Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Máme nové vlaky, tak plaťte. České dráhy chtějí po krajích peníze navíc

  4:59
České dráhy chtějí na příští rok od krajů minimálně o půl miliardy korun navíc za to, že provozují osobní a spěšné vlaky hlavně na regionálních tratích. Jsou to peníze, na které máme podle dlouhodobých smluv nárok, tvrdí mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dopravce chce však nově peníze i za to, že na krajem dotované spoje nasadil nové vlaky, které pořídil z velké části z evropských peněz.

České dráhy chtějí po krajích půl miliardy navíc. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Například od Středočeského kraje dráhy chtějí za nově nakoupené patrové jednotky CityElefant celkem třináct milionů korun ročně za navýšení odpisů, které jim pořízení nových vlaků přineslo. "Rozhodně to není něco, co chceme zaplatit. Budeme o tom ještě jednat," řekl náměstek pro dopravu ve Středočeském kraji Miloš Petera (ČSSD).

Dráhy tvrdí, že na příspěvek na odpisy mají nárok, protože už před uzavřením smluv na dotace z regionálních operačních programů kraje přislíbily, že budou jednat o dopadech nákladů po nasazení těchto vozidel. "Tento příslib byl nutný už proto, že by nemohly být uzavřeny smlouvy o dotaci na vozidla, a tím by nebyly čerpány finance z EU," řekl Joklík.

ČD poukazují na to, že ve Středočeském kraji investovaly 4,5 miliardy korun, a to do souprav pořízených mimo regionální operační programy. Závazek modernizace z desetiletých smluv tak splnily. Podle Joklíka navíc ČD od většiny krajů dosud nedostaly slíbený přiměřený dvouprocentní zisk, přestože úspory i investice plní. 

Kraje však tvrdí, že k nákupu nových vlaků se dráhy často zavázaly samy v dlouhodobých smlouvách, a proto se k placení nemají. Peníze navíc za nové vlaky chtějí dráhy na příští rok od všech krajů s výjimkou Jihomoravského. Někde už spory o navýšení plateb za odpisy vedly k převodu některých nových vlaků do jiných míst. Například v případě Vysočiny se dráhy rozhodly, že část nových motoráků Stadler umístí do Pardubického a Libereckého kraje.

V dalších letech navíc bude objem odpisů ještě růst, dráhy mohutně investují do obnovy svých vlaků, což je dobrá zpráva pro cestující.

Vlaky budou pravděpodobně jezdit bez smlouvy s kraji

Dráhy nečekají lehká jednání, ve většině krajů se dopravě věnují pár dní či týdnů úplně noví náměstci, kteří se ještě s problematikou dostatečně neseznámili. Je tak pravděpodobné, že se zahájením nového jízdního řádu přespříští neděli budou vlaky jezdit bez smlouvy s kraji. Navíc samosprávy nemají peněz nazbyt a bojují s jejich nedostatkem. Hrozí tak, že s další změnou jízdních řádů se sníží rozsah objednané dopravy.

Kraje jsou pro dráhy největším zákazníkem, ročně si objednávají vlaky v hodnotě přes osm miliard korun. Ve většině případů jsou to smlouvy, které byly podepsány narychlo v roce 2009 těsně před tím, než kraje musely na dotované vlaky vypisovat soutěže.

Dlouholeté smlouvy drahám zaručují navýšení plateb o inflaci, což by znamenalo zhruba čtvrt miliardy korun ročně. Větší navýšení kromě inflace a odpisů vysvětlují i vyššími poplatky za dopravní cestu, které se mají pro osobní vlaky zvýšit v polovině příštího roku.

Dráhy navíc nemohou počítat s tím, že dostanou více peněz od státu, protože čtyřmiliardový balík na rychlíky objednávané ministerstvem dopravy má zůstat stejný jako letos. Smlouva však dosud není podepsaná.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....