Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Češi a elektrokola. Do práce na nich nejezdí a kvůli přečipování hrozí nehody

Alespoň pro občasné dojíždění do zaměstnání používá elektrokolo v Česku 15,4 procenta lidí. Další zhruba čtyři a půl procenta ho využívají jako dopravní prostředek na nákupy, nebo když potřebují něco zařídit. Fakticky je majitelé používají podle ankety Centra dopravního výzkumu (CDV) k rekreačním aktivitám nebo ke sportu, k čemuž se přihlásilo přes 80 procent lidí. U elektrokol je také vyšší riziko vážných nehod, i kvůli „vypínání“ jejich omezovačů rychlosti.

ilustrační snímek | foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Důvodem, proč je kolo a elektrokolo v provozu stále strojem podivínů, je do značné míry stále nedostatečná síť bezpečných cyklostezek. Zejména ve městech je podle dopravního experta a jednatele spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslava Martinka jízda na kole poměrně nebezpečný způsob dopravy. Česko je tak za západní Evropou v počtu lidí dojíždějících do práce na kole pozadu, protože je jízda byť i­ ve vyhrazeném pruhu mezi auty neláká.

Běžně totiž platí, že kolo jako preferovaný dopravní prostředek volí ti, kteří dojíždějí do pětikilometrové vzdálenosti. U elektromotorek a elektrokol je pak komfortní vzdálenost, kdy člověk nedorazí unavený nebo zpocený, deset až dvanáct kilometrů. Lidé ale musí mít cesty, na kterých se budou cítit bezpečně.

Těžkých nehod je hodně

Nepřekvapí proto, že většina lidí z necelých šesti set respondentů elektrokola nejčastěji používá právě na cyklostezkách nebo na lesních a polních cestách, kdy je setkání s auty spíše výjimečné. I přesto počet nejzávažnějších nehod se smrtelným zraněním elektrocyklisty v Česku rok od roku vzrůstá spolu s tím, jak se prodej elektrokol rozmáhá. Ke zhruba 5,5 milionu jízdních kol v Česku mezi roky 2016 a až 2020 přibylo na tři sta tisíc elektrokol. Na počtu smrtelných nehod ale mají elektrokola výrazně vyšší podíl, než kolik by odpovídalo jejich zastoupení. Například vloni podle dat CDV na silnicích zahynulo 28 cyklistů a 12 lidí na elektrokolech.

Většina oslovených považuje oba dopravní prostředky za stejně bezpečné. To ale podle oslovených expertů rozhodně neplatí u takzvaných přečipovaných elektrokol, která cyklistovi pomáhají s výkonem i po dosažení 25kilometrové rychlosti. Přestože je takováto úprava zakázaná, není nijak výjimečné, když i oficiální prodejci toto přečipování zákazníkům umožňují. Podle ankety se s tím setkalo přes 12 procent respondentů a ještě o procentní bod vyšší podíl respondentů připustil, že přečipované kolo používá.

Problémy s policií i pojišťovnou

Podle Lukáše Kaduly bude počet lidí s přečipovanými elektrokoly ještě mnohem vyšší, ne všichni jsou podle něj ochotni se k tomu i v anonymní anketě přiznat.

Cyklista může za přečipované elektrokolo zaplatit i desetitisícikorunovou pokutu. Mnohem více by ale peněženku majitele takovéhoto elektrokola provětralo, kdyby přečipování místo strážníků po nehodě odhalila pojišťovna.

„Elektrokola jsou těžší než klasická kola, adekvátně k tomu roste brzdná dráha, zvyšují se odstředivé síly při průjezdu zatáčkou,“ popsal rozdíly mezi klasickým a elektrokolem Roman Budský ze spolku Vize 0, který se zabývá snižováním počtu nehod na tuzemských silnicích.

Při vyšších rychlostech, které přečipovaná kola umožňují i ­méně zdatným cyklistům, to pak podle něj může vést k vyššímu počtu nehod se zraněními. Elektrokola si navíc pořizují i starší lidé, kteří by na klasické jízdní kolo už nesedli. To potvrzuje i průzkum CDV, podle kterého je zhruba 91 procent uživatelů ve věkové kategorii nad 34 let a zhruba 37 procent dosáhlo 55 let nebo jsou starší.

Právě kombinace vyššího věku a­ odstraněného rychlostního omezovače pak podle expertů stojí za řadou nehod.

Proto se problematikou už začínají zabývat i pojišťovny. Přečipované kolo je totiž podle české legislativy nezpůsobilé k provozu na silnicích. „Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala,“ uvádí k­ problematice tuningu elektrokol pojišťovna Uniqa.

10. července 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Čína zprovoznila revoluční solární elektrárnu. Dokáže proud vyrábět i v noci

Už na konci letošního roku by se měla do provozu dostat první dvouvěžová (twin-tower) solární elektrárna na světě. Nachází se v Číně a ročně zvládne vyrobit až 1,8 miliardy kWh energie. Převratnou...

27. července 2024

Češi ročně vyhodí tisíce tun textilu. Zrecykluje se asi 15 procent, říká expertka

V Česku se znovu použije či zrecykluje přibližně 15 procent textilu, který se vyhodí, řekla ČTK analytička Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) Andrea Veselá. Export použitého textilu podle ní...

27. července 2024  9:18

Turisté, nebo místní? Starosta Barcelony má jasno, zvyšuje daň pro návštěvníky

Hlavní město Španělska, stejně jako mnoho dalších turistických cílů, hledá rovnováhu mezi turismem a zájmy místních obyvatel. Nyní město plánuje zvýšit turistikou daň pro návštěvníky, kteří sem...

27. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....