Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Poslední svého druhu. Slovenské artikulární kostely jsou světovým klenotem

aktualizováno 
Protestantské chrámy z konce sedmnáctého a začátku osmnáctého století na Slovensku tvoří osobitý a v Evropě jedinečný typ dřevěných kostelů. Celkem bylo postaveno na osmatřicet artikulárních kostelů, do dnešních dnů se jich však zachovalo pouze pět.

Artikulární dřevěný kostel v Hronseku | foto: Bohumil Brejžek

Evangelické kostely v Leštinách, Istebném, Kežmarku, Hronseku a Paludze-Svatém Kříži patří do skupiny artikulárních kostelů postavených po Šoproňském sněmu v roce 1681, na němž kníže Thököly z Kežmarku dosáhl u rakouského císaře Leopolda I. určité výsady, mezi něž patřila i výstavba nových kostelů.

Z posledních pěti zachovalých jsou nejcennější kostely v Hronseku a Kežmarku, které byly spolu s dalšími šesti slovenskými dřevěnými kostely zapsány 7. července 2008 do Seznamu světového dědictví UNESCO.

Artikulární se nazývají proto, že byly postaveny na základě Šoproňských artikul stanovujících podmínky, jež musely splňovat – musely být postavené celé ze dřeva a bez použití železných hřebů za jediný rok, nesměly mít věž a hlavní vchod nesměl být situován do vesnice. Kostely musely navíc stát až za městskými hradbami.

Kostel stojící na bažině

Vesnice Hronsek se nachází asi pět kilometrů od Sliače. Nebýt ukazatelů, které nás ke kostelu dovedly, tak bychom ho stěží našli – stojí na rovině mimo hlavní silnici. Jedná se o velkou dřevěnou budovu ve tvaru kříže, přičemž delší rameno je dlouhé 23 metrů, kratší 18 metrů a výška kostela je pouhých osm metrů.

Vysvěcený byl 31. října 1726, a protože byl postavený na močále (toto umístění pro něj schválně vybrali habsburští úředníci), byly kolem něj vysazeny lípy, jež měly odebírat z močálu vodu, aby nedošlo k jeho zničení. Mohutné staré lípy i kostel tu tak svorně stojí dodnes. Současně s kostelem byla postavena i zvonice. Kostel je známý i tím, že v něm měl v roce 1847 svatbu přední Štúrovec, básník Andrej Sládkovič, autor Maríny a Detvana.

Klenba kostela tvarem připomíná převrácenou loď. Má pět vchodů postavených proti sobě a třicet oken z foukaného skla ve tvaru šestiúhelníku rozmístěných po celém obvodě.

V kostele měl svatbu Andrej Sládkovič.

V kostele měl svatbu Andrej Sládkovič.

Střecha je šindelová, na jejích třech stranách jsou dubové kříže a nad jedním vchodem je umístěný kohout, symbol křesťanské bdělosti. Kapacita kostela je jedenáct set míst k sezení, přičemž lavice jsou uspořádány amfiteatrálně, což umožňuje, že z každého místa je vidět na oltář. Kostel má vynikající akustiku, což ho předurčuje pro organizování koncertů vážné hudby.

Vyměnitelné oltářní obrazy

Uprostřed kostela visí dřevěný, původně pozlacený šestiramenný lustr, dar rychtáře Martina Hudce z Velké Lúky. Oltář může mít jeden ze šesti vyměnitelných obrazů visících v kostele a používaných podle aktuální liturgie. Pocházejí z roku 1711, jejich autorem je mistr Samuel Mialovič a zobrazují výjevy Zvěstování, Narození, Abrahám obětuje Izáka, Ukřižovaný, Zmrtvýchvstání a Nanebevstoupení Pána. Nad oltářem jsou andělé držící erby šlechtických rodin z okolí, které podporovaly evangelickou církev.

Lavice v kostele pojmou 1100 lidí.

Vzácné jsou barokní varhany z roku 1764 od varhaního stavitele Martina Podkonického z Banské Bystrice. V kostele se nacházejí i prvky skandinávské architektury jako například sloupy zdobené jónským ornamentem a přístřešky u vstupů do kostela, spolu s prvky domácí lidové tvorby (lipové listy).

Kostel od švédských námořníků

Evangelický artikulární dřevěný kostel z roku 1717 zasvěcený sv. Trojici je bezesporu chloubou města Kežmarku. Jeho specifikum spočívá v tom, že je celý postavený ze dřeva – z tisu a modřínu, dřevěné hřeby byly použity i při spojování trámů.

Zvláštností jsou kulatá okna jako na lodi, kostel totiž pomáhali stavět švédští námořníci, kteří dali podobu také střeše připomínající trup lodě. Finančně na stavbu přispěli protestanté z celé severní Evropy, dokonce švédský a dánský král nařídili v její prospěch provést ve svých zemích sbírky.

Artikulární dřevěný kostel z roku 1717 v Kežmarku

Artikulární dřevěný kostel z roku 1717 v Kežmarku

Kostel má půdorys rovnoramenného řeckého kříže a je dlouhý 34,68 metru, široký 30,31 metru a vysoký 20,6 metru. Klenba spočívá na čtyřech točených nosných sloupech a na obvodových zdech. Další oporou je šest chórů – na ně a do přízemí se vměstnalo až 1 541 sedících. Všichni dobře slyšeli, kostel má totiž velmi dobrou akustiku. Varhany jsou nejstarším funkčním dvojmanuálovým nástrojem svého druhu na území Slovenska.

Sestrojil je Vavřinec Čajkovský z Levoče v letech 1717 až 1720 a do provozu je uvedl Martin Korabinský ze Spišské Nové Vsi.

Krásný barokní interiér

Stavitelem kostela byl Juraj Müttermann z Popradu. Jestliže zvenku vypadá jako obrovská hospodářská budova, jeho barokní interiér okamžitě zaujme svým prostorem a krásou.

Kostel pojme 1 541 sedících lidí

Kostel pojme 1 541 sedících lidí

Stropní malba představující modré nebe, oblaka, dvanáct apoštolů, čtyři evangelisty a nad oltářem obraz svaté Trojice se tvořila celá desetiletí. Připisuje se neznámému levočskému malíři Mayerovi, ale je možné, že došlo ke zkomolení jména a autorem byl Gottlieb Kramer z Levoče, neboť existují doklady, že v práci pokračoval jeho syn Ján (Jonáš) Gottlieb Kramer. Oltář zhotovil Ján Lerch z Kežmarku. Před oltářem stojí na podstavci kamenná křtitelnice s měděným víkem.

Ústředním motivem oltáře je Kalvárie, pod plastikou ukřižovaného jsou postavy Panny Marie, sv. Jana a Marie Magdaleny. Lerchovým dílem je i kazatelna spočívající na postavě anděla a na přístupových schodech. Po generální opravě v letech 1991–1996 se stal kostel opět bohoslužebným stánkem kežmarské evangelické církve.

Červená značka - Kežmarok, modrá značka - Hronsek

Červená značka - Kežmarok, modrá značka - Hronsek

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Může se hodit

Do Hronseku se dostanete z Banské Bystrice po silnici i vlakem. Prohlídka kostela v Hronseku je možná denně od 10:00 do 17:00 hodin, vždy v celou hodinu. Vstupné: dospělí dvě eura (54 Kč), studenti a důchodci jedno euro (27 Kč). V kostele je zákaz fotografování.

Do Kežmarku se dostanete vlakem a autem po silnici číslo 67 z Popradu (asi 15 kilometrů). Kostel se nachází na Hviezdoslavově ulici asi kilometr od vlakové zastávky. Otevřen od pondělí do soboty od 9:00 do 12:00 a od 14:00 do 17:00 hodin. Vstupné: dospělí dvě eura (54 Kč), studenti a důchodci jedno euro (27 Kč).

Autoři:
  • Nejčtenější

Tohle že je hrad? Předražená nuda. Jak turisté reagují na české památky

Premium Trend psát internetové recenze na každou prkotinu postihuje i památky a turistické atrakce. Pročetli jsme tisíce...

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Mistři světa v jízdě vlakem. Švýcarské železnice jsou plné rekordů

Premium Tři pětiny Švýcarska zabírají hory, přesto jsou obyvatelé alpské země světovými šampiony v železničním cestování....

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Kam na víkend? Myslete na Bruggy, jsou nejmalebnějším městem Belgie

Všechno zlé je pro něco dobré. Bruggy postihl úpadek, který však způsobil, že si zachovaly svůj jedinečný středověký...

Nařízení v Chorvatsku prakticky nikdo nekontroluje, řekl expert v Rozstřelu

Přestože se to ještě nedávno zdálo díky koronavirové pandemii hodně nejisté, nakonec i letos spousta Čechů zamíří během...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...