Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

  0:46aktualizováno  0:46
Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5 procenta, MND kalkuluje se šestiprocentní slevou. ČEZ výrazně snížil ceny ještě před začátkem zimy. Lidé, kteří používají plyn k vytápění, díky tomu mohou ušetřit až tisícovku ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

„Velcí hráči si mohou snížení cen aktuálně dovolit a postupují velmi aktivně. Ukazuje se, že trh plně funguje,“ říká výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

„Je to nutné chápat jako důsledek ostré konkurence. Pro získání nových zákazníků je dodavatel ochoten vzdát se části obchodní marže,“ dodává ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií a analytik ENA Jiří Gavor.

Mírné zvýšení velkoobchodních cen zrušil vliv sílící koruny. Ani jeden z nich však nečeká, že by plynaři přistoupili během roku k dalšímu zlevnění. „Situace na trhu tomu neodpovídá,“ tvrdí Gavor.

Ceny energií.

U elektřiny je situace trochu jiná. Velkoobchodní ceny totiž během loňska podstatně stouply a dodavatelé nemají moc prostoru pohnout s cenou pro domácnosti směrem dolů. Naopak, řada menších prodejců, kteří dosud nabízeli elektřinu levněji než velcí hráči, byla nucena vývoj na energetických burzách ve svých cenících zohlednit a domácnostem o něco zdražit.

Většina velkých hráčů, jako například ČEZ, zatím drží loňské ceny. „Ceny elektřiny pro zákazníky budeme držet na současných úrovních, dokud to bude možné. Za dva roky stouply ceny elektřiny na burzách téměř na dvojnásobek. ČEZ ale nakupuje elektřinu pro zákazníky s dostatečným předstihem,“ uvádí mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Ceny energií.

Taková strategie včasného nákupu se obchodníkům vyplatí právě ve chvíli, kdy ceny na burzách rostou. Mohou totiž dodávky pro zákazníky zajistit za dřívější nižší ceny. Naopak v době, kdy cena na burze klesá, je nejvýhodnější nakupovat až na poslední chvíli – tak často postupovali menší dodavatelé.

Nyní se tedy může domácnostem vyplatit, pokud se uvážou dodavateli na delší dobu, a zafixují si tím současnou cenu.

Trh se může rozhýbat

„Příští rok se podle všeho budeme muset připravit na další vlnu zdražení. Pokud nedojde k radikálnímu obratu na burze, což nečekám,“ říká Gavor. Od roku 2015 také přibývá zákazníků, kteří se nechají zlákat výhodnější nabídkou od konkurence.

 „Zvýšení počtu změn dodavatele přičítám rostoucím cenám komodit, kdy rozdíly mezi dodavateli mohou být znovu zajímavé. Pokud bude růst cen pokračovat, může se trh ještě více rozhýbat,“ míní Jan Palaščák, spolumajitel a ředitel dodavatele Amper Market.

Potenciál k tomu, aby lidé měnili dodavatele častěji, existuje. „Jsou zákazníci, kteří hledají nejlepší nabídku každý rok, a jsou tací, kteří ještě dodavatele vůbec nezměnili. Těch je více než 60 procent,“ říká obchodní ředitel Bohemia Energy Libor Holub. Tím, že nepřecházejí k levnějšímu dodavateli, přicházejí Češi podle něj o 6,5 miliardy korun.

Ceny energií.

Cena je přitom jen jedním z faktorů, dle něhož se lidé rozhodují. U­ velkých dodavatelů například zákazníci oceňují kamenné pobočky nebo větší počet inovací, u menších zase flexibilitu. Ruml proto předpokládá, že v příštích letech dojde na plynové frontě spíše k další konsolidaci trhu. „Uspějí jen ti, kdo nabídnou ‚něco navíc‘,“ míní Ruml.

„Cena a celková úspora hraje prim, stále větší důraz se však klade na doprovodné služby, synergie z nabídek obou komodit, pozitivní doporučení známých, přátel a poskytovaný servis,“ říká mluvčí Centropol Aleš Pospíšil. Podle Holuba může hrát roli například to, jak dodavatelé pomohou lidem odhalit úspory či pomohou s realizací úsporných opatření, včetně jejich financování.

Přitlačit na dodavatele chce i spotřebitelská organizace dTest. Ta tento týden – potřetí v řadě – vyhlásila aukci s cílem vysoutěžit pro velkou skupinu zákazníků levnější elektřinu a plyn.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Osm německých letišť v úterý zruší stovky letů. Stávka se dotkne i Česka

Letiště v německém Frankfurtu. Ilustrační foto

Nejméně stovky letů zruší v úterý německá letiště kvůli stávkám bezpečnostního personálu. Jen na nejfrekventovanějším...

Nemít velvyslanectví v Singapuru je chyba. Musíme to napravit, soudí Babiš

Premiér Andrej Babiš zahájil svou týdenní pracovní cestu po Asii v Singapuru,...

Premiér Andrej Babiš považuje za chybu, že Česká republika nemá velvyslanectví v Singapuru. Novinářům to řekl po...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Najdete na iDNES.cz