Výhodami „domácí výroby“ jsou úspora financí, ale také znalosti, které získají zaměstnanci při montování.
„Ty využijí během údržby i následných oprav v celé době životnosti tramvají. Ty budou po Brně jezdit minimálně dalších 25 let,“ oznamuje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB).
Na výrobě se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. Nejsložitější pro ně byly začátky, kdy se museli seznámit s až čtyřmi tisíci konstrukčních výkresů a poté s vlastní montáží.
„Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu,“ podotýká Havránek.
Předtím, než nový vůz EVO2 pojmenovaný Drak svezl pasažéry, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd po všech tratích v Brně, aby se ověřilo, že zvládá průjezdy oblouky nebo se dveřní křídla při otevírání nedotýkají nástupiště. Během testování se doladilo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Cestujícím nabízí Drak zvýšený komfort. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ přibližuje Havránek.
Další na řadě jsou trolejbusy
Ulice Brna letos brázdilo prvních devět těchto tramvají, které především na lince číslo 4 najely přes sto tisíc kilometrů. V příštím roce se má do provozu zařadit dalších devět vozů, do roku 2024 jich má vyjet celkem 41. Celkové náklady na jejich výrobu činí 1,3 miliardy korun.
Vůz nabízí 49 míst k sezení a 122 na stání, bez cestujících váží 31 tun. Název Drak vybrali z 55 zaslaných návrhů sami obyvatelé Brna.
Zbytky z kuchyně do nádrže. Brňané budou pohánět autobusy svými odpadky |
Po úspěchu s vlastními tramvajemi se brněnský dopravní podnik chystá sám konstruovat také trolejbusy a vypsal už výběrové řízení na dodávku komponent.
„K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a volným kapacitám by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů,“ sděluje mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.