PLUS Sanace ekologické zátěže v Mydlovarech
Na proměnu areálu na chemickou úpravnu uranových rud u Mydlovar na Českobudějovicku se podařilo státnímu podniku Diamo mezi lety 2008 až 2011 čerpat úctyhodných 468 milionů korun. Práce na likvidaci jedné z nejhorších ekologických zátěží v zemi trvaly skoro dva roky.
Úpravna uranových rud stála u Mydlovar téměř padesát let a po celou dobu představovala hrozbu pro okolní přírodu i zdraví lidí. Teď už po většině jejích zamořených budov nezůstalo ani památky. „V místě, kde se v minulosti zpracovalo na 17 milionů tun horniny, ze které se získalo přes 28 tisíc tun uranu, se teď rozkládá několikahektarová louka,“ popsal tehdy manažer projektu Jan Hudoušek z podniku Diamo.
Likvidace chemické úpravny začala bouráním vědeckotechnického pavilonu a mlýnice, které byly zamořené radionuklidy. Se zemí srovnali postupně i další zděné a betonové objekty, ocelové haly, nádrže, jímky, tunely, násypy i opěrné zdi a koleje. Stát pak ze svého navíc zaplatil i likvidaci nekontaminovaných budov.
„Celý podnik už měl být zbouraný dávno, desítky let tu vyloženě strašil. Jsme rádi, že se s tím konečně stát takhle vypořádal,“ podotkl v roce 2010 tehdejší starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.
Opatření v areálu, který se rozkládal na 32 hektarech, zamezilo vysoké prašnosti a znečišťování vod. Jejich součástí byla také konečná úprava celé jeho plochy. Po zpracování uranové horniny zůstalo v soustavě odkališť 36 milionů tun kalů a znečištěných bylo na 280 hektarů půdy.
A i v dalších letech práce na takzvané rekultivaci v této lokalitě pokračovaly a dodnes neskončily. O rozlehlé území je ovšem také zájem a dost možná tu v budoucnu vyroste velká fotovoltaická elektrárna společnosti ČEZ.
Pozemky pro tento rozsáhlý projekt spadají do pěti katastrů a mají vytipovanou plochu 140 hektarů. Patří do nich například obce Mydlovary, Olešník nebo Dívčice. Fotovoltaický park má mít zpočátku výkon až 130 megawattů. Pro srovnání – výkon běžných fotovoltaických panelů na střechách je v jednotkách kilowattů. Předpokládaný rok zahájení stavby je 2026. „Vše je zatím ve stadiu záměru,“ oznámil před nedávnem vedoucí oddělení pro komunikaci ČEZ Petr Šuleř.