Omezení na 30 km/h v minulosti postihlo například trať mezi Libercem a Žitavou....

Omezení na 30 km/h v minulosti postihlo například trať mezi Libercem a Žitavou. Nynější opravy se však soustředí do nejbližšího okolí hlavního města. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Desítkám železničních tratí hrozí omezení rychlosti, někde i na 10 km/h

  • 324
Vlaky na mnoha místech příští rok výrazně zpomalí. Snížení maximální dovolené rychlosti od příštího roku na 30 kilometrů v hodině na trase z Vysočan do Horních Počernic, z Velvar do Kralup nebo na 20 km/h v případě trati mezi Kolínem a Ledečkem navíc mohou tvrdě dopadnout na systém pražské integrované dopravy.

Primátorka Adriana Krnáčová a hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová kvůli tomu napsaly stížnost ministru dopravy Danu Ťokovi. Vyzývají ho, aby věc pomohl vyřešit hned na začátku dubna, kdy dopravci začínají pracovat na sestavování jízdního řádu pro příští rok.

Příklady tratí, na nichž je nebo bude omezená rychlost

Čelákovice – Brandýs nad Lab. (na 30 km/h)
Kralupy nad Vltavou – Velvary (30)
Praha-Vysočany – P.-Horní Počernice (30)
Poříčany – Pečky (120)
Rakovník – Jesenice (30)
Katusice – Mladá Boleslav (10)
Nové Sedlo – Sokolov (120)
Nová Role – Nejdek (30)
Hradčovice – Uherský Brod (50)
Třemošná – Horní Bříza (30)
Mariánské Lázně – Vlkovice (30)

Pramen: SŽDC

Kvůli zanedbané údržbě kolejí se rychlostní omezení od příštího roku dotkne zhruba 250 kilometrech tratí v okolí hlavního města. Přestože už v minulosti se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hájila, že oznámená omezení neznamenají automatické snížení rychlosti, podle Prahy a kraje už nyní dokument působí komplikace v provozu příměstských linek.

Prodloužením jízdních dob v důsledku snížení rychlosti se totiž železnice na postižených tratích v okolí Prahy stane nekonkurenceschopnou. Na řadě míst nebude doprava po kolejích rychlejší než jízdní kolo, varují Krnáčová s Jermanovou, což podle nich cestující vyžene z vlaků zpět k individuální dopravě vlastními auty. Kvůli tomu se následně zhorší dopravní zácpy na výpadovkách z Prahy během dopravních špiček ve všední dny.

Autobusy nepomohou

Omezení rychlosti navrhla SŽDC v takzvaném Prohlášení o dráze. Důvodem byly podle státního správce kolejí nedostatečné investice do údržby těchto tratí.

Snížení rychlosti se nicméně netýká pouze regionálních tratí, jako je například lokálka v údolí Sázavy. Pomaleji budou vlaky jezdit i na některých úsecích hlavních tahů.

Omezit rychlost ze 160 kilometrů na 120 navrhla SŽDC třeba mezi Poříčany a Pečkami. Jde přitom o úsek na nejvytíženější tuzemské železniční trase, kterým denně projíždějí desetitisíce lidí. Modernizován byl v roce 1999.

Problém je, že pomalé vlaky nepůjde jednoduše nahradit autobusovou dopravou. Na trhu totiž chybí dostatek řidičů autobusů. Těch je v současnosti tak málo, že stěží stíhají pokrýt potřeby dopravců při stávající situaci.

Ještě větší komplikace však omezení rychlosti představuje z hlediska návaznosti spojů. „Prodloužení jízdních dob hrozí rozpadem vazeb plánovaných přípojů,“ upozornily samosprávy.

Vlaky projíždějící zpomalené úseky nebudou stíhat takt návazných linek, takže na pokrytí všech spojů bude potřeba více železničních vozidel. Ta jsou ale po letech pravidelných nárůstů pražské příměstské dopravy podobně nedostatkovým zbožím jako šoféři autobusů.

Opravují cíleně

Přestože postup správy železnic vedl k značnému omezení dopravních služeb pro lidi využívající železnici v okolí hlavního města, ministerstvo postup železničářů hájí. „Na základě kontrol SŽDC byly na některých úsecích tratí kolem Prahy zjištěny významné odchylky od předepsaných hodnot stanovených normami a předpisy, což by mohlo mít vliv na bezpečné provozování dráhy,“ uvedl Ťok.

Omezení rychlosti mělo předejít nejen možné nehodě, ale zabránit i dalšímu poškozování dlouhodobě neudržovaných kolejí.

Nyní se ministerstvo snaží zabránit tomu, aby aspoň na některých zvolených úsecích nebylo omezení třeba. Hodlá je totiž opravit.

Po stížnostech na soustředění velké části pomalých jízd ve středních Čechách přerozdělila SŽDC peníze na rekonstrukce tratí tak, aby více peněz dostalo Oblastní ředitelství Praha. To má totiž na starosti koleje v okolí hlavního města.

„Kvůli této úpravě již také byly opraveny některé z nejproblematičtějších úseků na trati Kolín – Lysá nad Labem – Praha a částečně také na trati Praha–Beroun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Zároveň slíbil, že budou přednostně opravovány další tratě v okolí Prahy, na kterých pomalé jízdy hrozí. V současnosti proto železničáři opravují tratě z Kostomlat nad Labem do Lysé nad Labem a koleje na trase Ledečko–Kácov–Vlastějovice.