Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi a elektrokola. Do práce na nich nejezdí a kvůli přečipování hrozí nehody

Alespoň pro občasné dojíždění do zaměstnání používá elektrokolo v Česku 15,4 procenta lidí. Další zhruba čtyři a půl procenta ho využívají jako dopravní prostředek na nákupy, nebo když potřebují něco zařídit. Fakticky je majitelé používají podle ankety Centra dopravního výzkumu (CDV) k rekreačním aktivitám nebo ke sportu, k čemuž se přihlásilo přes 80 procent lidí. U elektrokol je také vyšší riziko vážných nehod, i kvůli „vypínání“ jejich omezovačů rychlosti.

ilustrační snímek | foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Důvodem, proč je kolo a elektrokolo v provozu stále strojem podivínů, je do značné míry stále nedostatečná síť bezpečných cyklostezek. Zejména ve městech je podle dopravního experta a jednatele spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslava Martinka jízda na kole poměrně nebezpečný způsob dopravy. Česko je tak za západní Evropou v počtu lidí dojíždějících do práce na kole pozadu, protože je jízda byť i­ ve vyhrazeném pruhu mezi auty neláká.

Běžně totiž platí, že kolo jako preferovaný dopravní prostředek volí ti, kteří dojíždějí do pětikilometrové vzdálenosti. U elektromotorek a elektrokol je pak komfortní vzdálenost, kdy člověk nedorazí unavený nebo zpocený, deset až dvanáct kilometrů. Lidé ale musí mít cesty, na kterých se budou cítit bezpečně.

Těžkých nehod je hodně

Nepřekvapí proto, že většina lidí z necelých šesti set respondentů elektrokola nejčastěji používá právě na cyklostezkách nebo na lesních a polních cestách, kdy je setkání s auty spíše výjimečné. I přesto počet nejzávažnějších nehod se smrtelným zraněním elektrocyklisty v Česku rok od roku vzrůstá spolu s tím, jak se prodej elektrokol rozmáhá. Ke zhruba 5,5 milionu jízdních kol v Česku mezi roky 2016 a až 2020 přibylo na tři sta tisíc elektrokol. Na počtu smrtelných nehod ale mají elektrokola výrazně vyšší podíl, než kolik by odpovídalo jejich zastoupení. Například vloni podle dat CDV na silnicích zahynulo 28 cyklistů a 12 lidí na elektrokolech.

Většina oslovených považuje oba dopravní prostředky za stejně bezpečné. To ale podle oslovených expertů rozhodně neplatí u takzvaných přečipovaných elektrokol, která cyklistovi pomáhají s výkonem i po dosažení 25kilometrové rychlosti. Přestože je takováto úprava zakázaná, není nijak výjimečné, když i oficiální prodejci toto přečipování zákazníkům umožňují. Podle ankety se s tím setkalo přes 12 procent respondentů a ještě o procentní bod vyšší podíl respondentů připustil, že přečipované kolo používá.

Problémy s policií i pojišťovnou

Podle Lukáše Kaduly bude počet lidí s přečipovanými elektrokoly ještě mnohem vyšší, ne všichni jsou podle něj ochotni se k tomu i v anonymní anketě přiznat.

Cyklista může za přečipované elektrokolo zaplatit i desetitisícikorunovou pokutu. Mnohem více by ale peněženku majitele takovéhoto elektrokola provětralo, kdyby přečipování místo strážníků po nehodě odhalila pojišťovna.

„Elektrokola jsou těžší než klasická kola, adekvátně k tomu roste brzdná dráha, zvyšují se odstředivé síly při průjezdu zatáčkou,“ popsal rozdíly mezi klasickým a elektrokolem Roman Budský ze spolku Vize 0, který se zabývá snižováním počtu nehod na tuzemských silnicích.

Při vyšších rychlostech, které přečipovaná kola umožňují i ­méně zdatným cyklistům, to pak podle něj může vést k vyššímu počtu nehod se zraněními. Elektrokola si navíc pořizují i starší lidé, kteří by na klasické jízdní kolo už nesedli. To potvrzuje i průzkum CDV, podle kterého je zhruba 91 procent uživatelů ve věkové kategorii nad 34 let a zhruba 37 procent dosáhlo 55 let nebo jsou starší.

Právě kombinace vyššího věku a­ odstraněného rychlostního omezovače pak podle expertů stojí za řadou nehod.

Proto se problematikou už začínají zabývat i pojišťovny. Přečipované kolo je totiž podle české legislativy nezpůsobilé k provozu na silnicích. „Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala,“ uvádí k­ problematice tuningu elektrokol pojišťovna Uniqa.

10. července 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Kellnerová s partnerem koupili hotel v Krkonoších. Součástí je atomový bunkr

Novým majitelem čtyřhvězdičkového Harmony Club Hotelu ve Špindlerově Mlýně se stal právník a investor Tomáš Otruba, který horský hotel koupil spolu se svou partnerkou, nejbohatší Češkou Renátou...

Aerolinky vykázaly z letadla černochy kvůli zápachu. Dopravce slibuje nápravu

Tři muži černé pleti žalují leteckou společnost American Airlines kvůli rasové diskriminaci. Tvrdí, že je dopravce vyloučil z přepravy kvůli jejich tělesnému zápachu. „Všechna tvrzení o diskriminaci...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Švédsko se rozloučilo s hotovostí. Zato masivně přibylo digitální kriminality

Mezi evropské lídry bezhotovostních transakcí se dlouhá léta řadí Švédsko. K trendu však neodmyslitelně patří také nárůst kybernetických finančních podvodů. Zemi v poslední době zasáhly tak výrazně,...

Západní zboží dál míří do Ruska. I díky Nizozemci, který na tom zbohatl

Společnost Nike přestala prodávat své sportovní oblečení v Rusku už krátce po zahájení invaze na Ukrajině. I přes odchod z trhu se ale oblečení této značky z Ruska nevytratilo. Stále je k dispozici...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Potraviny jako před krizí. Kuřecí za stovku, cibule i za patnáct, říká web

Ceny některých potravin proti stejnému období minulého roku výrazně zlevnily. U některých zemědělských komodit je to dokonce až o padesát procent. Hlavním důvodem je pokles cen vstupních surovin,...

Čína povolila Dánům dovoz přípravku na hubnutí. Místní už chystají napodobeniny

Čína schválila používání populárního přípravku na hubnutí Wegovy, který vyrábí dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk. Čína je druhou největší ekonomikou na světě ze Spojenými státy a podle...

Strašák pro bohaté Francouze. Spojená levice chce pro ně 90procentní daň

Už za pár dnů se ve Francii uskuteční předčasné parlamentní volby. Červencové hlasování může poměrně dramaticky změnit politickou mapu země. O své slovo se hlásí i aliance levicových stran, která v...

Třineckým železárnám se vypařily dvě miliardy zisku. Mohou za to drahé energie

Třineckým železárnám loni výrazně klesl zisk, dosáhl 44 milionů korun. O rok dříve byl přitom čistý zisk firmy 2,393 miliardy korun. Železárny se potýkaly s vysokými cenami energií i poklesem...

Odvážnější Češi. O více peněz si hodlá říct 27 procent zaměstnanců, říká studie

V nejbližších měsících si v práci chce říct o více peněz 27 procent českých zaměstnanců. To je sice nejvíce za poslední tři roky, Češi však stále patří mezi ty, kteří si o navýšení říkají nejméně....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...

Zpěvačka Katy Perry ukázala prsa. Fanoušci řeší, zda to má zapotřebí

Katy Perry (39) vydá v červenci nový singl s názvem Woman’s World, který podpoří i videoklipem. Aby řádně nalákala své...

Velká proměna Michala Davida: dvacet kilo dole. Žádné pivo, ale fitko a tenis

Michal David (63) zhubl v posledních měsících dvacet kilo a cítí se výborně. V rozhovoru pro iDNES.cz muzikant...

Příběh Vlaďky: Jsem v šoku. Manžel má milenku, je starší a ošklivější než já

Neříkám, že naše manželství nemělo žádné mouchy, ale myslela jsem si, že nám to docela klape. Pravda je ale někde...