Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pandemie zahnala lidi na internet, jejich chování sleduje aplikace z Brna

  6:22
Proč zákazník nedokončil nákup, co ho zajímá a kde se objevila chyba. I to umí nadnárodním firmám zjistit služba Smartlook podnikatele Petra Janošíka. Návštěvníky webů natáčí. „Může to znít jako špiclování, ale je to jen jiná forma dat,“ ujišťuje Janošík.

Petr Janošík začínal tvorbou eshopů. Dnes má fungující softwarové firmy, které využívají firemní giganti po celém světě. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Smartlook je analytický nástroj, jenž zvládá monitorovat chování stovek milionů webových uživatelů měsíčně. Stejný název zároveň nese světově úspěšná brněnská firma generující obrat v milionech dolarů. 

Před čtyřmi lety startup založil Petr Janošík, výkonný ředitel společnosti, které za přesná data platí giganti jako Alza.cz, O2, Home Credit, Miele či Wüstenrot.

Podnikat jste začal už na vysoké škole s tvorbou webů a e-shopů na míru. Proč jste změnil cestu?
Vnímám to jako skvělý start, všechno jsem si mohl osahat a vyzkoušet, co a jak funguje. Myslím si, že to mám v povaze – nikdy jsem nebyl zaměstnaný ve firmě, ale o technologie se zajímám už odmalička. Každý z nás se vyvíjí, časem mě lákalo si zkusit něco většího, a tak jsem záhy po dokončení vysoké založil Smartsupp. Jde o řešení pro komunikaci se zákazníky v elektronických obchodech, díky němuž každá firma může mít jednoduše live chat, e-mailovou schránku a Messenger na jednom místě. Ještě pod touto hlavičkou začal v roce 2016 stoupat produkt Smartlook. Časem však přerostl původní Smartsupp a od letošního podzimu je z něho samostatná a úspěšná firma také v globálním měřítku.

Cílíte na analýzu chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě. Jednáme na internetu v době pandemie jinak?
Zprostředkováváme data o návštěvnících na webech našich zákazníků, následná analýza a vyhodnocení je čistě na nich, každý může sledovat něco jiného. Obecně ale lze říct, že s koronavirem se rapidně zvedla návštěvnost webů, a to ve všech segmentech.

Co ještě způsobuje výkyvy našeho chování na internetu?
Často se jedná třeba o počasí nebo dny v týdnu. Jestliže je volno a hezky, tak převážná většina lidí jde ven a chce dělat věci v offline světě. Je důležité rozlišovat, jestli se web orientuje na obchod mezi dvěma společnostmi, nebo přímý prodej koncovým zákazníkům – návštěvnost je odlišná. Pracovní doba přeje těm prvním, zato víkendy, svátky nebo volné polední pauzy soukromým stránkám.

Smartlook umožňuje natáčet monitory návštěvníků webu do videozáznamu. Nezavání to „špiclováním“?
Pro nezkušeného člověka to tak znít může, ale samozřejmě to tak není. Jedná se jen o jinou formu zobrazení dat, které už nabízí třeba nástroj Google Analytics. Ten vám dává tabulky a grafy, my k tomu navíc připojujeme i záznam pohybu. Nahrává se jen daný web či mobilní aplikace, ne obličej ani zvuk. Můžete si to představit jako vyobrazení míst, na něž jste na stránce klikli či se pohybovali myší. Všechna data jsou anonymizovaná a nahrávky si může prohlížet jen majitel webu. My nevíme, o koho jde. Náš produkt slouží k nalezení chyb, ne ke sledování tisíců nahrávek lidí. 

V číslech

82 milionů korun mají obrat softwarové firmy Petra Janošíka.

300 tisíc uživatelů už si vyzkoušelo službu Smartlook.

Co díky tomu prodejce o svých zákaznících zjistí?
Velmi záleží, o jaký web nebo aplikaci se jedná, každý může analyzovat chování svých zákazníků z jiného důvodu. Ale obecně se jedná například o otázky, proč někteří lidé třeba nedokončí nákup nebo registraci na webových stránkách. Díky tomu jejich majitelé odladí spoustu chyb, které nejsou schopní dnes odhalit kvůli velké variabilitě technologií – množství operačních systémů, prohlížečů a zařízení, aktualizace webů a aplikací. Smartlook vám ale dokáže najít jen ty zákazníky, kteří měli problém. K tomu ukáže, jestli se jedná o záležitost pouze určitých zařízení nebo systémů, zákazníků z některých zemí a podobně. Můžete díky tomu velice rychle vyspravit a zpříjemnit digitální zkušenost pro všechny vaše zákazníky.

Smartlook se dá pořídit i v bezplatné verzi. Je právě tohle vaše největší konkurenční výhoda?
Jako služba zdarma nástroj začínal v roce 2016. Dnes má bezplatná varianta omezený počet funkcí, takže je vhodná jen pro „malé“ zájemce. Mnohem oblíbenější jsou další dva placené balíčky, které využívají střední a velké firmy a aktuálně tvoří většinu našich zákazníků. Naší hlavní výhodou je, že kombinujeme nahrávky spolu s grafy a daty o chování uživatelů, a to napříč celým webem i mobilní aplikací. Konkurence buď ukazuje jen grafy a tabulky, anebo pouze samotné nahrávky bez jejich pořádné filtrace. Bez možnosti si rychle vyfiltrovat nahrávky není tato analytika komfortně použitelná, protože zabere zbytečně velké množství času. U nás není problém mít tisíce nahrávek, protože díky jednoduché filtraci vám automaticky zobrazíme konkrétní situace a problémy pro efektivnější analýzu a řešení.

Na jakých trzích se Smartlookem působíte a odkud pochází hlavní část zákazníků? A můžete říct, kolik jich je celkem?
Smartlook je globální firma, která uspěla takřka všude po světě. Pokud mám jmenovat hlavní oblasti, tak je to USA se skoro 30 procenty z našich celkových příjmů, Evropská unie pak 42 procent, v tom je Česká republika s 11 procenty. Následuje Austrálie, Brazílie a některé země z Asie, jako jsou Spojené arabské emiráty nebo Indie. Celkově si naši službu vyzkoušelo přes 300 tisíc subjektů, aktuálně placenou verzi využívá zhruba 2 300 firem.

Pořád platí, že nepotřebujete a ani nechcete obchodníky?
Dříve jsme je opravdu nepotřebovali, naší klíčovou klientelou byli především malí podnikatelé. Vše si zařídili sami pár kliky a nic víc jsme s nimi nemuseli řešit. Dnes ale získáváme převážně velké společnosti, které jsou zvyklé na určitý komfort a obchodníky využijí. Z firem typu Alza či Miele naši aplikaci používají celé týmy, proto je potřeba se o ně dostatečně starat, produkt jim vysvětlit detailněji a pomoci například také s nastavením.

Kam se může startup vyvíjet?
Věřím, že jsme stále na začátku. Aktuálně řešíme investici ve výši nižších jednotek milionů eur, které nás posunou dál, a Smartlook tak bude pokračovat v raketovém růstu jako doteď.

Mohl byste nastínit, o jakou investici půjde?
Ještě jsme v procesu jednání, takže nemůžu být moc konkrétní. Pokud ale půjde vše dobře, tak by se nám mohla podařit investice od zahraničního investičního fondu, kterou využijeme primárně na expanzi do USA a úpravu produktu pro větší firmy. Právě americký trh nám již teď přináší téměř třetinu příjmů, proto se na něj chceme více zaměřit a využít potenciálu, který v něm vidíme.

  • Nejčtenější

Budou se měnit učebnice? Vědci z Brna zobrazili reálnou podobu chromozomu

Obrázky chromozomu, které vídáme v učebnicích biologie, se zřejmě budou muset brzy proměnit. Vědcům v Brně se totiž jako prvním na světě podařilo zobrazit reálnou podobu chromozomu, o což se dosud...

18. července 2024  14:22

Bára občas vzplane jako benzin. Odchod do šatny není taktika, říká Kartus

Premium

Je to už více než rok, co tenisový trenér Aleš Kartus nevede Barboru Krejčíkovou, jejich pětiletá spolupráce skončila loni před Wimbledonem. Ze špičky okruhu WTA se pak Kartus sice stáhl, svoji...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlastní matku zabil sekerou kvůli majetku, po čase ho viděli v Brně závodit

Premium

Kousek za Padochovem, který je dnes místní částí Oslavan na Brněnsku, si kolemjdoucí cestou po zelené turistické značce ve směru k Neslovicím můžou povšimnout kamenného pomníčku. Připomíná hrůzný...

13. července 2024

V Brně se jeden čas nedalo pít pivo, říká historik. Bylo nápojem chudých

Chmelový mok je s českým národem spjatý od nepaměti. A to i na jižní Moravě, kterou si všichni spojují spíše s vínem. Historik pivovarnictví Filip Vrána se zaměřil na počátky i současnost pivní...

17. července 2024  10:24

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mezi Lednicí a Břeclaví vykolejil historický vlak, škoda jsou dva miliony

Historický osobní vlak, který v turistické sezoně jezdí mezi Břeclaví a Lednicí na Břeclavsku, v neděli po poledni vykolejil poblíž Lednice. Jedna část vlaku zůstala na kolejích, vykolejily vagony, v...

14. července 2024  17:18

Dětský hospic má i místnost k rozloučení. Nese odkaz zemřelé holčičky Julie

Odkaz holčičky, která před časem zemřela v sedmi měsících na pneumokokovou meningitidu, nese právě dobudovaný první dětský hospic v Česku. Dům pro Julii, otevřený v brněnském Králově Poli, přivítá...

19. července 2024  16:31

Chceme dominovat. Kouč Zbrojovky o Řezníčkově roli i nadějném Švancarovi

V minulé sezoně ve druhé fotbalové lize ztroskotala snaha Zbrojovky Brno o zkombinování boje o postup s omlazením mužstva tak, že se v Králově Poli překvapivě hrálo o udržení. Nový zbrojovácký trenér...

19. července 2024  13:37

Senior ztratil ledvinku se 100 tisíci, ani to nezjistil. Nálezkyně ji odevzdala

Velké štěstí měl ve čtvrtek ráno senior v centru Brna, jemuž se před nástupem do tramvaje na zastávce rozepnula a upadla na zem ledvinka se 107 tisíci korunami. Žena, která brašničku s vysokým...

19. července 2024  12:05

Fotbalový Vyškov po exodu, s domácí osou a obavami z konce

Ačkoliv jsou ve Vyškově zvyklí na velkou obměnu prakticky každé přestupní období, letní zemětřesení, kdy v týmu zůstala jen hrstka členů loňské sestavy, překvapilo i kouče Jana Kameníka. „Indicie, že...

19. července 2024  11:25

Kompletní péče o pleť v jedné tyčince? Podle Manufaktury to jde
Kompletní péče o pleť v jedné tyčince? Podle Manufaktury to jde

Na cestách může být péče o pleť a pokožku náročná. Abyste s sebou nemusela neustále nosit denní a noční krém, sérum, balzám či masku, přišla...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...