha-kladno.cz

„Žádáme, aby vláda deklarovala, že je železnice na letiště a do Kladna národním zájmem a že ji stát zaplatí i bez evropských dotací,“ říká náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který se jednání v úterý zúčastní.

„Stát je dost bohatý na to, aby to mohl zaplatit ze svého. Bojíme se, že za pět let z plánů zase nebude nic,“ dodává náměstek. Ministerstvo změny v projektu nepřipravuje, nemělo by tedy dojít k dalším průtahům. „Stále trváme na plánované modernizaci trati v současné stopě,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Fotogalerie

Ministerstvo s městem jedná o změnách v územním plánu. Nedávno se například podařilo vyřešit úsek mezi nádražím Praha-Bubny a plánovanou zastávkou Praha-Výstaviště.

Metro je hloupost, říká expert

Nápad vést metro na letiště se ale příliš nezamlouvá Vladimíru Pušmanovi z Fakulty dopravní ČVUT.

„Výsledná trať by byla výrazně delší než současná cesta s přestupem na autobus. Díky tomu bychom znevýhodnili rychlost metra. Negativní efekt by se v budoucnu prohloubil při zprovoznění železnice, které by metro nemohlo časově konkurovat. Draze vybudované spojení by se tak stalo neatraktivní,“ myslí si Pušman. Podle předběžných propočtů pražského dopravního podniku by nová trasa metra stála 27 miliard a hotovo by bylo za jedenáct let (podrobnosti v článku Protažení metra na letiště by stálo 27 miliard).

Místo metra navrhuje Pušman levnější variantu, tramvaj. I tak by ale šlo o dočasné řešení, hlavní je podle Pušmana vlak. „Železnice zajišťuje rychlé a nepřetržité spojení letiště i s dalšími místy v Česku. Ne každý, kdo přiletí na letiště, míří do Prahy,“ zdůrazňuje.

Na pražské letiště vlakem? Dříve než za deset let to rozhodně nebude

Podle pražského náměstka Dolínka by i přes tyto argumenty letištní metro plnilo svůj účel. „Nikdo neočekává, že z letiště pojede do centra čtvrt hodiny,“ myslí si náměstek a dodává, že délka „nebude na škodu“. Na trati by byly přestupy na další spoje, což by dle něho ulevilo pozemní dopravě. Praha nemá ani strach o výkupy pozemků, které komplikují výstavbu trasy metra D. U terminálů jsou vlastněny přímo letištěm a třeba na Bílé Hoře patří městu. Klíčovou otázkou je ale čas.

Nejnovější odhady mluví o tom, že první vlaky na letiště vyjedou na přelomu let 2028 a 2029. Když však ministerstvo Prahu nepřesvědčí, že tento termín dodrží, město se pustí do budování metra. V krajním případě tak hrozí, že by časem na letiště jezdil jak vlak, tak podzemní dráha.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Nejsou lidé ani dřevo. Bednáři vymírají, ale zájem o jejich výrobky roste

A se všemi z nich umí pracovat.

Poslední český bednář se vyučil v 70. letech. V současnosti se ruční výrobě dřevěných sudů a dalších nádob věnuje pouze...

Bankovní umělá inteligence hodnotí lidi i podle toho, jaký mají mobil

Ilustrační snímek

Odložených plateb a nákupů na splátky po internetu přibývá a spolu s tím rostou nároky na ověřování klientů v reálném...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz