PLUS Splavnění Vltavy
Lodě v přístavišti v Českém Vrbném na okraji Českých Budějovic, turistická i rekreační plavba, přístav přímo v Budějovicích, plavební komora, prohloubené koryto řeky a další úpravy.
Největší projekty z programovacího období 2007-20131. Dálnice D3 Tábor-Veselí nad Lužnicí 2. Modernizace trati Veselí nad Lužnicí - Tábor, 1. část, úsek Doubí u Tábora - Tábor 3. Rychlostní silnice R4 Mirotice - Třebkov 4. Optimalizace trati Horní Dvořiště st. hranice - České Budějovice 5. Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice - Hluboká nad Vltavou Celkem získalo v programovacím období 2007-2013 na jihu Čech 10 a více milionů korun 535 projektů. |
To vše v sobě skrýval projekt s názvem Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice - Hluboká nad Vltavou mezi lety 2007 až 2011. Tehdy se Ředitelství vodních cest ČR podařilo získat dotaci 678 milionů korun, když celý projekt stál bezmála 800 milionů. Samotná EU ale časem přišla s kritikou, že je realita vodní cesty jiná, než očekávala. Předpoklad byl, že bude možné provozovat také nákladní dopravu, což se nestalo.
Na Vltavě se nicméně v dalších letech pokračovalo i dál směrem na Hlubokou, do Hněvkovic, Týna nad Vltavou až k Orlíku. A do řeky se tak pumpovaly další a další stamiliony korun. Mnohdy zazněla kritika, proč se ty peníze nedaly například do staveb silnic a dálnic, ale vždy zazněl argument, že na to tyhle peníze nebylo možné čerpat.
S odstupem času je ale vidět, jak řeka hodně ožila a je dalším významným prvkem turismu v Jihočeském kraji. V Českých Budějovicích by ještě pomohlo, pokud by se podařilo splavnit Jiráskův jez, aby se lodě dostaly až do samotného centra k soutoku Vltavy a Malše, ale i na to se dost možná časem dostane.
„Splavnění dál do centra určitě dává smysl. Většina lodí zakotví v Českém Vrbném, což je přece jen daleko od centra Budějovic, takže by posun za Jiráskův jez určitě celému projektu prospěl,“ reagoval před několika lety Jan Bukovský, zástupce ředitele a mluvčí Ředitelství vodních cest ČR.
Plavební komora u Jiráskova jezu byla v minulosti naplánovaná tak, že by měla užitnou délku 28 metrů a šířku šest metrů. Konstrukci měl tvořit železobetonový rám s kamenným obkladem. Celá komora měla mít i prvky, které by vyvolávaly představu historické stavby.
I tak ale počty lodí, které proplouvají komory stouply o tisíce ročně a řeka v tomto ohledu žije a je atraktivní. Hodně také pomůže, až se podaří upravit most v Týně nad Vltavou, který je nyní bariérou pro větší lodě.