Vědci z Brna vyvíjejí RoboAuto, chtějí udržet kontakt se světem

  15:32aktualizováno  15:32
Na praktickém výzkumu samořiditelných aut pracují odborníci na brněnském Vysokém učení technickém. V projektu RoboAuto vyvíjejí umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů – trasu projede nejprve člověk, auto si uloží mapu a příště už ji zvládne samo.

V projektu RoboAuto vyvíjejí na VUT umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů. | foto: archiv Tomáše Ondráčka

Podobným způsobem funguje autonomní vůz Google, ale jen jeho senzor vyjde na 1,8 milionu korun.

„My se snažíme používat cenově dostupné senzory, jejichž cena se pohybuje spíše v desítkách tisíc. Nicméně technologicky je řešení Google zatím nejpropracovanější a zvládá nejvíce různých více či méně standardních situací v reálném provozu,“ hodnotí vedoucí projektu Tomáš Ondráček.

Fotogalerie

Dalším světovým hráčem je Tesla, která ale využívá jednoduššího způsobu řízení hlavně pomocí kamer a snímání vodorovného značení spolu s detekcí okolních vozidel radarem. Jako jediná má auto už i v ostrém provozu. Na vývoji dále pracuje třeba alternativní taxislužba Uber a samozřejmě také většina velkých automobilek.

Podle týmu z brněnského VUT robotická vozidla představují budoucnost nejen osobní, ale zejména nákladní dopravy.

„Dopady budou veliké třeba ve vlastnické struktuře. Řada lidí už nebude potřebovat auto vlastnit a bude jen využívat nabídku některé z firem, jež takové služby poskytnou. Můžeme se tedy těšit na tarify jako Jezdím o víkendu, Jezdím sám, Jezdím do práce,“ předpovídá Ondráček.

Vozidlo se samo zaparkuje za městem

Mezi další výhody bude podle něj patřit podstatné zvýšení bezpečnosti silniční dopravy – robot řídí stále stejně spolehlivě bez únavy a ztráty pozornosti. „Nebudou již také třeba tisíce parkovacích míst v centrech měst, neboť vozidlo se po splnění úkolu buď vydá pro dalšího zákazníka, nebo se způsobně samo zaparkuje na odstavném parkovišti za městem,“ přemítá.

Hlavní překážky ve vývoji RoboAuta jsou zejména technologického rázu. „Jde o velmi náročné problémy, z nichž řada dosud vůbec nebyla řešena, takže se pohybujeme často spíše za hranicí výzkumu. S tím souvisí i omezené množství peněz a velikost vědeckého týmu,“ vysvětluje Ondráček.

Výrobci aut či technologičtí světoví lídři mají přitom na rozdíl od brněnských expertů k dispozici tisícičlenné týmy a takřka neomezený rozpočet.

„Obecně vývojové skupiny narážejí často na legislativní překážky, například při povolení testování v reálném provozu. Proto podpora tohoto vývoje a tvorba testovacích okruhů a úseků silnic a dálnic je podle mého názoru rozhodně správným směrem a pomůže udržet naše země v kontaktu se světovým vývojem v této oblasti,“ uzavírá Ondráček.

Dodávka budoucnosti sama podá řidiči balík:


Nejčtenější

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal Calder Cup pro krále...

Naděje pro chudé i peklo pro sousedy. Sociální byty v Brně vzbuzují vášně

Ludmila Funtyová s partnerem a třemi dětmi už více než dva roky díky projektu...

Ohledně sociálního bydlení v Brně proti sobě stojí dva tábory. První, prezentovaný aktivisty blízkými Žít Brno,...

Někomu se nechtělo sesedat z kola, přes rušnou silnici namaloval cyklopruhy

Na rušnou silnici v Hladíkově ulici v Brně někdo namaloval nelegální přejížděcí...

Sesednout z kola, dojít s ním k nejbližšímu přechodu a pak dokráčet zpátky na cyklostezku. Takový způsob překonání...

Elektrokola škodí Pálavě i Podyjí, z rezervací se staly „tělocvičny“

Cyklista na elektrokole v lese

Móda elektrokol dělá těžkou hlavu ochráncům přírody. Problém ilustruje fotka z Facebooku. Cyklista s širokým úsměvem...

U Znojma zemřel po nehodě člověk, tři jsou těžce zranění

Na 42. kilometru dálnice D1 spadl na muže strom. Letěl pro něj záchranářský...

Po čelním střetu dvou osobních aut u Dobšic u Znojma na silnici I/53 jeden člověk zemřel, další tři jsou těžce zranění....

Další z rubriky

V Brně se hlasuje o zákazu cirkusů, jejich majitelé pohrozili soudem

Ilustrační snímek.

Až do konce června mohou lidé na portálu BrnoID hlasovat o tom, zda chtějí ve městě zakázat cirkusy. Pokud skutečně...

Lidi kolem kamenolomu budí hluk, kvůli dopravním zácpám se pracuje v noci

V kamenolomu v brněnském Komíně plánuje developer postavit bytový soubor, který...

S dopravními komplikacemi v Brně se firma, jež připravuje kamenolom v Komíně na stavbu bytů, rozhodla vypořádat po...

Podnikatel Zadeh žádá odškodnění za vazbu, obrátil se na Nejvyšší soud

Íránec Shahram Abdullah Zadeh veřejně obvinil státní zástupce a soudce, že...

Nejvyšší soud přezkoumá rozhodnutí, podle kterého íránský podnikatel s českým občanstvím Shahram Abdullah Zadeh zatím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz