Hrozí zastavení vlaků do Německa. Poláci se nemají k opravě trati

  21:01aktualizováno  21:01
Češi i Němci volají po opravě polského úseku železniční tratě mezi Libercem a Žitavou, k níž se Poláci léta nemají. Stav je natolik špatný, že hrozí zastavení provozu.

Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky Polskem maximálně třicet kilometrů v hodině. (ilustrační snímek) | foto: Vogtlandbahn

Vlak se kvůli zanedbané trati šine hlemýždí rychlostí jako v době počátků železnice. Protiklad je to o to větší, že jedete moderní vlakovou soupravou Trilex, která může klidně uhánět více než stovkou. Na vině je ale tristní stav tratě.

Oprava 2,7 kilometru dlouhého polského úseku v Trojzemí by přitom výrazně zlepšila cestování do Drážďan nebo Berlína. Jenže polské straně na trati nezáleží, protože jí nic kromě peněz za průjezd územím nepřináší.

Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky Polskem maximálně rychlostí třicet kilometrů v hodině. Na české straně je to přitom sedmdesátka, na německé dokonce devadesát.

Podle mezistátní smlouvy z roku 1964 se má Polsko o trať přes své území starat. Dnes je na hranici sjízdnosti. „Stav trati je natolik špatný, že tam reálně hrozí zastavení provozu,“ zmínila jednatelka společnosti Korid LK Stanislava Jakešová.

Ministr dopravy Ťok jednal s polskou ministryní

Mezistátní jednání na úrovni ministerstev dopravy o opravě úseku, který je součástí česko-německé trati spojující Liberec, Žitavu a Varnsdorf, běží. Naposledy se český ministr dopravy Dan Ťok sešel s polskou ministryní Marií Wasiak na konci března. A polská strana je připravena zastaralé smlouvy pro mezinárodní provoz aktualizovat.

„Polská ministryně přislíbila součinnost i zájem tuto oblast řešit bez zbytečných průtahů. Téma peážních tratí bude proto tématem číslo jedna na jednání, na něž byl pan ministr pozván do Polska v červnu tohoto roku,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Neusar nastínil jednu z variant financování projektu. „Dlouho diskutovaným a zdálo se, že i pravděpodobným scénářem, byla oprava tratě z českých a saských peněz, přičemž polská strana by její údržbu a správu předala českým (případně německým) subjektům,“ říká mluvčí.

„Polská strana však tuto možnost nakonec z důvodu složitých právních vztahů odmítla a požaduje, aby veškerá práva byla ponechána polským organizacím. V současnosti probíhá interní diskuse mající za úkol nalézt alternativní řešení. Odkup ani pronájem nebyly pro polskou stranu akceptovatelné.“

Jenže čas běží a stav tratě se neustále zhoršuje. Od konce roku 2018 se navíc změní časy odjezdů vlaků v Německu v souvislosti s modernizací trati z Berlína do Mnichova.

„Byli bychom pak ve velkém problému. Vlaky v Žitavě by špatně navazovaly. Ten problém je kvůli nízké rychlosti na polském území už teď, nestíhají se návaznosti vlaků a cestující musejí čekat. Jsou tak jen tři roky na to, aby se to udělalo a nemělo to důsledky na zhoršení dopravy oproti dnešku,“ zdůraznil Pavel Blažek z Koridu LK.

Po opravě se naopak radikálně změní cestování z Liberce do Německa. Vlaky například v Žitavě budou velmi těsně navazovat, odpadne dnešní dlouhé čekání vlaku. Výrazně se třeba zlepší cesta z Görlitz do Berlína a do Wroclavi.

Vlaky na sebe nenavazují

„Když jedete z Liberce do Berlína, má cesta nevýhodu, že na sebe vlaky v Žitavě nenavazují. Po opravě trati nasednete v Liberci do vlaku, přestoupíte v Žitavě do jiného, co odjede za tři minuty směrem do Cottbusu a tam bude pětiminutový přestup na vlak do Berlína. Spojení pak bude stejně rychlé jako autem,“ doplnil Pavel Blažek.

Opravu a zvýšení rychlosti si přeje i hejtman kraje Martin Půta. Podle něj se právě kvůli takovýmto propadům rychlosti stává železniční doprava nekonkurenceschopná. Těžce supí za automobilovou dopravou.

„Je dobře, že se o trati jedná na mezistátní úrovni. Poukazoval jsem na to opakovaně, protože na té trati je propad rychlosti mezi Hrádkem a Žitavou tragický,“ zmínil hejtman Půta.

„Hlavní problém je v tom, že tam polské železnice neprovozují žádnou dopravu, nechtějí tam ani zastávku. Kdyby se přitom spočítaly všechny peníze, co se zaplatily za průjezd peážní tratí, byl by to několikanásobek toho, co je zapotřebí na opravu toho úseku,“ zmínil hejtman Půta. Podle odhadů se jedná o částku 80 milionů korun.

Opravou by pak prošly český i německý úsek. „Rychlost, na kterou je zájem trať upravit, je alespoň sto kilometrů v hodině. U nás, na polské i německé straně. Má to ale smysl dělat tehdy, až bude vyřešen polský úsek,“ zmínil Pavel Blažek.

Autor:

Nejčtenější

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Seniorka, kterou napadla doga, zemřela v nemocnici. Vyšetřuje to policie

Ilustrační snímek

V pátek v nemocnici v České Lípě zemřela seniorka, která zde byla od středy hospitalizovaná po napadení psem....

Další z rubriky

Jakušice jsou polský Bedřichov, kdysi vylidněné středisko hlásí plno

Magistrála, která vede z Jakušic do Orle

Takřka liduprázdno bylo ještě před dvaceti lety při lyžování v Jakušicích. Teď se polské krkonošské středisko podobá...

Liberecký kraj má nejvíc sněhu v zemi, k velké povodni je ale daleko

V Krkonoších i Jizerských horách leží na mnoha místech dva i více metrů sněhu....

Průměrná výška sněhu je z celého Česka největší v Libereckém kraji. Nejmocnější vrstva pokrývá hřebeny Krkonoš nad...

Další skanzen okupace v Ralsku padl, kotelna vytápěla sovětské paneláky

Demolice kotelny v Ralsku

K zemi se poroučelo další sovětské memento v bývalém vojenském prostoru Ralsko. Liberecký kraj, jemuž celé území patří,...

Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun
Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun

Proč u vás doma nefungují všechny univerzální rady, jak ušetřit? Protože každá rodina funguje jinak! Zaměřte se na to, co opravdu potřebujete, a podle toho postupně utáhněte kohoutek na správném místě. V rozpočtu se pak najde i pár stovek navíc.

Najdete na iDNES.cz