ZANIKLÉ TRATĚ: Tudy se vozilo uhlí. Po stopách vleček kladenského revíru

Seriál
Další díl seriálu Zaniklé tratě bude trochu neobvyklý. Nebudeme se věnovat jenom jednomu úseku, ale hned pěti. Podíváme se na dráhy, které se významně zasloužily o rozvoj průmyslu u nás. Zamíříme na Kladensko zmapovat bývalé uhelné vlečky tamních dolů.

Mapa kladenských uhelných vleček

Uhlí se v okolí Kladna začalo těžit už konci 18. století. Teprve ve století 19., po vzniku Kladenského kamenouhelného těžařstva, ale můžeme mluvit o masivní produkci. Tu ale brzdila nedokonalá přeprava.

Koněspřežná dráha z lánských lesů k pražské Písecké bráně (dnes nádraží Praha-Dejvice) byla postavena pro přepravu dřeva, uhlí na ni byl příliš těžký materiál. Musela se proto postavit železnice parostrojní. 

Jako první dosáhla do Kladna Buštěhradská dráha z Kralup nad Vltavou, a to v roce 1855 (projeli jsme ji v seriálu Na co zírá mašinfíra). Následovala stavba Kladensko-nučické dráhy (Zaniklé tratě zde), přímé propojení Kladna se Smíchovem (Mašinfíra zde) a Bubny (Mašinfíra zde). A nakonec stavba tratě ze Zvoleněvse do Vinařic a spojka se stanicí Kladno-Dubí (Zaniklé tratě o dráze 11b najdete zde).

Bývalá zastávka a nákladiště Tuhaň. Vlevo vede kolej bývalé tratě 11b do Vinařic a Zvoleněvse, vpravo vlečka k dolům Mayrua a Ronna.
GPS: 50.1621458N, 14.0903989E

Ze všech těchto tratí vznikaly vlečky k jednotlivým dolům. Zajímavé je, že původně každou vlečku provozovala jiná železniční společnost. Podívejme se třeba na rok 1921. Nejdelší vlečku na Kladně k dolu Max obsluhuje Kladensko-nučická dráha, vlečku k dolům Ronna a Theodor ČSD, ale k vedlejšímu dolu Mayrau zajíždí stroje Buštěhradské dráhy.

Zaniklé tratě

Jak se postupem času těžba v kladenském revíru utlumovala, zanikaly i uhelné vlečky. Jako první už na konci 19. století zmizela většina kolejí k dolu Amálie v centru Kladna. 

Důl Theodor ve Pcherách ukončil činnost v roce 1935 a důl Engerth o deset let později. V roce 1982 zanikla vlečka k dolu Wannieck v Srbech, trať k dolu Ronna nad Hnidousy zmizela ještě před koncem těžby v roce 1997. O pět let později se přestalo těžit také v dole Tuchlovice. Z uhelných drah zbyly dodnes už jenom dvě, k dolu Mayrau ve Vinařicích a k dolu Schöller nad Libušínem.

Bývalá vlečka dolu Tuchlovice na leteckém snímku. V pozadí halda dolu, uprostřed největší stavba na trati, ocelový most přes dálnici D6. GPS: 50.1402675N, 14.0017464E

Pátrání po uhelných drahách

Vydali jsme se po stopách pěti nejvýznamnějších vleček. Z bývalé zastávky Tuhaň na trati 11b do Vinařic a Zvoleněvse (projeli jsme ji v seriálu Na co zírá mašinfíra) se vypravíme k bývalému dolu Ronna. Vlečka měřila tři kilometry a vedla nejprve na vysokém náspu a potom hlubokým zářezem. Ukážeme vám poslední kilometrovník, zpola zasypaný propustek a také poslední dochovaný most přes tuto trať.

Zmíníme také vlečku k dolu Engerth, která vycházela ze stanice Kladno-Ostrovec. Měřila ďábelských 666 metrů a zanikla po druhé světové válce. Dnes na jejím místě stojí rodinné domy. 

Důl Engerth na snímku ze začátku 20. století GPS: 50.1515508N, 14.0886111E

Rozhodně jsme nevynechali ani nejdelší kladenskou vlečku, šest a půl kilometru dlouhou dráhu k dolu Max nad Libušínem. Z té se zachovalo památek docela dost. Koleje zalité v asfaltu rušné silnice, náspy, jeden drážní domek a hlavně hluboký, zhruba kilometrový zářez za Rozdělovem.

Ke zbylým vlečkám jsme museli do stanice Kamenné Žehrovice. Odtud totiž vycházely hned tři, z toho dvě dávno zaniklé. První vedla k dolu Wannieck v Srbech. Ještě v polovině osmdesátých let 20. století se v její stopě daly najít koleje, dnes už je trať notně zarostlá. Ale přece jen jsme něco objevili.

Naposled jsme zamířili na vlečku dolu Tuchlovice. Vznikla jako poslední v roce 1941 a zanikla jako poslední, po roce 2002. Přestože nebo možná protože se z ní stala cyklostezka, památek na provoz jsme na ní objevili asi nejvíce. Kilometrovníky, betonové mosty a také největší stavbu, která byla na kladenských vlečkách kdy postavena. Ocelový most přes dálnici D6.

Kolejiště dolu Tuchlovice v říjnu 2001 GPS: 50.1274356N, 13.9963967E

A protože se nám do 42. dílu Zaniklých tratí nevešly zdaleka všechny kladenské vlečky, je možné, že se někdy v budoucnu k tomuto tématu ještě vrátíme. Měli byste zájem?

Pomozte nám se seriálem

Nemáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme:

  • Slavonice - Fratres
  • Černovice – Líšeň
  • Žabokliky - Březno u Chomutova
  • Prunéřov - Březno u Chomutova
  • Svinov - Kyjovice
  • Malá a Velká Hrabovka
  • Praha-Braník - Podolí
  • Praha-Vršovice - Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk
  • Hevlín - Laa an der Thaya
  • Novosedly - Laa an der Thaya

Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...