Analýza je podkladem pro budoucí rozhodnutí vedení města, zda začít stavět prodloužení metra A.
Úsek na letiště by měl podle studie pět nových stanic, měřil by 6,86 kilometru a z Můstku na letiště by cesta trvala 25 minut. Trasa by zahrnovala nové stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré Letiště a Letiště Václava Havla.
Největší vzdálenost by byla mezi Bílou Horou a Dědinou, a to 2,16 kilometru. Naopak nejkratší vzdálenost 0,88 kilometru by byla mezi Dědinou a Dlouhou Mílí.
Další variantou dopravy na letiště je rychlodráha |
Stanice Letiště Václava Havla je navrhována jako ražená v hloubce 21 metrů. Měla by mít takzvané ostrovní nástupiště, tedy do vlaků by se nastupovalo z peronu mezi kolejemi, stejně jako u většiny pražských stanic. Stanice Staré Letiště by měla obsloužit nejen původní letiště, ale v případě výstavby celou lokalitu.
Na Dlouhé Míli je stanice navrhována tak, aby mohla fungovat společně s plánovanou železniční stanicí. „Hlavní význam této stanice spočívá obecně v možnosti vytvoření kvalitního dopravního terminálu,“ píše se v dokumentu.
Končit by tu mohly dálkové nebo příměstské autobusy. Stanice by byla v hloubce přes 33 metrů. Součástí by bylo záchytné parkoviště P+R, o kterém se uvažovalo v plánech již před více než deseti lety.
Praha nechala spočítat cenu metra do Čakovic, vyšlo by na 16 miliard |
Stanice Dědina by byla severozápadně od křižovatky ulic Drnovská a Vlastina a její východ by směřoval přímo do sídliště Dědina. Její podobu bude ale nutné ještě detailně rozpracovat, stejně jako v případě stanic Letiště Václava Havla a Dlouhá Míle, uvádí materiál.
Pod Ruzyní by měla kvůli stabilitě zástavby na povrchu trasa vést hlouběji něž ve zbylých dalších úsecích. To ovlivní i stanici Bílá Hora, která by byla v hloubce 44,4 metru. Měla mít střed mezi křižovatkami ulic Karlovarské a K Motolu a Karlovarské s Thurnovou.
Mezi stanicemi Nemocnice Motol a Bílá Hora by byla trasa vybudována tak, aby umožnila případnou výstavbu trasy do Řep a dále na Zličín, kde by se spojila s trasou B.
Stavba i s přípravami zabere jedenáct let
Z doby výstavby by 6,5 roku měla zabrat příprava, tedy získání všech potřebných dokumentů. Samotná stavba zabere podle analýzy 4,5 roku. Prodloužení by si nevyžádalo principiální změnu územního plánu týkající se dopravy a neodporovalo by ani zásadám územního rozvoje.
O prodloužení metra k letišti v Ruzyni již město v minulosti uvažovalo. Původně měla trasa z Dejvické vést k letišti. Nakonec se město rozhodlo stočit ji do Motola k nemocnici a tady ji ukončit. Stavba byla slavnostně otevřena před necelými třemi roky a vyšla na 21 miliard korun.
Praha rovněž uvažuje o stavbě nového úseku metra C z Letňan do Čakovic, která by trvala 12 let a stála 16 miliard korun. Trasa linky C by se prodloužila o 3,5 kilometru, vznikly by na ní tři další stanice.
Další možností dopravy na letiště je modernizace tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. V úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem má trať vést tunelem.
Připomeňte si ražbu tunelu do stanice metra Petřiny (08/2011)