Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švýcarská kvalita zlobí. Vyjede jen polovina vlaků Leo Express

  1:01aktualizováno  12:20
Soukromý železniční dopravce Leo Express nestihne od příští neděle vyjet na trať mezi Prahou a Ostravou v takovém rozsahu, jak si doposud představoval. Jezdit bude oproti plánu jen polovina vlaků nazvaných Švýcarská kvalita. Důvodem jsou drobné technické problémy nových souprav.

Leo Express řeší další problémy, nestihne vyjet v plném rozsahu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Vlaky mají problémy s vytápěním, zavíráním dveří a s fungováním bezdrátového internetu. Od zahájení ostrého provozu 9. prosince proto vyjede jen osm spojů, tedy polovina z původně předpokládaného množství. 

Na tiskové konferenci majitel společnosti Leoš Novotný uvedl, že firma zatím bude využívat pouze první dvě soupravy a další bezporuchový vlak jako případnou zálohu, na zbylých bude vychytávat chyby. Všech šestnáct denních spojů chce firma uvést do provozu ještě do konce letošního roku. 

Leo Express jezdí zatím mezi Prahou a Bohumínem dvakrát denně každým směrem, od této neděle s platností nového jízdního řádu měla firma jezdit osmkrát denně. Místo osmi vlaků však vyrazí jen čtyři.

Podle informací MF DNES technické problémy s některými jednotkami Stadler Flirt nejsou zásadní, ale mohly by výrazně ovlivnit první dojmy cestujících na ostře konkurenční trase. Pro dopravce, který všechny své vlaky nazval Švýcarská kvalita, by tak i drobné technické problémy mohly znamenat velký zářez do pověsti i rozhodování zákazníků, s kým na trati pojedou.

Reakce zákazníků jsou zklamáním

Jde například o závady s topením, toaletami nebo připojením k internetu. Dosud jsou v provozu navíc jen první dvě jednotky, další tři firma ještě víceméně v ostrém provozu neozkoušela. Leo Express se proto rozhodl neriskovat a raději si ještě nové vlaky zkoušet a odložit start úplného provozu.

Jízdní řád Leo Express platný od 9. prosince 2012

Odjezdové časy z pražského hlavního nádraží:
6:29   8:29   14:09   18:29

Odjezdové časy z Bohumína:
4:22   10:15   14:15   18:15

Po zhruba třech týdnech provozu s cestujícími se ukázaly problémy na elektronických čidlech. "Docházelo k tomu, že se dveře zavřely, ale systém to vyhodnotil, jako že zavřené nejsou," uvedl provozní ředitel Leo Expressu Jan Paroubek. Dveře vlaku se proto opakovaně otevíraly a zavíraly, což způsobovalo zpoždění na zastávkách. I v případě vytápění prý selhalo čidlo, které špatně vyhodnotilo teplotu ve voze. Tepelný komfort pro cestující kvůli tomu nebyl optimální, dodal Paroubek.

Leo Express tak dosud stále nabízí v rezervačním systému jízdenky jen do následující soboty, od neděle žádné. Do prodeje by další termíny měly jít od pondělí. Reakce zákazníků na diskusních fórech a sociálních sítích nejsou zatím po zkušebním provozu příliš příznivé, často se mluví například o nedostatečném prostoru na nohy u některých sedaček, nepříliš dobře fungujícím internetovém připojení nebo nemožnosti rezervace na předvánoční termíny. Řada diskutujících pak přirovnává jednotky spíše k tramvaji.

Stížnosti na velikost prostoru pro cestující dopravce připustil. Týkají se prý ale jen části sedadel obrácených k sobě. U sedaček, kde lidé sedí za sebou jako v letadle, si prý cestující na nedostatek místa pro nohy nestěžují, dodal Paroubek.

Podle Novotného jsou sedadla obrácená čely k sobě určená především těm zákazníkům, kteří cestují ve větších skupinách a chtějí spolu během jízdy mluvit. Při rozvržení sedadel během vývoje vlaku dopravce u těchto míst očekával zájem především rodin s dětmi, u kterých není jejich větší blízkost na škodu.

Zpoždění plného provozu se firmě prodraží

Příchod třetího dopravce na lukrativní trasu však znamená další tlak na cenu i kvalitu služeb. Leo Express začíná s cenami jízdenek na 137 korunách. Firma už má prakticky všechna potřebná povolení od Drážního úřadu, aby mohla vyjet do plného provozu. Právě na nich ztroskotal první plán na vyjetí na začátek listopadu, dopravce nakonec na koleje s lidmi vyjel až o týden později, než byl původní plán (více čtěte zde).

Zpoždění náběhu plného provozu by nemělo být dlouhé, ale jen v řádu několika dní. I tak se firmě řádně prodraží: podle podmínek Správy železniční dopravní cesty musí dopravce za objednanou kapacitu na trati zaplatit, i když na ni vůbec nevyjede. Firma se navíc ochuzuje o tržby z jednoho z nejsilnějších období v roce, dopravci mají tradičně před svátky vyprodané vlaky. České dráhy i RegioJet už lístky na cesty před svátky mají v prodeji a v některých případech jsou už teď vlaky vyprodané.

15. října 2012

Autor:

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.
  • Nejčtenější

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga Bernabéu odehrál. Domovský stánek Realu Madrid, který je označován za nejmodernější současný stadion...

17. září 2024  17:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

Záplavy zasáhly i výrobu Sava v Bohumíně, po dezinfekcích stoupá poptávka

Záplavy postihly i bohumínský závod, ve kterém se vyrábí dezinfekční prostředky Savo. Právě po něm je přitom při povodních sháňka, jelikož je vhodné pro dezinfekci zasažených prostor. Firma už...

19. září 2024  14:28,  aktualizováno  15:56

Břeclavský Otis končí s eskalátory, výroba se stěhuje do Číny. Propustí 200 lidí

Břeclavský výrobce výtahů a eskalátorů Otis do konce příštího roku propustí 200 ze současných 250 zaměstnanců. Výrobu eskalátorů přesune americký vlastník do čínské továrny, výrobu a modernizace...

19. září 2024  15:45

Česko potřebuje 25 000 nájemních bytů ročně, konstatoval Summit dostupného bydlení

V Česku by pro zlepšení bytové situace bylo nutné každý rok postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů za minimálně sto miliard korun, zaznělo na Summitu dostupného bydlení. To se...

18. září 2024,  aktualizováno  19.9 13:43

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...