Ze stovky na dvacítku. Poláci zdržují vlaky mezi Českem a Německem

  5:00aktualizováno  5:00
Polský správce železnic se zřejmě rozhodl cestujícím na trati mezi Libercem a německou Žitavou ukázat detailněji krásy příhraničí. Na několikakilometrovém úseku tratě, který vede přes Polsko, snížili maximální rychlost o třetinu. Vlaky se tu musí ploužit dvacítkou a nabírají tak zpoždění.

„Stav trati je katastrofální. Bez jakéhokoliv upozornění nedávno správce trati ještě snížil rychlost ze třiceti na dvacet kilometrů v hodině,“ řekl Michal Barták ze společnosti Vogtlandbahn, která na trase provozuje osobní dopravu.

Zpomalení komplikuje provoz. Vlaky nabírají dvou až tříminutové zpoždění. Kvůli jednokolejnému provozu jezdí se zpožděním i vlaky, které musejí čekat ve stanicích na křižování s vlakem zdrženým v Polsku. „Je to řetězová reakce, nestíháme pak obraty vlaků v koncových stanicích,“ dodal Barták.

Fotogalerie

Na české i německé straně kolejí je možné jet stokilometrovou rychlostí, trať je ve velmi dobrém stavu. Společně s nasazením nových vozidel je díky tomu jedním z mála úseků, kde přibylo cestujících řádově o desítky procent.

Trať, po které kromě osobních vlaků jezdí ještě spěšné vlaky Liberec - Drážďany, je už dlouhodobě ukázkou, že přeshraniční spolupráce někdy nefunguje, zvláště když jde o polskou stranu. Česká i německá strana dlouhodobě žádají o opravu, ale marně. Ročně přitom zaplatí dopravci za použití tratě, na kterou Poláci roky ani nesáhli, miliony korun.

Češi a Němci Polsku nabídli, že by opravu zaplatili ze svého a poté ji i udržovali. „Polská strana však tuto možnost nakonec z důvodu složitých právních vztahů odmítla a požaduje, aby veškerá práva byla ponechána polským organizacím,“ uvedl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Poláci na trati nemají prakticky žádný zájem: vlaky tu nezastavují a není ani napojena na další železniční síť v Polsku.

Podle Neusara se polská strana zavázala, že během několika týdnů zvýší rychlost na čtyřicítku. „Technický stav polského úseku tratě je opravdu velmi neuspokojivý a zlepšení je potřebné i s ohledem na očekávané změny v Německu a zlepšení přestupních vazeb v Žitavě i Drážďanech,“ dodal Neusar.

Podobné problémy jsou i na další trati přes Polsko, kterou potřebují české vlaky. Na trati Šumperk - Krnov je dlouhodobě ve špatném stavu polský úsek přes Glucholazy. Maximální rychlost na trati je 50 kilometrů v hodině.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz