"Moji rodiče nechápou, jak si mohu dovolit jet dvakrát ročně na dovolenou. Stále mi říkají, že si mám peníze raději odkládat do banky. Při dnešní inflaci? To děkuju," říká šestadvacetiletá Eva z Košic, která nyní pracuje v Bratislavě.
Nová generace si chce na dovolené užít
Podle odborníků už dnešní generace na Slovensku přistupuje k dovoleným jinak než jejich rodiče. "Pamatuji, že když jsem byl ještě dítě, naházeli jsme do auta konzervy, těstoviny a polévky v sáčku, dva kanystry benzinu a dva týdny jsme stanovali u Jadranu. Máma celé dny vařila, vůbec si neodpočinula," vzpomíná Ivan z Bratislavy.
Ale už i Slováci se naučili užívat si klidu na dovolené po vzoru občanů západoevropských zemí. Tedy žádné konzervy, paštiky či pytlíkové polévky, ale polopenze nebo restaurace, i když lacinější. "Raději budu celý rok víc dělat, ale na dovolené nechci posedávat na lavičce, jíst dva týdny rohlíky se sýrem a večer se procházet s flaškou vody se sirupem," dodává Ivan.
Zájem mladých lidí o dražší dovolenou potvrzuje i šéf Asociace cestovních kanceláří Július Cmorej: "Ti mladší si mohou dovolit i dražší dovolenou, naopak střední generace stále využívá rodinný typ dovolené, tedy stanování a karavany. Ale stravu už mají zajištěnou."
Zájem o kvalitní dovolené roste
Majitelé cestovních kanceláří na Slvoensku tvrdí, že každým rokem roste zájem o kvalitní dovolené. "Naši klienti mají největší zájem o hotely s vyšším standardem. Pochopili, že dražší dovolená je v konečném důsledku vyjde laciněji. Zaplatí-li v průměru o 1000 až 1500 korun více, mají vše," říká šéf slovenské cestovní kanceláře Hydrotour Mikuláš Milko.
Pokud naopak šetří při koupi zájezdu, musí shánět potraviny a naplňovat volný čas dalšími povinnostmi. "Dovolená pak nesplní svůj účel. Ale Slováci se už naučili dopřát sobě, a hlavně dětem," dodává Milko.
Například jistý majitel hotelu na řeckém ostrově Rhodos dal vybudovat nové pokoje a rozhodoval se, které cestovní kanceláři je nabídne - zda německé, nebo slovenské. Vybral si Slováky. "Slováci utratí na dovolené více než například Němci. Kultura cestování roste," zdůraznil Milko.
Slováci míří do exotických zemí
A co je nejnovějším hitem slovenských rekreantů? "Jižní Egypt. Stále více lidí však navštěvuje i Turecko, kde se zdvihla úroveň služeb," konstatuje Cmorej. Mnoho Slováků nadále navštěvuje tradiční země, jako například Řecko, Itálii, Španělsko, Francii a Chorvatsko.
Na rozdíl od západních zemí však příliš necestují slovenští důchodci. Důvod je prozaický: z penze mají problém vůbec přežít, a ne aby ještě jezdili po světě.