Největší domácí pojišťovnu čeká odtučňovací kúra, která ji má posílit. Z nepřehledného konglomerátu firem, který Česká pojišťovna zastřešuje, se oddělí část zaměřená na drobné půjčky.
Vznikne nová společnost, Home Credit Grand Holding, která si ze současné pojišťovny odnese do vínku skoro deset miliard korun majetku ve formě podílů, zůstatků na účtech a nerozděleného zisku.
Vyplývá to z nedávno zveřejněného projektu, který na popud Petra Kellnera jako 95procentního majitele mateřské PPF Group připravilo představenstvo pojišťovny. Nová společnost převezme i část dluhů.
Čistou hodnotu převáděného majetku mimo pojišťovnu vyčíslil znalec E&Y Valuations na téměř 3,4 miliardy korun. Stejná společnost ohodnotila loni celou pojišťovnu na šedesát tři miliard.
Kellnerova PPF Group, které po loňském vytěsnění drobných akcionářů patří sto procent pojišťovny, deklarovala, že do konce rozdělení zůstane jediným akcionářem.
Podle vedení České pojišťovny je hlavním cílem "oddělit byznys, který přímo nesouvisí s pojišťovnictvím", a vytvořit "čistý profil" společnosti. Kellner tím dokončí vytvoření kostry dvounohého obra, který vykročí různými směry.
Nově vytvořená "superpůjčovna", sjednocený Home Credit, vyrazí za dvouciferným růstem počtu vydaných úvěrových karet, půjček a klientů na Východ. Zatím se splátkový prodejce nejlépe uchytil v Rusku a svůj recept na nákupy bez peněz chce předepisovat v celé střední a východní Evropě.
Česká pojišťovna s celkovými aktivy přes sto třicet miliard korun je ve svém podnikání svázána řadou regulí, které ji na rozdíl od Home Creditu brzdí v expanzi do zahraničí. Navíc snad v každém souboji o cizí pojišťovnu narazí na silné nadnárodní kolosy, jako je francouzská Axa či německá Allianz, tak jako naposledy v srbské DDOR Novi Sad.
Pojišťovna, která loni pracovala na vylepšení svých výsledků prostřednictvím prodeje nadbytečných budov, podílů a zeštíhlení o šest set zaměstnanců, je možným kandidátem na návrat na pražskou burzu. Na ní byla od kuponové privatizace až do půlky minulého roku.
Stejnou možnost u Home Creditu připustili už dříve vedoucí manažeři PPF. Mluvčí skupiny Dita Fuchsová v zaslaném prohlášení uvedla: "Řešení další struktury vlastnictví Home Credit i České pojišťovny s výše uvedeným procesem nesouvisí. V projektu se neřeší otázky budoucí struktury, ale jasné oddělení dvou obchodních oblastí."
PPF a její dceřiné společnosti loni a letos investovaly až několik desítek milionů korun do přilákání nových lidí, kteří jsou schopni komunikovat s investičními bankéři a připravit je na "velký třesk".
"Zprůhledňují vazby, rozdělují svůj byznys na regulovaný a neregulovaný. Dobře si dokážu představit, že pojišťovna je kandidát na návrat na burzu," říká Jan Sýkora, společník Wood&Company, která uváděla farmaceutickou Zentivu na trh v Praze a Londýně.
Podle něj však záleží na úvaze manažerů pojišťovny a Home Creditu, zda vůbec potřebují další kapitál na expanzi, nebo využijí vhodného okamžiku pro zpeněžení části firmy. "Je otázka, zda je to pro ně pravá cesta, ale zvenčí je vidět, že dělají svůj domácí úkol dobře," dodává Sýkora.
Více kapitálu se může nejbohatšímu Čechovi, jehož osobní majetek odhadl časopis Forbes na tři miliardy dolarů, hodit. Home Credit otevřel pobočku letos v Kazachstánu, už delší dobu signalizuje koupi pojišťovny či splátkového prodejce na Ukrajině.
V Rusku, kde patří do trojky největších, musí PPF průběžně posilovat kapitál v rychle rostoucí Home Credit and Finance Bank. Navíc i na rozlehlých ruských pláních konkurence houstne. Naposledy před měsícem koupila maďarská OTP Bank blízkého konkurenta, banku Investsberbank téměř za půl miliardy dolarů.
"Zahraniční investoři teď skupují ruské banky, které mají širokou pobočkovou síť a zkušenosti se spotřebními úvěry," reagoval Vladlen Kuzněcov, moskevský analytik v ratingové agentuře Moody’s.
K přilákání investorů, třeba i prostřednictvím burzy, je potřeba vytvořit i dobrý mediální obraz společnosti. Zvlášť u pojišťovny, k jejímuž ovládnutí využil Kellner kuponové fondy spravované PPF a která minulý rok vytěsnila minoritní akcionáře.
Podle lidí, seznámených s úvahami o vstupu na burzu, mohou podobné drobnosti rozhodnout o dalším směru expanze. "Akcie pojišťovny byly velmi kvalitní a PPF za ně nabídla velmi slušnou cenu," říká Roman Koděra, vedoucí makléř společnosti Patria Direct.
Cena 21 288 korun za akcii vycházela z posudku, který loni účetně ocenil pojišťovnu na šedesát tři miliard korun, o třetinu výš, než se tehdy prodávala na burze. Nárůst hodnoty pojišťovny na burze, kde se pohybovala necelá dvě procenta společnosti, byl impozantní.
Na konci roku 2000 dosáhla tržní kapitalizace společnosti 7,2 miliardy korun, o čtyři roky později byla šestinásobná. "Do PPF přišla celá zajímavá skupina lidí. Je vidět, že připravují expanzi. Jestli půjdou přes burzu, je v rovině spekulací," míní Koděra.
Pražská burza přitáhla v posledních dvou letech tři nové tituly, které se obchodují i v zahraničí. Majitele televize Nova CME, stavitelskou společnost Orco a farmaceutickou Zentivu. S výjimkou váhající CME se svezly s rostoucí ekonomikou a jsou považovány za úspěšný vstup.
Podle odhadů české burzy je samotný postup uvedení firmy na trh otázkou jen čtyř měsíců. "Ale už v ten okamžik to musí být auditovaná, rozumně transparentní firma, která je snadno pochopitelná. A to trvá," říká Petr Koblic, šéf burzy v Praze.
Věří, že nové akcie přijdou, a příliš ho nevzrušuje ani konkurence okolních burz. "Lidé obchodují to, o čem čtou v novinách. Bylo by tragickou chybou, kdyby české firmy nechodily i na českou burzu," dodává Koblic.