Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Vědci z Brna vyvíjejí RoboAuto, chtějí udržet kontakt se světem

  15:32aktualizováno  15:32
Na praktickém výzkumu samořiditelných aut pracují odborníci na brněnském Vysokém učení technickém. V projektu RoboAuto vyvíjejí umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů – trasu projede nejprve člověk, auto si uloží mapu a příště už ji zvládne samo.

V projektu RoboAuto vyvíjejí na VUT umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů. | foto: archiv Tomáše Ondráčka

Podobným způsobem funguje autonomní vůz Google, ale jen jeho senzor vyjde na 1,8 milionu korun.

„My se snažíme používat cenově dostupné senzory, jejichž cena se pohybuje spíše v desítkách tisíc. Nicméně technologicky je řešení Google zatím nejpropracovanější a zvládá nejvíce různých více či méně standardních situací v reálném provozu,“ hodnotí vedoucí projektu Tomáš Ondráček.

Fotogalerie

Dalším světovým hráčem je Tesla, která ale využívá jednoduššího způsobu řízení hlavně pomocí kamer a snímání vodorovného značení spolu s detekcí okolních vozidel radarem. Jako jediná má auto už i v ostrém provozu. Na vývoji dále pracuje třeba alternativní taxislužba Uber a samozřejmě také většina velkých automobilek.

Podle týmu z brněnského VUT robotická vozidla představují budoucnost nejen osobní, ale zejména nákladní dopravy.

„Dopady budou veliké třeba ve vlastnické struktuře. Řada lidí už nebude potřebovat auto vlastnit a bude jen využívat nabídku některé z firem, jež takové služby poskytnou. Můžeme se tedy těšit na tarify jako Jezdím o víkendu, Jezdím sám, Jezdím do práce,“ předpovídá Ondráček.

Vozidlo se samo zaparkuje za městem

Mezi další výhody bude podle něj patřit podstatné zvýšení bezpečnosti silniční dopravy – robot řídí stále stejně spolehlivě bez únavy a ztráty pozornosti. „Nebudou již také třeba tisíce parkovacích míst v centrech měst, neboť vozidlo se po splnění úkolu buď vydá pro dalšího zákazníka, nebo se způsobně samo zaparkuje na odstavném parkovišti za městem,“ přemítá.

Hlavní překážky ve vývoji RoboAuta jsou zejména technologického rázu. „Jde o velmi náročné problémy, z nichž řada dosud vůbec nebyla řešena, takže se pohybujeme často spíše za hranicí výzkumu. S tím souvisí i omezené množství peněz a velikost vědeckého týmu,“ vysvětluje Ondráček.

Výrobci aut či technologičtí světoví lídři mají přitom na rozdíl od brněnských expertů k dispozici tisícičlenné týmy a takřka neomezený rozpočet.

„Obecně vývojové skupiny narážejí často na legislativní překážky, například při povolení testování v reálném provozu. Proto podpora tohoto vývoje a tvorba testovacích okruhů a úseků silnic a dálnic je podle mého názoru rozhodně správným směrem a pomůže udržet naše země v kontaktu se světovým vývojem v této oblasti,“ uzavírá Ondráček.

Dodávka budoucnosti sama podá řidiči balík:


  • Nejčtenější

Nálezce pokladu v lese zůstane bez odměny, přiznal použití detektoru

První lednový víkend se Jiřímu Pernicovi splnil sen. Při svých toulkách lesem s detektorem kovu na Blanensku totiž...

O „e-shopu“ na známky za 400 milionů jsem předem nevěděl, zlobí se Babiš

Premiér Andrej Babiš kritizoval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) za to, že neinformoval vládu o zakázce na...

Holčička donošená umírající matkou je zdravá a usměvavá, vzkázala rodina

Už téměř pětiměsíční holčičce, která se loni v Brně narodila matce ve stavu mozkové smrti, se daří dobře. Rodina to...

Učitelka bila žáka. Matka ho přišla do školy hlídat, ze třídy ji vykázali

Pohlavky i bití do zad musel podle zjištění České školní inspekce snášet žák páté třídy základní školy na Slovanském...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliony litrů pitné vody pro Brno mizí z potrubí, opraví se jen zlomek

Pitná voda z přehrady Vír je pro Brno a okolí nenahraditelná. Do města putuje téměř metr a půl širokými trubkami, ty...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut...

Na Brněnsku shořela průmyslová hala, škoda může být i v desítkách milionů

Desítky hasičů se snaží v Holasicích na Brněnsku zvládnout požár haly, kde byla lakovna a dřevovýroba. Oheň se jim již...

Pacienty roztřídí lékaři hned ve vstupní hale, nemocnice už se chystají

Zřízení nové sítě urgentních příjmů ve většině nemocnic je prioritou vlády, potvrdil tento týden v Brně premiér Andrej...

Odborníkům „vytahoval oči z důlků“, do salonů folklórní legendu nezvali

Gejzír červené a bílé, vše ozářené světlem. Tak na první pohled působí velkoformátový obraz Jízda králů ve Vlčnově od...

ROZHOVOR: Rozvod si můžete zjednodušit s pomocí mediátorky
ROZHOVOR: Rozvod si můžete zjednodušit s pomocí mediátorky

V současné době se zdá, že udržet si manželský vztah, je stále těžší. Pokud je rozvod nevyhnutelný, pomoci může mediace. Tou se zabývá Mgr. Eva Vaňková, která působí jako rozvodová mediátorka a advokátka.

Najdete na iDNES.cz