Neděle 28. května 2023, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. května 2023 Vilém

Češi a elektrokola. Do práce na nich nejezdí a kvůli přečipování hrozí nehody

Alespoň pro občasné dojíždění do zaměstnání používá elektrokolo v Česku 15,4 procenta lidí. Další zhruba čtyři a půl procenta ho využívají jako dopravní prostředek na nákupy, nebo když potřebují něco zařídit. Fakticky je majitelé používají podle ankety Centra dopravního výzkumu (CDV) k rekreačním aktivitám nebo ke sportu, k čemuž se přihlásilo přes 80 procent lidí. U elektrokol je také vyšší riziko vážných nehod, i kvůli „vypínání“ jejich omezovačů rychlosti.

ilustrační snímek | foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Důvodem, proč je kolo a elektrokolo v provozu stále strojem podivínů, je do značné míry stále nedostatečná síť bezpečných cyklostezek. Zejména ve městech je podle dopravního experta a jednatele spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslava Martinka jízda na kole poměrně nebezpečný způsob dopravy. Česko je tak za západní Evropou v počtu lidí dojíždějících do práce na kole pozadu, protože je jízda byť i­ ve vyhrazeném pruhu mezi auty neláká.

Běžně totiž platí, že kolo jako preferovaný dopravní prostředek volí ti, kteří dojíždějí do pětikilometrové vzdálenosti. U elektromotorek a elektrokol je pak komfortní vzdálenost, kdy člověk nedorazí unavený nebo zpocený, deset až dvanáct kilometrů. Lidé ale musí mít cesty, na kterých se budou cítit bezpečně.

Těžkých nehod je hodně

Nepřekvapí proto, že většina lidí z necelých šesti set respondentů elektrokola nejčastěji používá právě na cyklostezkách nebo na lesních a polních cestách, kdy je setkání s auty spíše výjimečné. I přesto počet nejzávažnějších nehod se smrtelným zraněním elektrocyklisty v Česku rok od roku vzrůstá spolu s tím, jak se prodej elektrokol rozmáhá. Ke zhruba 5,5 milionu jízdních kol v Česku mezi roky 2016 a až 2020 přibylo na tři sta tisíc elektrokol. Na počtu smrtelných nehod ale mají elektrokola výrazně vyšší podíl, než kolik by odpovídalo jejich zastoupení. Například vloni podle dat CDV na silnicích zahynulo 28 cyklistů a 12 lidí na elektrokolech.

Většina oslovených považuje oba dopravní prostředky za stejně bezpečné. To ale podle oslovených expertů rozhodně neplatí u takzvaných přečipovaných elektrokol, která cyklistovi pomáhají s výkonem i po dosažení 25kilometrové rychlosti. Přestože je takováto úprava zakázaná, není nijak výjimečné, když i oficiální prodejci toto přečipování zákazníkům umožňují. Podle ankety se s tím setkalo přes 12 procent respondentů a ještě o procentní bod vyšší podíl respondentů připustil, že přečipované kolo používá.

Problémy s policií i pojišťovnou

Podle Lukáše Kaduly bude počet lidí s přečipovanými elektrokoly ještě mnohem vyšší, ne všichni jsou podle něj ochotni se k tomu i v anonymní anketě přiznat.

Cyklista může za přečipované elektrokolo zaplatit i desetitisícikorunovou pokutu. Mnohem více by ale peněženku majitele takovéhoto elektrokola provětralo, kdyby přečipování místo strážníků po nehodě odhalila pojišťovna.

„Elektrokola jsou těžší než klasická kola, adekvátně k tomu roste brzdná dráha, zvyšují se odstředivé síly při průjezdu zatáčkou,“ popsal rozdíly mezi klasickým a elektrokolem Roman Budský ze spolku Vize 0, který se zabývá snižováním počtu nehod na tuzemských silnicích.

Při vyšších rychlostech, které přečipovaná kola umožňují i ­méně zdatným cyklistům, to pak podle něj může vést k vyššímu počtu nehod se zraněními. Elektrokola si navíc pořizují i starší lidé, kteří by na klasické jízdní kolo už nesedli. To potvrzuje i průzkum CDV, podle kterého je zhruba 91 procent uživatelů ve věkové kategorii nad 34 let a zhruba 37 procent dosáhlo 55 let nebo jsou starší.

Právě kombinace vyššího věku a­ odstraněného rychlostního omezovače pak podle expertů stojí za řadou nehod.

Proto se problematikou už začínají zabývat i pojišťovny. Přečipované kolo je totiž podle české legislativy nezpůsobilé k provozu na silnicích. „Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala,“ uvádí k­ problematice tuningu elektrokol pojišťovna Uniqa.

10. července 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Nové dámské plavky předvádí muž, lidé hrozí slavnému Adidasu bojkotem

Značka sportovního oblečení a obuvi Adidas představila ve spolupráci s jihoafrickým návrhářem Richim Mnisim novou...

Zákazníci zboží házejí na podlahu. Americký řetězec stahuje LGBT produkty

Výhrůžky ze strany zákazníků přiměly prodejny řetězce Target v USA stáhnout některé výrobky z každoroční kolekce zboží...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Haribo stahuje z Lidlu své produkty. Výpadek se dotkne i českého trhu

V prodejnách Lidl po celé Evropě v současné době docházejí gumoví medvídci a další výrobky značky Haribo. Podle lidí...

Soláry, co vydělávají i v noci. Do pěti let chceme na burzu, říká mladý šéf

Premium Fotovoltaika na střeše jde tak trochu proti přirozenosti člověka. Nejvíce elektřiny vyrábí, když to zrovna není moc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlevněte, nebo nestavíte. Ministru Kupkovi došla trpělivost s cenami na železnici

Kilometr železniční trati pořizuje Česko dráž než kilometr dálnice. Zatímco na stavbě silnic se státu dlouhodobě daří...

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

Minipivovar vyřešil chybějící personál po svém, spustil samoobslužný výčep

Nedostatek číšníků a servírek na trhu práce i rostoucí náklady na provoz restaurací vyřešil po svém provozovatel...

PPF koupila podíly v polské firmě InPost, která provozuje síť výdejních boxů

Skupina PPF kupuje od společnosti soukromého kapitálu Advent International patnáctiprocentní podíl v polské firmě...

Stát chce danit prodej firem. Některé zváží podnikání jinde, menší se bojí

Premium Součástí vládního balíku, který má dostat rozpočet zpátky na nohy, je zdanění příjmů z prodeje podílů ve firmách i...

Výměnu kotle neodkládejte na topnou sezonu. Na nový přispěje stát dotacemi

Výměnu zastaralého kotle stále odsouvá asi 220 tisíc domácností. Času přitom není mnoho. Zákaz vstoupí v platnost už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Taťána lže a mstí se, říká Brzobohatý. Rád se převlékám za ženu, připouští

Modelka Taťána Kuchařová (35) v církevní žalobě píše, že její bývalý muž Ondřej Brzobohatý (40) není sexuálně vyhraněn....

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...