Česko si od evropské banky půjčí sto miliard na modernizaci železnice

  15:06aktualizováno  15:06
Ministr dopravy Dan Ťok podepsal memorandum o úvěru od Evropské investiční banky. Sto miliard korun půjde především na nákup nových vlaků a modernizaci železnice, ale i na zlepšení kvality silnic. Na železnici z těchto peněz zmodernizují koridor u Ústí nad Orlicí nebo ostravský železniční uzel.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Peníze z evropské banky plánuje Česko využít pro projekty, které jsou z větší části placené z peněz z Evropské unie. Nahradit mají takzvané národní zdroje, tedy peníze, které pro společné financování evropských projektů putují z rozpočtu přes Státní fond dopravní infrastruktury.

„Zjednodušeně řečeno tím, že úvěr od EIB pokryje zbývající část financování, investiční akce budou plně financovány z prostředků EU. Vzhledem k této skutečnosti máme ve výhledu přibližně pěti let stoprocentní jistotu, že budeme mít zajištěné zdroje na připravené projekty,“ uvedl poslanec a místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník.

Větší část peněz půjde podle dosavadního rozdělení na železnici, jen pro nákup nových železničních vozidel ministerstvo dopravy plánuje využít 44 miliard korun. Zbytek peněz pak bude směřovat do zlepšení kvality silnic a železničních tratí.

Na první plánované projekty pro obnovu železničních tratí by podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody mělo jít téměř 19 miliard korun, z nichž bezmála 8,5 miliardy má připadnout na peníze z EIB. Kromě ostravského uzlu a průjezdu Ústím nad Orlicí jde rovněž o projekty modernizaci trati z Velimi do Poříčan, Lipníku nad Bečvou do Drahotuše, úsek Polom – Suchdol nad Odrou; a trasu Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice.

Správa železnic podle Svobody rovněž peníze z úvěru využije na přestavbu napájecí soustavy pro elektrické vlaky. V současnosti v Česku existují dvě napájecí soustavy, cílem vlády ale je provoz na stejnosměrné soustavě utlumovat a úseky s tímto typem napájení postupně přestavět na střídavý proud.

Základní parametry projektů, které by Česko rádo z půjčených peněz uskutečnilo, zaslalo ministerstvo dopravy do EIB už v únoru. Konkrétní podmínky k jednotlivým akcím zbývá dojednat nyní po podpisu memoranda. Současně úředníci ministerstva připravují materiál pro jednání vlády, která musí úvěr definitivně schválit.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Najdete na iDNES.cz