Pátek 10. dubna 2020, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. dubna 2020 Darja

Hospody ‚na stojáka‘ i bary. S propadem výtoče pivovary bojují novými podniky

  5:00aktualizováno  5:00
Čepované pivo už netáhne tolik, jako dříve. Tuzemské pivovary proto propagují řetězce restaurací, které zahrnují už téměř dvě stovky podniků. Některé vlastní přímo, jiné mají formu franšízy.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Tolik oblíbené „jedno“ v hantýrce pivařů obvykle slibuje příjemný zážitek. Jenže výčepy nacházející se poblíž nádraží či nákupních zón často na lidi nepůsobí příliš vábně. Největší pivovar v zemi, Plzeňský Prazdroj, nedávno rozjel plán, jak toho využít.

První hospodu s názvem Na stojáka, které mají být zaměřeny právě na tuto klientelu, otevřel koncem loňského roku v Mladé Boleslavi. Podobně přeskládal na přelomu roku interiér v českolipském Bistru U Kozla a­ těchto podniků by mělo přibývat.

Plast ne, raději hliník. Obliba piva v plechovkách roste

Na hosty u výčepu čekají místo klasických stolů vyšší barové stolky, čepuje se Gambrinus. „Projekt Na stojáka chceme rozvíjet i v letošním roce. Máme vytipovány další lokality, ale vše je zatím ve fázi jednání,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. V mladoboleslavské hospodě se například modernizoval a rozšířil interiér, což se podle Mráze zúročilo už v prvních měsících.

Pivovar tímto způsobem hledá cestu, jak své značky od Pilsneru Urquell až po Gambrinus prosadit do malých výčepů o velikosti do 60­ metrů čtverečních. Navštěvují je hlavně „štamgasti“ zvyklí za pivo utrácet pravidelně, nicméně segment je kvůli okrajovému zaměření trochu opomíjený.

Prazdroj tvrdí, že nejde o nový koncept, ale jen o technické řešení. Nemá jednotný design, naopak by mělo být šité na míru pro konkrétní podnik.

„Zaměřujeme se na lokality, jimiž prochází hodně lidí, například autobusová a vlaková nádraží nebo místa v blízkosti náměstí či nákupních tříd,“ upřesňuje Mráz.

Klasický pivař vymírá

Tuzemské pivovary do konceptových restaurací investují velké peníze. Podpora podniků, které fungují na bázi franšízových licencí, je spolu s reklamou možností, jak zastavit dlouhodobý pokles prodeje čepovaného piva. Ten je totiž z hlediska marží mnohem zajímavější než lahvová piva v obchodech.

Jak velké jsou restaurační řetězce pivovarů

Plzeňský Prazdroj

Pilsner Urquell Original Restaurant – 32

Kozlovna – 41

Srdcovka (Gambrinus) – 14

Originál 1869 (Gambrinus) – 19

Radegastovna – 20

Pilsnerka – 1

Plzeňka – 5

Pivovary Staropramen

Potrefená Husa – 27

Naše Hospoda – 11

Ostravarna – 4

Výčep Braník – 3

Rodinný pivovar Bernard

Bernard Pub – 6

Bernard Bar – 1

Heineken ČR

Šalanda (Krušovice) – 3

Designové kluby a bary Heineken – 6

Budějovický Budvar

Budvarka – 6

Pivovary Lobkowicz Group

Šnyt – neuvedeno

Podíl čepovaného piva na celkových prodejích nepřetržitě klesá od roku 2003, předloni činil 36 procent. Více piva v hospodách než v maloobchodu se naposledy prodalo v roce 2008. Na druhou stranu tento pokles probíhá i v ostatních zemích.

Otevírání značkových restaurací by mohlo pomoci trend zvrátit. Plzeňský Prazdroj, který je momentálně nejaktivnějším hráčem, předloni navýšil prodeje čepovaného piva o více než dvě procenta. Přičítá to právě dlouhodobým aktivitám na podporu hospod a restaurací. Konceptových hospod má v ­současné době 132, loni jich otevřel 14 a dalších 10 plánuje přidat letos. Jsou mezi nimi podniky řetězců Srdcovka, Kozlovna, Plzeňka či Radegastovna.

Nejnovějším konceptem je Pilsnerka, vzdušný podnik s moderním interiérem pro mladé. Dosud byly hlavní vlajkovou lodí značky Pilsner Urquell podniky Pilsner Urquell Original Restaurant, ale do budoucna se pozornost pivovaru zaměří na modernější Plzeňku, kterých je zatím jen pět.

Na moderní interiér vsadil také národní pivovar Budějovický Budvar, který už dříve začal modernizovat své Budvarky.

Pivaři-pamětníci si ale občas nostalgicky povzdechnou, že z ulic mizí tradiční „nádražky“ a podobné „putyky“. „Začínají být vzácné. Je to dáno i tím, že vymírá klasický pivař, který si každý den po šichtě dal několik kousků,“ říká Tomáš Maier z­ České zemědělské univerzity.

Směr Slovensko

Na mladé dlouhodobě cílí pivovar Bernard, který navíc před dvěma lety kromě svých Pubů začal také s ­otevíráním barů bez klasické kuchyně. Humpolecký rodinný podnik chce letos k šesti restauracím přidat sedmou a zároveň první na Slovensku u Liptovské Mary. Otevřít chce i v pořadí druhý bar.

„Není to ani o zvyšování výtoče sudového piva, ale spíš o reprezentaci značky,“ vysvětluje mluvčí Zdeněk Mikulášek. Mezi pivovary patří mezi výjimky, protože otevírání značkových hospod je doménou velkých skupin.

České pivo si našlo cestu do Číny. Krajan ho přímo tam vaří

Pivovary Staropramen, tuzemská dvojka na trhu, loni otevřely tři podniky a ­instalovaly nové výčepní stojany ve většině svých značkových restaurací. Nyní mají 45 značkových podniků, z toho 27­ Potrefených Hus. „Tomuto kroku přičítáme nárůst objemu prodaného čepovaného piva ve značkových restauracích,“ uvedla mluvčí Denisa Mylbachrová.

Se značkovými restauracemi přišel z pivovarů jako první před jedenadvaceti lety právě Staropramen. Letos má představit nový atypický koncept, který bude kromě jídla lákat i na zábavu.

Do budoucna Pivovary Staropramen plánují další expanzi na Slovensku poté, co loni v Bratislavě představily svůj lidovější koncept Naše hospoda. „V jiných zemích nejsme schopni kontrolovat fungování restaurací, a tudíž garantovat jejich kvalitu,“ tvrdí mluvčí.

„Expanze značkových restaurací na Slovensko je celkem pochopitelná, protože tento trh s pivem je na dovozu a zejména tom z Česka extrémně závislý. Dovozy se na slovenské spotřebě podílejí ze 40 procent, z Česka je to asi 30 procent,“ říká Maier.

Podívejte se, jak dva architekti proměnili opuštěný pivovar v unikátní místo:

  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Vouchery na dovolenou by měly mít hodnotu asi 10 tisíc, plánuje Dostálová

Ministerstvo pro místní rozvoj vidí řešení současné krize cestovního ruchu v podpoře domácí turistiky. V květnu chce...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Živnostníci mohou podávat žádosti o podporu, čas mají až do konce června

Ministerstvo financí spustilo program na podporu živnostníků, jejichž podnikání utrpělo následkem epidemie. Vyplácení...

Vláda obnovila NERV s ekonomy, bankéři i lidmi z velkých firem

Kabinet obnovil činnost Národní ekonomické rady vlády, známé pod zkratkou NERV už z dob krize před deseti lety. Vládě...

Kofola zrušila kvůli koronaviru zakázku na nové sídlo v Dolních Vítkovicích

Výrobce nápojů Kofola koncem března zrušil veřejnou zakázku za 179 milionů korun, ve které vybíral společnost na...

Nedostatkové droždí bude i v obřím balení, rozmáhá se také prodej na váhu

Droždí je v českých obchodech, ať již těch kamenných nebo internetových, stále horkým zbožím. Když se do nich dostane,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz