Nezbytné testy se týkají vytápění a větrání, vibrací nebo podvozku zatíženého na 15 tun, což odpovídá běžnému provozu s cestujícími.
„Pokud není tramvaj schválena jako typ třeba i v jiném městě, musí najet předepsané kilometry a projít řadou technických zkoušek, které jsou potřebné pro homologaci nového typu vozu,“ nastiňuje generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Do řádné služby by se měla tramvaj s evidenčním číslem 1761 zapojit koncem ledna. Brnem už jezdí její „sestřenice“ 1760, která obsluhuje novou trať k bohunickému kampusu vedoucí také nejdelším tramvajovým tunelem v Česku přezdívaným brněnské „metro“. Ta už zkoušky absolvovala, jejich další část je nyní na novém kusu.
VIDEO: V Brně si montují vlastní tramvaje, Drak vydrží nejméně 25 let |
Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T stojí 60 milionů korun a podnik Škoda Group ji vyrobil primárně pro Brno. Plně klimatizovaný vůz má 31 metrů na délku, 2,5 na šířku a pojme 233 pasažérů. Je navíc schopen vracet elektřinu při brzdění zpět do sítě, čímž snižuje spotřebu a náklady na provoz.
Třetí objednaná tramvaj má do Brna dorazit na konci ledna, další dvě na konci března. Rámcová smlouva umožňuje městu koupit do roku 2026 celkem čtyřicet těchto strojů za 2,4 miliardy korun. Další kusy už nezbytné typové zkoušky potřebovat nebudou.