Desítkám železničních tratí hrozí omezení rychlosti, někde i na 10 km/h

  7:45aktualizováno  7:45
Vlaky na mnoha místech příští rok výrazně zpomalí. Snížení maximální dovolené rychlosti od příštího roku na 30 kilometrů v hodině na trase z Vysočan do Horních Počernic, z Velvar do Kralup nebo na 20 km/h v případě trati mezi Kolínem a Ledečkem navíc mohou tvrdě dopadnout na systém pražské integrované dopravy.

Omezení na 30 km/h v minulosti postihlo například trať mezi Libercem a Žitavou. Nynější opravy se však soustředí do nejbližšího okolí hlavního města. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Primátorka Adriana Krnáčová a hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová kvůli tomu napsaly stížnost ministru dopravy Danu Ťokovi. Vyzývají ho, aby věc pomohl vyřešit hned na začátku dubna, kdy dopravci začínají pracovat na sestavování jízdního řádu pro příští rok.

Příklady tratí, na nichž je nebo bude omezená rychlost

Čelákovice – Brandýs nad Lab. (na 30 km/h)
Kralupy nad Vltavou – Velvary (30)
Praha-Vysočany – P.-Horní Počernice (30)
Poříčany – Pečky (120)
Rakovník – Jesenice (30)
Katusice – Mladá Boleslav (10)
Nové Sedlo – Sokolov (120)
Nová Role – Nejdek (30)
Hradčovice – Uherský Brod (50)
Třemošná – Horní Bříza (30)
Mariánské Lázně – Vlkovice (30)

Pramen: SŽDC

Kvůli zanedbané údržbě kolejí se rychlostní omezení od příštího roku dotkne zhruba 250 kilometrech tratí v okolí hlavního města. Přestože už v minulosti se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hájila, že oznámená omezení neznamenají automatické snížení rychlosti, podle Prahy a kraje už nyní dokument působí komplikace v provozu příměstských linek.

Prodloužením jízdních dob v důsledku snížení rychlosti se totiž železnice na postižených tratích v okolí Prahy stane nekonkurenceschopnou. Na řadě míst nebude doprava po kolejích rychlejší než jízdní kolo, varují Krnáčová s Jermanovou, což podle nich cestující vyžene z vlaků zpět k individuální dopravě vlastními auty. Kvůli tomu se následně zhorší dopravní zácpy na výpadovkách z Prahy během dopravních špiček ve všední dny.

Autobusy nepomohou

Omezení rychlosti navrhla SŽDC v takzvaném Prohlášení o dráze. Důvodem byly podle státního správce kolejí nedostatečné investice do údržby těchto tratí.

Snížení rychlosti se nicméně netýká pouze regionálních tratí, jako je například lokálka v údolí Sázavy. Pomaleji budou vlaky jezdit i na některých úsecích hlavních tahů.

Omezit rychlost ze 160 kilometrů na 120 navrhla SŽDC třeba mezi Poříčany a Pečkami. Jde přitom o úsek na nejvytíženější tuzemské železniční trase, kterým denně projíždějí desetitisíce lidí. Modernizován byl v roce 1999.

Problém je, že pomalé vlaky nepůjde jednoduše nahradit autobusovou dopravou. Na trhu totiž chybí dostatek řidičů autobusů. Těch je v současnosti tak málo, že stěží stíhají pokrýt potřeby dopravců při stávající situaci.

Ještě větší komplikace však omezení rychlosti představuje z hlediska návaznosti spojů. „Prodloužení jízdních dob hrozí rozpadem vazeb plánovaných přípojů,“ upozornily samosprávy.

Vlaky projíždějící zpomalené úseky nebudou stíhat takt návazných linek, takže na pokrytí všech spojů bude potřeba více železničních vozidel. Ta jsou ale po letech pravidelných nárůstů pražské příměstské dopravy podobně nedostatkovým zbožím jako šoféři autobusů.

Opravují cíleně

Přestože postup správy železnic vedl k značnému omezení dopravních služeb pro lidi využívající železnici v okolí hlavního města, ministerstvo postup železničářů hájí. „Na základě kontrol SŽDC byly na některých úsecích tratí kolem Prahy zjištěny významné odchylky od předepsaných hodnot stanovených normami a předpisy, což by mohlo mít vliv na bezpečné provozování dráhy,“ uvedl Ťok.

Omezení rychlosti mělo předejít nejen možné nehodě, ale zabránit i dalšímu poškozování dlouhodobě neudržovaných kolejí.

Nyní se ministerstvo snaží zabránit tomu, aby aspoň na některých zvolených úsecích nebylo omezení třeba. Hodlá je totiž opravit.

Po stížnostech na soustředění velké části pomalých jízd ve středních Čechách přerozdělila SŽDC peníze na rekonstrukce tratí tak, aby více peněz dostalo Oblastní ředitelství Praha. To má totiž na starosti koleje v okolí hlavního města.

„Kvůli této úpravě již také byly opraveny některé z nejproblematičtějších úseků na trati Kolín – Lysá nad Labem – Praha a částečně také na trati Praha–Beroun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Zároveň slíbil, že budou přednostně opravovány další tratě v okolí Prahy, na kterých pomalé jízdy hrozí. V současnosti proto železničáři opravují tratě z Kostomlat nad Labem do Lysé nad Labem a koleje na trase Ledečko–Kácov–Vlastějovice.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz