Na železnici začal v neděli platit nový jízdní řád a do přepravy cestujících na trati mezi Prahou a Ostravou přibylo osm spojů. Nový dopravce Leo Express totiž zahájil běžný provoz.
Majitel RegioJetu Radim Jančura soudí, že konkurenční boj na trati jeden ze tří nynějších provozovatelů neustojí. "Někdo bude muset odejít, a to je ten, kdo prodělává nejvíc, a to jsou podle mě právě Pendolina," uvedl Jančura v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
Srovnání konkurence |
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda ale považuje jakékoli spekulace o
výsledku konkurenčního boje na železnici za předčasné. Každý dopravce nabízí určité služby a bude záležet na cestujících, jak si budou jednotlivé nabídky vybírat.
Majitel společnosti Leo Express Leoš Novotný je přesvědčen, že jeho firma v konkurenci uspěje. "Jdeme na trh s tím, že budeme na vítězné straně," řekl. Jeho firma sází hlavně na nízké provozní náklady.
"Neděláme žádné významné změny. Pořád platí, že naše nejnižší cena je 137 korun (při cestě z Prahy do Ostravy) ," uvedl mluvčí nového železničního dopravce Leo Express Petr Kopáček. Za tuto cenu ale musí cestující jízdenku kupovat se značným předstihem.
Nejlevnější jsou jízdenky na méně vytížené časy
Ceny jízdného dopravce totiž mění podle poptávky na jednotlivé spoje. Lacinější jsou uprostřed týdne a spíše kolem poledne. Během posledních dní byla v e-shopu dopravce dostupná pouze s třítýdenním předstihem v méně atraktivních časech. Při nákupu jízdenek na druhý den nebo na častěji poptávaný páteční nebo nedělní termín, se ceny Leo Expressu blíží nebo i převyšují ceny konkurence. Výjimkou nejsou ani sumy nad 300 korun.
Konkurenční České dráhy i RegioJet jezdí na stejné trase za 295 korun u obyčejného jízdného. Obě společnosti ale nabízí slevy za včasný nákup.
Nejlevnější jízdenka u národního dopravce koupená přes internet (Sporo Ticket) s několikadenním předstihem vyjde na 230 korun a pro držitele věrnostní karty na 220 korun. Obdobně RegioJet nabízí prostřednictvím kreditové jízdenky omezený počet sedadel za 210 korun. Proti tomu cena jízdenky v pendolinu vyjde na 395 korun.
Kromě Leo Expressu, který od nového jízdního řádu přešel ze zkušebního režimu do plného provozu, je novinkou nového jízdního řádu i nástup britské Arrivy na tratě mezi Benešovem, Prahou a Kralupy nad Vltavou. První cestující by dopravce měl svézt na začátku příštího roku. Přesnější datum ale zatím stanovené není (podrobně o změnách na železnici čtěte zde).
České dráhy pro příští rok plánují nasazení zhruba 200 modernizovaných vozů, například 18 restauračních vagonů nebo 15 vozů vybavených pro přepravu vozíčkářů a jízdních kol. Za jízdenku Českých drah si cestující od 9. prosince mírně připlatí, Národní dopravce zdražil kilometrické jízdné o 2,5 procenta. Do 30 kilometrové vzdálenosti stoupla cena jízdenky o korunu, čtyři koruny navíc zaplatili cestující na trase do 100 kilometrů.
Počet vlaků zvýší v průměru o 105 na 8 463 spojů denně. Konkurenční RegioJet v novém řádu vypraví 18 spojů a Leo Express chce od konce letošního roku zvýšit počet spojů z dnešních osmi na původně avizovaných 16.