Kde se ukrýval přísně střežený Hitlerův vlak

  6:00
Vesnička Stępina v jižním Polsku, zhruba 40 km od slovenských hranic, vypadá na první pohled jako stovky jiných. Přitom právě tady se za druhé světové války ukrýval speciální vlak Amerika, který sloužil jako hlavní pojízdný stan Adolfa Hitlera.
Vjezd do tunelu v polské , který sloužil za druhé světové války jako úkryt pro Hitlerův vlak

Vjezd do tunelu v polské , který sloužil za druhé světové války jako úkryt pro Hitlerův vlak | foto: archiv Vratislava Konečného

Nedaleko městečka Krosno, odkud začal pozdější útok československého armádního sboru na Duklu, leží obce Stępina a Stzyżow. Dodnes se zde zachoval téměř půl kilometru dlouhý a jedenáct metrů vysoký betonový tubus, který sloužil jako úkryt pro Hitlerův vlak Amerika, později nazvaný Brandenburg I a II. V okolí se nacházejí obrovské nadzemní i podzemní objekty, kde se ukrývaly další speciální štábní vlaky wehrmachtu.

(Mimochodem, název Hitlerova vlaku Amerika je odvozený od malé francouzské dědiny, kde nacistický vůdce bojoval za první světové války.)

Obec Stępinie v jižním Polsku

Dlouhý betonový had sloužil jako skryté nádraží, úkryt pro Hitlerův vlak "Amerika"

Mobilní velitelství bylo snadno zasažitelné

Velení německé armády počítalo při řízení válečných operací s mobilitou, přičemž mělo být zachováno i určité pohodlí a ubytovací kapacity pro důstojnictvo. Označení objektů je Anlage Sűd A - Stryżow, Anlage Sűd B - Stępina. Další, s označením Anlage Mitte, jsou poblíž Łodže.

Vlaky představovaly výhodný mobilní prostředek, ale byly i lehce zranitelné, počítalo se s činností partyzánů i leteckých útoků. Proto velení wehrmachtu (OKW) rozhodlo nechat zbudovat řadu úkrytů, jejichž výstavbou byla pověřena pracovní organizace Todt.

V obci Stępina v jižním Polsku se ukrýval za druhé světové války Hitlerův vlak "Amerika"

Jídelní vůz vlaku Amerika

Dlouhý betonový had ve Stępině

Železobetonový tunel dlouhý 385 metrů a vysoký 11,4 metru se táhne nenápadným údolíčkem mezi kopci při odbočce ze železniční trati Rzesów – Jasło, která dále pokračuje na objekt ve Strzyżowě. Koleje, jež vedly k tunelu, jsou již dávno demontovány a skončily na jiné trati nebo ve sběru.

Na stavbě pracovalo kolem 4 000 dělníků, vše za přísných bezpečnostních opatření, ochrana tunelu spadala do kompetence luftwaffe. Dělníky nebyli jen Němci, kromě již zmíněné Todtovy organizace bylo na práci nahnáno na dva tisíce vězňů z táborů ve Frysztaku a Szebinách, kteří byli po dokončení prací popraveni.

Obec Stępina v jižním Polsku

Z výšky téměř není vidět

Síla stěn tunelu, který má tvar horského hřbetu, jenž měl znesnadnit zásah leteckou bombou, je mezi třemi až čtyřmi metry. Kromě rozmístěných baterií flaku je stavba mírně zakřivená, takže případné letecké útoky by zřejmě nepřinesly žádné úspěchy. Objekt měl odolat přímému ostřelování děl kalibru 220 mm. Počítalo se s maskováním sítěmi, popřípadě i drnem, takže rozeznat tunel z výšky bylo téměř nemožné.

Po obou stranách kolejí byly uvnitř perony, po levé straně pak řada malých místnůstek. Kromě ocelových vrat na obou stranách je ve stěnách devatero pancéřových dveří. V průčelí vjezdu je jakýsi asymetrický štít, který měl v případě náletu přitáhnout pozornost nepřátelského letectva jako možný cíl. Tunel byl po čas bojů na východě udržován ve stavu pohotovosti kdykoliv přijmout vlak Hitlera nebo jiné štábní vlaky.

Setkání Hitlera s Mussolinim

Podle zachované fotografie, která je na informační desce u vchodu k tunelu, se právě zde Hitler setkal 27. a 28. srpna 1941 s vůdcem italských fašistů Benitem Mussolinim. Na návštěvu vzpomíná Hitlerův adjutant von Below:

"Nejdřív přijel Mussolini, který byl na návštěvě italských jednotek začleněných do armádní skupiny Střed. Nejprve navštívil vůdce v hlavním stanu Vlčí doupě. Poté se oba odebrali ke štábu armádní skupiny na východě. Odtud se společně letadlem vydali na letiště v Krosnu, poté s kolonou automobilů odjeli do Cieszyny, kam byl již předtím přistaven vůdcův zvláštní vlak Amerika. Tím zajeli do Strzyżowa, kde Hitler ducemu  ukázal část vybavení Anlage Süd."

Obec Stępina v jižním Polsku

Obec Stępina v jižním Polsku

Obec Stępina v jižním Polsku

Obec Stępinie v jižním Polsku

Pověsti o velkém podzemí

Když v červnu 1944 sovětská vojska dorazila k řece San, Němci začali s evakuací objektu, od 3. do 29. srpna tu probíhala frontová linie. Po jejím posunu na západ zde měli Rusové čtyři měsíce vojenskou nemocnici.

Dnes je objekt prázdný, technická část padla jako kořist do rukou Rudé armády, po válce sloužil hlavně jako sklad zemědělského družstva, byla zde velkopěstírna žampionů. V 60. letech minulého století tu byl záložní depozitář Polské národní banky (NBP).

V poslední době byl tunel převeden do držení města Frysztak, zpřístupněn a Poláci ho využívají k pořádání setkání vojenských klubů s ukázkami bojové činnosti.

Obec Stępina v jižním Polsku

Podle některých polských pramenů je tunel jen nadzemní částí velkého objektu, ta podzemní je prý zaplavena vodou. V obrovských katakombách mělo být na 40 velkých, perfektně a snad i luxusně vybavených místností, které měly sloužit jako další záložní stan Adolfa Hitlera.

Tunel v Żarnowské hoře

Další tunel se nachází ve Strzyżowě, zhruba 12 kilometrů východně od Stępině.

Tady, zhruba 500 metrů od nevzhledného a špinavého nádraží, je po levé straně trati v masivu Żarnowské hory vyhloubený 560 metrů dlouhý tunel, který má výšku 9 a šířku 12,25 metru. Jeho ústí uzavírají mohutná ocelová vrata.

Tunel ve Strzyżowě byl určen k ochraně štábního vlaku vrchního velitelství wehrmachtu. Z nedalekého nádraží k němu vedla kolejová odbočka, portál je předsunut asi o deset metrů před vlastní objekt. Jeho okolí nebylo chráněno žádnými bunkry, sloužila zde jen strážní jednotka.

Dohady se vedou o jeho průjezdnosti, některé prameny uvádějí, že koleje vedly skrz a ven, jiné, že byly ukončeny u protějšího vchodu. U kolejí byl dřevěný peron, následovaly technické instalace. O návštěvě štábního vlaku jsou informace z října 1943, od roku 1944 zde byly montovány letecké díly firmy Flugwerke se sídlem v nedalekém Rzesówu.

Podle výpovědí očitých svědků se z podzemí hory často ozýval velký hřmot a filtračními tunely i branami se valil ven kouř. Z toho se usuzuje, že zde mohla probíhat část výroby motorů pro V1 a V2 poté, co Spojenci bombardovali Penneműnde. Nedaleko se skutečně nacházel zkušební polygon. Panují domněnky i o výrobě dalších "zázračných" zbraní, dokonce se uvažuje, že v prostoru mohlo dojít i k nějakým pokusům s vývojem hitlerovských atomových zbraní.

Strzyżow v jižním Polsku

Strzyżow v jižním Polsku

Ještě v nedávné době se mohlo tunelem, ve kterém bylo množství bláta a vody, chodit jako spojkou do vedlejší vesnice, nyní je vstup možný pouze v návštěvních hodinách o sobotách a nedělích nebo po telefonické domluvě, stejně jako ve výše popsaném objektu ve Stępině.

Může se hodit


Mapy © Google

Do Krosna se nejlépe dostanete přes Slovensko Dukelským průsmykem. Z Krosna je to k popsaným objektům asi 15 kilometrů, dá se použít autobus, (schovejte si lístek, polští revizoři jsou nekompromisní),  ale lepší je doprava autem.

Nezapomeňte se zastavit v průsmyku, bojová technika se stala předmětem zájmu "sběračů kovů", proto ji raději přemísťují k muzeu-skanzenu ve Svidníku, kde je i skanzen východního Slovenska, také se zde můžete slušně ubytovat. Polsky se tunel řekne: schron kolejowy (v Stępině).


SPECIÁLNÍ VLAKY NACISTŮ
Před Hitlerovým zvláštním vlakem jel vlak zabezpečovací, v "Americe" byly zapojeny dva plošinové vozy s flakem. Souprava měla osm až devět komfortních vozů - salonní, konferenční, jídelní, štábní, služební (poštovní)... Lokomotivy byly řady 01, v některých případech se použily i 03. Jezdily dvě, jedna na začátku, druhá na konci vlaku.

Souprava také převážela Hitlerovy automobily Maybach, Horch 850 Pullman a terénní šestinápravový Mercedes. Hitler vlak používal k přesunům mezi svými hlavními stany, v počátcích války se ještě ukazoval i na veřejnosti, podle trasy jeho průjezdu ho čekaly davy jásajících Němců. Po Stalingradu se už moc na veřejnosti neobjevoval. Když byl v Berlíně, vlaková souprava čekala v pohotovosti na nádraží Anhalter.
Podobné soupravy měli i Göring, Himmler a Ribbentrop, štábní vlaky využívaly i ostatní armádní složky.

Hitlerovou první válečnou cestou bylo Polsko, a to na trase: 4. 9. 1939, Polczyn Zdrój (v těchto lázních vyrostl jeden z největších SSlebensbornů, kde vybrané Němky rodily "árijskou" rasu jako na běžícím pásu), 9. 9.  Jełowa Koło Opole, 12. až 15. 9. Gogolin, 14. 9. výjezd do Jarosławli, poté 17. až 26. 9. do Godetowa, odtud odjel autem do grandhotelu Kasino v Sopotech, posléze odcestoval do Berlína.

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Putování po skalách a trampských památnících u Dalešické přehrady vás dojme

Jedním z nejkrásnějších míst moravské krajiny je údolí řeky Jihlavy. Obdivovat ho můžete v původní přírodní podobě nebo zaplavené vodami přehrad Dalešice a Mohelno.

Pohádková vesnice získala mezinárodní věhlas, otravných turistů už má ale po krk

Obyvatelům vesnice Bibury v hrabství Gloucestershire došla trpělivost s turisty. Poté, co jejich odnepaměti klidné sídlo získalo kvůli sociálním sítím mezinárodní věhlas, zaplnily jeho těsné uličky...

Dálková chůze bolí, nezvyknete si. Češka zažila sníh v poušti i chřestýše ve stanu

Premium

Zuzana Polanecká má za sebou čtyři dálkové treky a v nohách tisíce kilometrů. Přiznává ale, že na dlouhodobou chůzi si tělo stejně nezvykne. „Bolí to od začátku do konce a občas zažíváte...

Italský ráj pro milovníky skal u Lago di Garda si oblíbil i Adam Ondra

Tisíce lezeckých cest, celoroční možnost lezení a více než čtyřiadvacet obchodů s lezeckým vybavením dělají z italského Arca ráj všech dobyvatelů skal. Míří sem lezci z celého světa a kromě...

Čajový ráj s vlastním Machu Picchu. Srí Lanka vstala s novou vládou z popela

Premium

Srí Lanka připomíná svým tvarem bachratou hrušku, která visí z jižního výběžku Indie do Indického oceánu. Jak se letadlo přibližuje k zemi, otevírá se nám pohled na nekonečné koberce palmových hájů,...

25. března 2025

Taje a legendy toskánských věží. Tipy na méně známá, zato romantická místa

Premium

Vrtat se v zemi pod padající šikmou věží? Šílenost! Stavět ve středověku kopii tehdy neexistujícího Manhattanu? Prazvláštní! Sestrojit středověké auto poháněné pružinou? Nemožné! V Toskánsku je však...

24. března 2025

Pohádková vesnice získala mezinárodní věhlas, otravných turistů už má ale po krk

Obyvatelům vesnice Bibury v hrabství Gloucestershire došla trpělivost s turisty. Poté, co jejich odnepaměti klidné sídlo získalo kvůli sociálním sítím mezinárodní věhlas, zaplnily jeho těsné uličky...

24. března 2025  13:30

Putování po skalách a trampských památnících u Dalešické přehrady vás dojme

Jedním z nejkrásnějších míst moravské krajiny je údolí řeky Jihlavy. Obdivovat ho můžete v původní přírodní podobě nebo zaplavené vodami přehrad Dalešice a Mohelno.

24. března 2025

Na co zírá mašinfíra: Z Rumburku do Německa po zapomenuté trati

Dnešní Mašinfíra vám přináší lahůdku v podobě jízdy po přeshraniční trati, kde byla pravidelná osobní doprava zrušena už v roce 2010. Trať z Rumburku do německého Ebersbachu je však stále připravena...

23. března 2025

Dálková chůze bolí, nezvyknete si. Češka zažila sníh v poušti i chřestýše ve stanu

Premium

Zuzana Polanecká má za sebou čtyři dálkové treky a v nohách tisíce kilometrů. Přiznává ale, že na dlouhodobou chůzi si tělo stejně nezvykne. „Bolí to od začátku do konce a občas zažíváte...

22. března 2025

Stavební pozemek Horní Datyně - REZERVACE
Stavební pozemek Horní Datyně - REZERVACE

Emana Slívy, Vratimov - Horní Datyně, okres Ostrava-město
3 326 400 Kč

Pijavice s sebou! Jak se cestovatelé ve středověku připravovali na výpravy

Cestovatelé čelili zvýšeným zdravotním rizikům odnepaměti. Zatímco dnes máme k dispozici širokou škálu očkování a léků, ve středověku se poutníci a křižáci museli smířit s faktem, že se do rodné země...

22. března 2025

Volání divočiny pod Kilimandžárem. Keňa má i oscarovou pláž a město dvou tváří

Premium

Bělostné pláže na pobřeží Indického oceánu, rozmanitá krajina s nedozírnými pláněmi a pásy tropických lesů i velkolepé národní parky, kde potkáte „velkou pětku“ africké fauny. To vše je Keňa, symbol...

21. března 2025

Koncert v ledu. Lyžařské středisko v Itálii nabízí neobvyklý zážitek

Kdo si myslí, že v italském středisku Passo del Tonale lze jen lyžovat, jíst pizzu a pít bombardino, je na velkém omylu. Unikátní projekt koncertů v ledové jeskyni je další velkou atrakcí zdejšího...

21. března 2025  16:05

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  21.3 9:54

Jedeme do Bělehradu. Ale do kterého? My jsme jich v Evropě vypátrali více

Místopisný název Bělehrad si pevně spojujeme s metropolí Srbska. Ale na mapě Evropy existuje „Bělehradů“ mnohem více. Některé z nich pravděpodobně dobře znáte, i když jste to doteď netušili.

21. března 2025

Česko patří mezi nejšťastnější země na světě. USA se stále propadají

I v letošním roce se Finsku povedlo udržet titul nejšťastnější země na světě. Je to již po osmé v řadě, co tato severoevropská ekonomika ovládla tento žebříček. Česká republika skončila na 20. pozici...

20. března 2025  12:04