(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

  • 50
Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5 procenta, MND kalkuluje se šestiprocentní slevou. ČEZ výrazně snížil ceny ještě před začátkem zimy. Lidé, kteří používají plyn k vytápění, díky tomu mohou ušetřit až tisícovku ročně.

„Velcí hráči si mohou snížení cen aktuálně dovolit a postupují velmi aktivně. Ukazuje se, že trh plně funguje,“ říká výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

„Je to nutné chápat jako důsledek ostré konkurence. Pro získání nových zákazníků je dodavatel ochoten vzdát se části obchodní marže,“ dodává ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií a analytik ENA Jiří Gavor.

Mírné zvýšení velkoobchodních cen zrušil vliv sílící koruny. Ani jeden z nich však nečeká, že by plynaři přistoupili během roku k dalšímu zlevnění. „Situace na trhu tomu neodpovídá,“ tvrdí Gavor.

Ceny energií.

U elektřiny je situace trochu jiná. Velkoobchodní ceny totiž během loňska podstatně stouply a dodavatelé nemají moc prostoru pohnout s cenou pro domácnosti směrem dolů. Naopak, řada menších prodejců, kteří dosud nabízeli elektřinu levněji než velcí hráči, byla nucena vývoj na energetických burzách ve svých cenících zohlednit a domácnostem o něco zdražit.

Většina velkých hráčů, jako například ČEZ, zatím drží loňské ceny. „Ceny elektřiny pro zákazníky budeme držet na současných úrovních, dokud to bude možné. Za dva roky stouply ceny elektřiny na burzách téměř na dvojnásobek. ČEZ ale nakupuje elektřinu pro zákazníky s dostatečným předstihem,“ uvádí mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Ceny energií.

Taková strategie včasného nákupu se obchodníkům vyplatí právě ve chvíli, kdy ceny na burzách rostou. Mohou totiž dodávky pro zákazníky zajistit za dřívější nižší ceny. Naopak v době, kdy cena na burze klesá, je nejvýhodnější nakupovat až na poslední chvíli – tak často postupovali menší dodavatelé.

Nyní se tedy může domácnostem vyplatit, pokud se uvážou dodavateli na delší dobu, a zafixují si tím současnou cenu.

Trh se může rozhýbat

„Příští rok se podle všeho budeme muset připravit na další vlnu zdražení. Pokud nedojde k radikálnímu obratu na burze, což nečekám,“ říká Gavor. Od roku 2015 také přibývá zákazníků, kteří se nechají zlákat výhodnější nabídkou od konkurence.

 „Zvýšení počtu změn dodavatele přičítám rostoucím cenám komodit, kdy rozdíly mezi dodavateli mohou být znovu zajímavé. Pokud bude růst cen pokračovat, může se trh ještě více rozhýbat,“ míní Jan Palaščák, spolumajitel a ředitel dodavatele Amper Market.

Potenciál k tomu, aby lidé měnili dodavatele častěji, existuje. „Jsou zákazníci, kteří hledají nejlepší nabídku každý rok, a jsou tací, kteří ještě dodavatele vůbec nezměnili. Těch je více než 60 procent,“ říká obchodní ředitel Bohemia Energy Libor Holub. Tím, že nepřecházejí k levnějšímu dodavateli, přicházejí Češi podle něj o 6,5 miliardy korun.

Ceny energií.

Cena je přitom jen jedním z faktorů, dle něhož se lidé rozhodují. U­ velkých dodavatelů například zákazníci oceňují kamenné pobočky nebo větší počet inovací, u menších zase flexibilitu. Ruml proto předpokládá, že v příštích letech dojde na plynové frontě spíše k další konsolidaci trhu. „Uspějí jen ti, kdo nabídnou ‚něco navíc‘,“ míní Ruml.

„Cena a celková úspora hraje prim, stále větší důraz se však klade na doprovodné služby, synergie z nabídek obou komodit, pozitivní doporučení známých, přátel a poskytovaný servis,“ říká mluvčí Centropol Aleš Pospíšil. Podle Holuba může hrát roli například to, jak dodavatelé pomohou lidem odhalit úspory či pomohou s realizací úsporných opatření, včetně jejich financování.

Přitlačit na dodavatele chce i spotřebitelská organizace dTest. Ta tento týden – potřetí v řadě – vyhlásila aukci s cílem vysoutěžit pro velkou skupinu zákazníků levnější elektřinu a plyn.