Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě plnohodnotného horského trekingu lesy slovenských Strážovských vrchů. Když se na podzim bukové lesy vybarvily do teplých tónů, vyrazili jsme na celodenní túru po skalních vyhlídkách.

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Na rozdíl od českých pískovcových skal byly Súľovské skály vytvořeny z mnohem tvrdšího třetihorního slepence a díky této hornině se mohou pyšnit unikátními a neokoukanými tvary, které někomu připomínají obrovská betonová termitiště, jinému zase skalní útvary v turecké Kappadokii.

V okolí Súľova najdeme jak fotogenické skalní věže, vyčnívající vysoko nad koruny stromů, tak i skalní města, soutěsky či obrovské skalní brány. Velmi atraktivní krajina zatím odolává většímu přílivu návštěvníků, čemuž naštěstí pomáhá velmi členitý terén i absence infrastruktury. Je tedy třeba si připravit svaly a svačinu na celý den.

Kolem Gotického okna na Súľovský hrad

Vyrážíme z horské obce Súľov, kterou ve tvaru obrovské podkovy obkružuje zalesněný hřeben se skalními městy. Kousek od centra obce u malého lesního parkoviště začíná zelená značka, která strmě stoupá k Súľovskému hradu. Stezka se klikatí přes kořeny staletých buků, odvážně obtáčí kamenné věže a proplétá se skalními štěrbinami.

Nevybrali jsme si věru snadný začátek. Nicméně odměnou za tento krpál jsou nám hezké výhledy z vrcholků skal a také pohled na jednu z nejznámějších skalních bran na Slovensku, na tzv. Gotickou bránu. Toto třináct metrů vysoké skalní okno je bohužel nepřístupné a lze jej pouze spatřit z dálky z jedné z bočních vyhlídek. Kdo chce vynechat sportovní nástup a do skal putovat po pohodlnější cestě, může zvolit paralelně vedoucí červenou značku.

Strmý výstup k Súľovskému hradu prověří vaši fyzičku.

Súľovský hrad. Dnes už tu trčí jen torzo zdi a většinou jen těžko rozeznáváme,...

Súľovský hrad. Dnes už tu trčí jen torzo zdi a povětšinou jen těžko rozeznáváme co je dílem přírody a co vzniklo rukou člověka.

Konečně přichází poslední skalní výšvih a před námi se objevuje žebřík, kterým se protáhneme na nejvyšší terasu zříceniny Súľovský hrad. Tento strážní hrad z 15. století byl postaven na neobyčejně odlehlém a exponovaném místě, přímo na vrcholcích skal. Dnes už tu trčí jen torzo zdi a většinou jen těžko rozeznáváme, co je dílem přírody a co vzniklo rukou člověka.

Podle jedné z pověstí museli sulovští páni jako daň králi každoročně odevzdávat dvě obrovské sovy, které dokázaly ulovit i zajíce nebo lišku. Byl to vzácný výr velký, který dodnes v oblasti Súľovských vrchů hnízdí.

Fotogalerie

Rozhled z hradu je vskutku impozantní, pod sebou máme jako na dlani celé údolí, na jihu se zvedají vzdálené kopce Strážovských vrchů, východním směrem přes údolí dobře vidíme lesnatý hřeben s vrcholy Kečka a Žibrid a severovýchodně od nás je dobře patrný jeden z našich dnešních cílů, mohutné skalní město pod vrchem Roháč.

Dechberoucí vzdušné výhledy

Sestupujeme na rozcestí, kterému se po skalním útvaru Indián říká Indiánský palouk, a odtud pokračujeme po červené značce k sedlu Pod Bradou. Vrchol Brada je dominantním bodem Súľovských skal a jedním z nejvyšších vrcholů v oblasti. Na severním úbočí Brady najdeme nejvyšší vodopád Súľovských vrchů, 15 metrů vysoký Hlbocký vodopád.

Turistická cesta na vrchol Brady ovšem nevede, a navštívit jej tak mohou jen horolezci. Nám bohatě postačí několik vyhlídek z úbočí, které nabízejí dechberoucí a velmi vzdušné pohledy do údolí. Obdivujeme oranžově zbarvené buky hluboko pod námi, promísené se žlutými korunami javorů a modřínů, mezi nimiž probleskují zelené borovice. Z lesa pak jako varovné prsty trčí jednotlivé skalní věže.

Vzdušné vyhlídky nabízejí dechberoucí výhledy do údolí.

Pokračujeme po lesní pěšině, která se klikatí pralesním porostem s mohutnými a bizarně zkroucenými kmeny buků k sedle Pod Roháčom. Odtud sestupuje do údolí žlutá značka, která se vrací k parkovišti pod Súľovským hradem.

Tato cesta vede kolem mohutné skalní brány, zvané příznačně „Obrovská“ a po sestupu strmým svahem můžete odbočit k jeskyni Šarkania diera. Jeskyně je volně přístupná a od vstupního otvoru můžete proniknout asi šedesát metrů dlouhou chodbou do jejího nitra.

Návrat do Súľova

My nakoukneme jen ke skalnímu oknu a pak se vracíme na hřeben a volíme o něco delší vyhlídkovou trasu, která pokračuje dál po vrcholové stezce. Stoupáme na lesnatý a plochý vrchol Roháče, na jehož jihozápadním úbočí leží nejznámější skalní věže, připomínající tak trochu skalní útvary v turecké Kappadokii. Ale za rozhledy musíme ještě popojít po zelené značce k vyhlídce zvané Kostol, odkud se otevírá výhled na vrchol Brada, protilehlý Súľovský hrad i na celé údolí.

Obrovská brána je široká asi 10 metrů a vysoká 11 metrů.

Z lesa jako varovné prsty trčí jednotlivé skalní věže.

Výlet po nejhezčích vyhlídkách Súľovských skal se pro nás pomalu uzavírá. Vzhledem k nedostatku času nemůžeme pokračovat po hřebeni na nejvyšší vrchol Súľovských skal a druhý nejvyšší bod Súľovských vrchů, 867 metrů vysoký Žibrid.

Sestupujeme tedy po modré značce úbočím vrcholu Kečka a směřujeme do Súľova. Ještě před příchodem do vsi ovšem odbočujeme po jedné z cest doprava a přicházíme na rozlehlé louky, tvořící jakýsi pomyslný obří amfiteátr ohraničený ze tří stran skalami.

Údolím se nese bečení ovcí, které spásají zdejší šťavnatě zelené pastviny. Šikmé podzimní slunce hezky nasvěcuje skalní města a my si při cestě zpět k zaparkovanému autu užíváme stále se měnících výhledů.

Autor: pro iDNES.cz

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Na peruánské planině Nazca odkryli archeologové obří obrazec kočky

Archeologové objevili na slavné jihoperuánské planině Nazca nový obrazec. K takzvaným geoglyfům kolibříka, opice,...

Bezpečná exotika v této zvláštní době. Užijte si zimní dovolenou v Karibiku

V aktuální situaci, kdy restrikce proti čínskému koronaviru komplikují život na všech frontách, mají cestovatelé těžkou...

Vejčitá rozhledna vzbudila debatu, zda v Jizerských horách přistálo UFO

Ošklivá, nadčasová. Zajímavá, příšerná. Zbytečné monstrum, parádní počin. Takhle protichůdně komentují lidé novou...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

• Další z rubriky

Bezpečná exotika v této zvláštní době. Užijte si zimní dovolenou v Karibiku

Tchajwancům chybí létání, během koronaviru skupují lety do nikam

Kromě jiných zasáhla pandemie koronaviru výrazně také letecké společnosti. Některé z nich tak začínají nabízet takzvané...

Cestovatel Valchovník: Afrika, to je úsměv na tváři. Tady jsme pořád nasraní

Premium Začínal jako obyčejný kluk z malého moravského města, který snil o tom, že jednou procestuje celý svět. Svůj sen si...

Tání ledovců v Alpách odhaluje poklady z historie. Mohou je najít i turisté

Vědci se sice neradují z ničivých dopadů oteplování klimatu, ale přiznávají, že vytvořilo příležitost, jak doplnit naše...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...