Vědci: pterosauři měli větší křídla než F-15

  12:09
Nebe jim patřilo 155 milionů let a zastínit křídly Slunce pro ně asi nebylo nic těžkého. Vědci až nyní objevili, jak ohromujících rozměrů dosahovali tito živočichové - obří ptakoještěři z éry dinosaurů.

"Byla to opravdu velká, velmi velká zvířata. Už dříve jsme věděli, že to jsou největší zvířata, jaká kdy létala, ale nikdo si nemyslel, že by mohla být tak velká," prohlásil britský paleontolog David Martill, když tento měsíc informoval o objevu svého německého kolegy Eberharda "Dino" Freye z přírodovědného muzea v Karlsruhe.

Velikost, která fascinuje

Freyovi se v Mexiku podařilo najít stopy po živočichovi, jehož křídla měla rozpětí přinejmenším osmnáct metrů a možná ještě více. Pro srovnání: Křídla největšího dosud známého ptakoještěra, quetzalcoatla, dosahovala délky jen 10 metrů. A rozpětí křídel u dnešních ptáků nepřesahuje 3,5 metru - tak velká křídla mají někteří albatrosi.

Ptakoještěr, kterého Frey rekonstruoval na základě nalezených otisků stop, navíc zřejmě nebyl žádnou výjimkou.

Ukazují to kosterní nálezy z Rumunska, Izraele, Jordánska i Brazílie. Kosti, které zde byly nalezeny, nepatřily žádným drobečkům: křídla těchto létavců měla rozpětí třináct až čtrnáct metrů.

Všichni tito ptakoještěři čili pterosauři měli delší letové plochy než většina dnešních letadel. Například rozpětí křídel u legendárních britských stíhaček Spitfire nepřesahovalo jedenáct metrů a u amerických F-15 dosahuje třinácti metrů.

Živočich rekonstruovaný Freyem se rozpětím křídel vyrovnal i dnešním dopravním letadlům střední třídy. Podle Martilla jde "vskutku o enormní stvoření a my dál zvyšujeme své odhady (jejich velikosti -pozn. red.) směrem vzhůru - začínáme vidět totéž, co se odehrálo u zkamenělin velkých suchozemských dinosaurů, kde jsme své odhady zvýšili nejdříve z 50 na 60 tun a nakonec na 100 tun."

Obyvatelé vzduchu takové váhy asi nikdy nedosáhli - sto tun zvednou do vzduchu jen lidské stroje.

Přesto musel být pohled na dávné létavce imponující. Aspoň pro nás lidi by takový byl. Stotunoví dinosauři měli možná jiná měřítka.

Jak létali?

Ale ani mohutné dinosaury by asi moc netěšilo, kdyby jim něco takového zkoušelo odstartovat z jejich hřbetu (podobný způsob startu se předpokládá u některých menších a starších druhů pterosaurů). Obří ptakoještěři však ke svému startu zřejmě vůbec nepotřebovali vyvýšená místa, ať už v podobě dinosauřích hřbetů, útesů či skal. Vědci upozorňují na jejich silné, vyvinuté nohy. Ty jim umožnily výskoky do vzduchu usnadňující start.

Silné nohy však mohly tato zvířata jen "nadhodit". O zbytek se musela postarat křídla.

A s nimi to prý pterosauři uměli. Nebyli žádnou hříčkou povětří jako dnešní větroně či rogala, i když při letu jistě využívali vzdušných proudů.

Freyův pterosaurus i jeho méně velcí příbuzní však dokázali využívat svá obří křídla nejen k pasivnímu plachtění, ale i k aktivnímu letu - tedy stejným způsobem jako dnešní orli či vlaštovky. Mávnout křídlem o délce až deset metrů asi nebylo nic lehkého, ale oni to dokázali.

"Létali docela elegantně. U těchto živočichů nebylo velké tělo - jsou to samá křídla. Je možné, že létali docela blízko nad vodou, aby získali trochu více vztlaku stlačováním vzduchu mezi křídelní membránou a vodní hladinou. Někteří ptáci to dělají," soudí Martill.

Pouze velká křídla nestačí

Britský paleontolog se dokonce domnívá, že díky konstrukci svých křídel, jimiž pterosauři vzdáleně připomínali přerostlé netopýry, měli tito létavci "mnohem větší kontrolu nad letem než ptáci odpovídající velikosti". To je zajímavý názor u zvířat, jejichž nejbližším dodnes žijícím příbuzným je neforemný krokodýl. Kdyby dnešní člověk dosahoval velikosti Freyova ptakoještěra a měl jeho křídla, ve vzduchu by se asi dlouho neudržel. Pouhá křídla totiž nestačí. Létání musí být podřízeno vše, počínaje váhou těla a konče celým tělesným uspořádáním.

Vzdor svým obřím rozměrům byli létající ještěři v porovnání s těžkotonážními dinosaury zřejmě jen "muší váhy". Vědci odhadují, že ptakoještěr zvaný pteranodon, jehož křídla měla rozpětí až sedm metrů, vážil pouhých patnáct kilogramů. Ptakoještěr s osmnáctimetrovými křídly jistě vážil více, ale kdo ví, zda byl těžší než dnešní Evropan. Nízkou váhu zajišťovala tělesná stavba pterosaurů, nad níž Martill neskrývá obdiv.

"Byli krásně konstruováni. Jejich kostry byly mimořádně lehké. Kosti měli velmi tenké a duté, přičemž tyto dutiny byly vyplněny vzdušnými vaky. Dokázali se zbavit svých ještěřích rysů a jejich letové blány byly velmi, velmi tenké. To vše znamená, že ze země nebylo třeba zvedat příliš mnoho váhy, a tak asi létali docela dobře," řekl britský vědec stanici BBC.

Museli umět dobře létat. Ve vzduchu totiž trávili většinu svého života. Odsud získávali svou potravu, ať už jí byly ryby, hmyz nebo malí vodní živočichové, zachycení v hustých hřebenovitých zubech některých pterosaurů.

Při lovu ve vodě ptakoještěrům pomáhaly jejich dlouhé lebky s ozubenou tlamou, nasazené na krcích o délce až tří metrů.

Když pterosauři složili křídla, byli z nich najednou čtyřnožci, protože k chůzi sloužila i část křídel. Avšak země byla pro jejich život asi příliš riskantní - pokud na ní setrvávali příliš často, snižovali šanci, že se z nich stanou vládci vzduchu s obřími křídly.

Jejich velikost byla totiž podle vědců dílem času: ptakoještěři prý na rozdíl od ptáků či lidí rostli po celý život a čím déle žili, tím byli větší.

Podle Davida Martilla jde o "pozoruhodný výkon, protože jejich křídla musela vyrůst z pouhých několika desítek centimetrů do délky několika metrů, aniž to narušilo schopnost létat - je to podobné, jako kdybychom se pokoušeli za letu předělat stíhačku na obří boeing".

 

Pterosauři měli delší křídla než většina dnešních letadel. Rozpětí křídel u amerických stíhaček F-15 dosahuje třinácti metrů. Rekonstruovaný ptakoještěr se vyrovnal i dnešním dopravním letadlům střední třídy.

Autoři: ,

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  11.10 23:28

Slavná chorvatská pláž Zlatni rat je k nepoznání. Bouře jí sebrala špičku

Část známé chorvatské pláže Zlatni rat pohltilo moře. Fotogenický výběžek, který se pravidelně umisťuje mezi nejkrásnějšími plážemi světa, přišel o svůj vrcholek. Uzmula mu ho nedávná cyklóna Boris,...

12. října 2024  13:11

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na ostří nože. Čtvrti francouzských měst, kterým je lepší se vyhnout

Ztráta peněženky, krádež zavazadel nebo napadení nožem za denního světla. To jsou zážitky, které si z žádné dovolené přivést určitě nechcete. V některých městech sladké Francie k nim ale můžete...

12. října 2024

Nezvyklé laguny na Sahaře. Na jihu Maroka napršelo nejvíc za desítky let

Poušť Sahara na jihu Maroka, která patří mezi jedno z nejvyprahlejších míst na světě, se po dvoudenních lijácích v září proměnila v řadu vodních lagun. Podobné množství vody místní neviděli už...

9. října 2024  10:27

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejšpinavější místa hotelových pokojů jsou jako bakteriální diskotéky

Pokud sledujete svět kolem sebe nejraději přes okuláry mikroskopů, učiní vám návštěva průměrného hotelového pokoje stejnou radost jako malému dítěti volná vstupenka do zoologické zahrady. I v...

15. října 2024

Vnímat kouzlo okamžiku. Čaj v Japonsku není jen nápojem, ale i meditací

Jet do Japonska téměř nevyhnutelně znamená pít čaj. Každý den, kdekoliv a prakticky v kteroukoliv denní dobu. Čaj zde není jen obyčejným nápojem, ale důležitou součástí kultury, tradic a také...

16. října 2024

Za naleštěnou krásou Seychel. V lesích tam leží haldy odpadků, líčí fotograf

Premium

Procestoval svět od Grónska až po Antarktidu, pěšky, stopem, na kole, na lyžích, a dokonce i na mořském kajaku. Toulal se se spacákem po polynéských ostrovech, ale také po naší české krajině....

15. října 2024

Smrtí to u nás teprve začíná, zvou hřbitovy na prohlídku krematoria i workshop

S notnou dávkou nadsázky zvou Hřbitovy a pohřební služby Praha širokou veřejnost na vůbec první dny otevřených dveří. Plakát se sloganem: „Smrtí to u nás teprve začíná“ láká na prohlídku Olšanských...

15. října 2024

OBRAZEM: Krajina spálených lesů. Boje na Ukrajině zničily celý národní park

Východní Ukrajina už téměř tři roky zažívá válečné šílenství. Kromě toho, že umírají lidé a jsou ničena celá města, trpí i životní prostředí. Smutným příkladem je národní přírodní park Svaté Hory na...

15. října 2024  10:53

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zuřím, když mě nazývají bývalkou Vydry. Jako bych nic nedokázala, říká Homolová

Herečka a majitelka divadelní agentury Dana Homolová (72) oslaví brzy výročí 50 let na jevišti. V rozhovoru pro...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....